DOI QR코드

DOI QR Code

초등학교 3학년 아동의 학교적응 유형을 예측하는 학습습관과 정서행동문제의 역할

The Roles of Study Habits and Emotional-behavioral Problems in Predicting School Adjustment Classification Among 3rdGraders

  • 성미영 (동덕여자대학교 아동학과) ;
  • 장영은 (중앙대학교 사회복지학부) ;
  • 서병태 (성균관대학교 통계학과)
  • 투고 : 2016.10.14
  • 심사 : 2016.12.04
  • 발행 : 2016.12.31

초록

The purpose of this study was to identify school adjustment groups by applying a Latent Profile Analysis(LPA) and to investigate the effects of children's emotional problems and study habits on determining the membership of these groups. LPA and multiple logistic regression were conducted using the data of 2,200 third-graders from the Korean Children and Youth Panel Study. The results are listed as follows. First, four school adjustment groups were identified: adjustment, approach to adjustment, maladjustment risk, and maladjustment group. Second, accomplishment value and mastery goal orientation were relatively strong predictors of membership of the school adjustment groups. Time management was also a significant variable that predicted the membership of maladjustment or the maladjustment-risk group. Third, attention problems and depression were the most consistent predictors of membership of maladjustment or the maladjustment-risk group. Physical symptoms and social withdrawal were also significant. Based on the results, implications for intervention to promote early school adjustment were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 강경숙, 노정은 (2014). 학업성취에 영향을 미치는 학습습관 프로그램에 대한 국내 연구 분석. 학습자중심교과교육학회지, 14(8), 311-339.
  2. 강승희 (2010). 중학생의 부, 모애착, 우울, 심리적 안녕감, 학교생활적응간의 관계. 중등교육연구, 58(3), 1-29.
  3. 곽수란 (2006). 청소년의 학교적응도 분석. 교육사회학연구, 16(1), 1-26.
  4. 권영란, 박명숙 (2012). 초등학교 고학년 학생의 학교적응력이 인터넷게임중독에 미치는 영향: 성별차이를 중심으로. 정신간호학회지, 21(2), 99-107.
  5. 권혜진, 성미영 (2013). 초등학생의 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향: 또래애착의 매개 효과를 중심으로. Family and Environment Research, 52(4), 395-403. https://doi.org/10.6115/fer.2014.034
  6. 금지헌 (2012). 초등학생의 학교생활적응과 부모의 사회경제적 지위, 부모애착, 진로성숙도의 인과적 관계. 한국청소년연구, 23(3), 5-26.
  7. 김광일, 김재환, 원호택 (1984). 간이 정신진단검사 실시 요강. 서울: 중앙적성연구소.
  8. 김민진 (2008). 초등학교 1학년 아동의 입학 초기 학교생활 적응에 대한 연구. 교육과학연구, 39(1), 181-210.
  9. 김선희, 김경연 (1998). 아동 및 청소년의 행동문제 척도 개발. 한국가정관리학회지, 16(4), 155-166.
  10. 김세영 (2006). 중학생의 인터넷 중독 수준에 따른 인터넷 활동 유형, 자기통제력, 자기조절학습 능력 및 학업성취도의 차이. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 김수정, 곽금주 (2010). 초등 일학년 학교적응의 예언 변인들 간 관련성 탐색. 한국심리학회지: 발달, 23(2), 19-37.
  12. 김아영, 이명희 (2008). 청소년의 심리적 욕구만족, 우울경향, 학교생활적응 간의 관계구조와 학교급간 차이. 교육심리연구, 22(2), 423-441.
  13. 김윤희, 권석만, 서수균 (2008). 자기회귀 교차지연 모형을 적용한 또래관계 형성의 어려움과 우울/불안의 종단관계 연구. 한국청소년연구, 19(4), 57-79.
  14. 김은영 (2014). 학습습관과 정서문제가 초등 6학년 학생의 삶의 만족도에 미치는 영향. 인간발달연구, 21(2), 1-22.
  15. 문정화, 김선희(2010). 중학교 영재학생과 일반 학생의 학습습관 및 시험불안 비교. 영재교육연구, 20(3), 831-846.
  16. 민병수 (1991). 학교생활적응과 자아개념이 학업성적에 미치는 영향. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 박성혜, 윤종희 (2013). 초중등생의 학교적응에 영향을 미치는 변인 탐색: 개인적 변인과 가정환경 변인을 중심으로. 한국청소년연구, 24(3), 147-169.
  18. 박수희, 노영순 (2011). 자아개념과 태도 및 학습습관이 수학 학업성적에 미치는 영향: 초등학교 5학년을 대상으로. 한국수학교수학회논문집, 14(2), 199-213.
  19. 박희자 (2012). 중학생의 학업성취와 학습습관 및 학습몰입 간의 관계. 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 변창진 (1987). 학습습관의 측정 및 평가: 정의적 특성의 평가방법. 서울: 중앙교육평가원.
  21. 부경란 (2007). 중학생 학급단위 학업발달 향상 프로그램이 학습습관 및 학업성적에 미치는 효과. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 송수지, 신명희 (2007). 미성취 영재 교육 프로그램이 학업성취, 학습태도, 학습습관에 미치는 효과. 교육학연구, 45, 139-166.
  23. 신현숙, 박용재, 박주희, 류정희. (2006). 교사보고형 초등학생 학교적응행동 평정척도의 개발과 타당도 검증. 한국심리학회지: 학교, 3(2), 1-26.
  24. 양명희 (2000). 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 옥경희, 김미해, 천희영 (2002). 조절력과 부정적 정서 및 문제행동이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 20(6), 61-68.
  26. 이경님 (2008). 아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인. 한국가정관리학회지, 26(5), 211-224.
