DOI QR