  27. 이경아, 정현희 (1999). 스트레스, 자아존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 11(2), 213-226.
  28. 이귀숙, 정현희 (2008). 학령초기 아동의 문제행동 변화과정에 관한 단기 종단적 탐색. 한국심리학회지: 학교, 5(2), 97-118.
  29. 이귀옥, 이미리 (2013). 초등학교 저학년, 고학년, 그리고 중학생의 학교적응에 미치는 개인, 가족, 학교 변인 탐색. 생애학회지, 3(1), 13-28.
  30. 이동훈 (2009). 아동, 청소년상담: 초등학생의 ADHD 증상 유병율 및 우울, 불안, 스트레스, 학교 부적응과의 관계. 상담학연구, 10(4), 2397-2419.
  31. 이영미, 민하영 (2004). 학령기 아동이 지각한 부모의 양육행동 및 학교적응에 따른 아동의 우울성향. Family and Environment Research, 42(4), 1-10.
  32. 이유리, 박은정, 이성훈 (2015). 중학생의 학습습관 유형에 따른 학업성취와 삶의 만족도의 차이. 학습자중심교과교육연구, 15(11), 621-641.
  33. 이재성, 문영경, 최형임 (2012). 아동이 인지한 부모의 양육행동이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향: 아동의 자아탄력성의 매개효과. 아동교육, 21(2), 233-246.
  34. 이정윤, 이경아 (2004). 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(2), 261-276.
  35. 이현림, 천미숙 (2003). 연구논문: 청소년의 자아정체감과 학교생활적응 간의 관계분석. 청소년학연구, 10(4), 511-541.
  36. 이혜순, 옥지원 (2012). 청소년의 충동성, 자아존중감, 우울수준이 학교생활 적응에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 12(1), 438-446.
  37. 이혜승 (2004). 부모의 이혼과 양육형태에 따른 초기 청소년의 우울증상과 학교적응. 청소년학연구, 11(1), 421-441.
  38. 이희은, 문수백 (2011). 학령기 아동의 학교적응 관련변인들 간의 관계 구조분석. 한국가정관리학회지, 29(4), 161-174.
  39. 임성윤 (2006). 중학생이 지각한 가정환경이 학교생활적응에 미치는 영향. 사회복지개발 연구, 12(4), 339-379.
  40. 장신재, 양혜원 (2007). 부모-자녀관계, 우울 및 공격성과 학교적응 간의 구조모형 검증. 한국청소년연구, 46(2), 5-29.
  41. 정미영, 문혁준 (2007). 아동의 학교생활적응 관련 변인 연구. 아동학회지, 28(5), 37-54.
  42. 정옥분 (2006). 사회정서발달. 서울: 학지사.
  43. 정윤미, 장영애 (2009). 초등학교 아동의 학교생활 적응에 대한 가정관련 변인의 영향력 분석. 한국지역사회생활과학회지, 20(1), 91-102.
  44. 조붕환, 임경희 (2003). 아동의 정서, 행동문제 자기보고형 평정척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(4), 729-746.
  45. 조정아 (2012). 청소년의 학교적응 잠재유형 분류와 생태체계적 영향요인 검증. 한국청소년연구, 23(1), 277-309.
  46. 최효식, 연은모, 윤영, 홍윤정 (2013). 영유아기 자녀를 둔 어머니의 심리적 특성 유형에 영향을 미치는 개인, 가정, 사회환경 변인 분석. 한국영유아보육학, 83, 51-75.
  47. 하정례 (2008). 과외학습과 학습습관이 학업성취와 학교적응 및 스트레스에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  48. 함명옥 (2002). 초등학교 상급학년생의 학습습관 현황 및 학업성취도와의 관계분석. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  49. 황은희, 강지숙 (2012). 초기 청소년의 성별에 따른 스트레스와 자아존중감 및 학교생활적응. 스트레스연구, 20(3), 149-157.
  50. Ackerman, B. P., Brown, E. D., & Izard, C. E. (2004). The relations between contextual risk, earned income, and the school adjustment of children from economically disadvantaged families. Developmental Psychology, 40(2), 204-216. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.2.204
  51. Ayodele, C. S., & Adebiyi, D. R. (2013). Study habits as influence of academic performance of university undergraduates in Nigeria. Research Journal in Organizational Psychology & Educational Studies, 2(3), 72-75.
  52. Baker, J. A. (1999). Teacher-student interaction in urban "at-risk" classrooms: Differential behavior, relationship quality, and student satisfaction with school. Journal of Elementary Education, 100(1), 57-70.
  53. Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher–child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44(3), 211-229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
  54. Barkley, R. A., Fischer, M., Smallish, L., & Fletcher, K. (2002). The persistence of attention-deficit/ hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition of disorder. Journal of Abnormal Psychology, 111(2), 279-289. https://doi.org/10.1037/0021-843X.111.2.279
  55. Bergman, L. R., & Trost, K. (2006). The person-oriented versus the variable-oriented approach: Are they complementary, opposites, or exploring different worlds?. Merrill-Palmer Quarterly, 52(3), 601-632. https://doi.org/10.1353/mpq.2006.0023
  56. Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., et al. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child Development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227.x
  57. Bierman, K. L., Torres, M. M., Domitrovich, C. E., Gest, S. D., & Welsh, J. A. (2009). Behavioral and cognitive readiness for school: Cross-domain associations for children attending Head Start. Social Development, 18(2), 305-323. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00490.x
  58. Boivin, M., Hymel, S., & Bukowski, W. M. (1995). The roles of social withdrawal, peer rejection, and victimization by peers in predicting loneliness and depressed mood in childhood. Development and Psychopathology, 7(4), 765-785. https://doi.org/10.1017/S0954579400006830
  59. Buhs, E. S., Ladd, G. W., & Herald, S. L. (2006). Peer exclusion and victimization: Processes that mediate the relation between peer group rejection and children's classroom engagement and achievement? Journal of Educational Psychology, 98(1), 1-13. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.1
  60. Chaudhary, A. H. (2006). Effect of guidance services on study attitudes, study habits and academic achievement of secondary school students. Bulletin of Education & Research, 28(1), 35-45.
  61. Chen, X., Rubin, K. H., & Li, B. (1995). Social and school adjustment of shy and aggressive children in China. Development and Psychopathology, 7(2), 337-349. https://doi.org/10.1017/S0954579400006544
  62. Denham, S. A., & Brown, C. (2010). "Plays nice with others": Social-emotional learning and academic success. Early Education and Development, 21(5), 652-680. https://doi.org/10.1080/10409289.2010.497450
  63. Dubow, E. F., & Ippolito, M. F. (1994). Effects of poverty and quality of the home environment on changes in the academic and behavioral adjustment of elementary school-age children. Journal of Clinical Child Psychology, 23(4), 401-412. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2304_6
  64. Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., et al. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
  65. Eisenberg, N., Guthrie, I. K., Fabes, R. A., Shepard, S., Losoya, S., Murphy, B., et al. (2000). Prediction of elementary school children's externalizing problem behaviors from attentional and behavioral regulation and negative emotionality. Child Development, 71(5), 1367-1382. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00233
  66. El Nokali, N. E., Bachman, H. J., & Votruba‐Drzal, E. (2010). Parent involvement and children's academic and social development in elementary school. Child Development, 81(3), 988-1005. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01447.x
  67. Entwisle, D. R., & Hayduk, L. A. (1988). Lasting effects of elementary school. Sociology of Education, 61(3), 147-159. https://doi.org/10.2307/2112624
  68. Fleming, C. B., Harachi, T. W., Cortes, R. C., Abbott, R. D., & Catalano, R. F. (2004). Level and change in reading scores and attention problems during elementary school as predictors of problem behavior in middle school. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12(3), 130-144. https://doi.org/10.1177/10634266040120030101
  69. Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00301
  70. Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic Inquiry, 46(3), 289-324. https://doi.org/10.1111/j.1465-7295.2008.00163.x
  71. Henricsson, L., & Rydell, A. (2004). Elementary school children with behavior problems: Teacher-child relations and self-perception. A prospective study. Merrill-Palmer Quarterly, 50(2), 111-138. https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0012
  72. Juvonen, J., Nishina, A., & Graham, S. (2000). Peer harassment, psychological adjustment, and school functioning in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 92(2), 349-359. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.2.349
  73. Khurshid, F., Tanveer, A., & Oasmi, F. N. (2012). Relationship between study habits and academic achievement among hostel living and day scholars' university students. British Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 34-42.
  74. Ladd, G. W., & Price, J. M. (1987). Predicting children's social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 58(5), 1168-1189. https://doi.org/10.2307/1130613
  75. Ladd, G. W., & Burgess, K. B. (1999). Charting the relationship trajectories of aggressive, withdrawn, and aggressive/withdrawn children during early grade school. Child Development, 70(4), 910-929. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00066
  76. Linzer, D. A., & Lewis, J. B. (2011). poLCA: Polytonomous latent class analysis. Journal of Statistical Software, 42(10), 1-29.
  77. Lord, S. E., Eccles, J. S., & McCarthy, K. A. (1994). Surviving the junior high school transition family processes and self-perceptions as protective and risk factors. The Journal of Early Adolescence, 14(2), 162-199. https://doi.org/10.1177/027243169401400205
  78. Mendezabal, M. J. M. (2013). Stud habits and attitudes: the road to academic success. International Journal of Applied Research and Studies, 2(4), 1-14.
  79. Mistry, R. S., Vandewater, E. A., Huston, A. C., & McLoyd, V. C. (2002). Economic well‐being and children's social adjustment: The role of family process in an ethnically diverse low‐income sample. Child Development, 73(3), 935-951. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00448
  80. Napoli, M., Krech, P. R., & Holley, L. C. (2005). Mindfulness training for elementary school students: The attention academy. Journal of Applied School Psychology, 21(1), 99-125. https://doi.org/10.1300/J370v21n01_05
  81. NICHD ECCRN. (2003). Do children's attention processes mediate the link between family predictors and school readiness? Developmental Psychology, 39(3), 581-593. https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.3.581
  82. Patterson, C. J., Kupersmidt, J. B., & Vaden, N. A. (1990). Income level, gender, ethnicity, and household composition as predictors of children's school‐based competence. Child Development, 61(2), 485-494. https://doi.org/10.2307/1131109
  83. Rapport, M. D., Denney, C. B., Chung, K. M., & Hustace, K. (2001). Internalizing behavior problems and scholastic achievement in children: Cognitive and behavioral pathways as mediators of outcome. Journal of Clinical Child Psychology, 30(4), 536-551. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3004_10
  84. Raver, C. C., & Knitzer, J. (2002). Ready to enter: What research tells policymakers about strategies to promote social and emotional school readiness among three-and four-year-old children. NY: National Center for Children in Poverty.
  85. Rubin, K. H., Coplan, R. J., & Bowker, J. C. (2009). Social withdrawal in childhood. Annual Review of Psychology, 60, 141-171. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163642
  86. Silver, R. B., Measelle, J. R., Armstrong, J. M., & Essex, M. J. (2005). Trajectories of classroom externalizing behavior: Contributions of child characteristics, family characteristics, and the teacher–child relationship during the school transition. Journal of School Psychology, 43(1), 39-60. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2004.11.003
  87. Tan, E. T., & Goldberg, W. A. (2009). Parental school involvement in relation to children's grades and adaptation to school. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(4), 442-453. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.023
  88. Vandell, D. L., & Hembree, S. E. (1994). Peer social status and friendship: Independent contributors to children's social and academic adjustment. Merrill-Palmer Quarterly, 40(4), 461-477.
  89. Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

피인용 문헌

  1. Investigating Predictors of First Graders’ School Adjustment in Korean Elementary School Using Latent Profile Analysis and Machine Learning vol.41, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5723/kjcs.2020.41.4.75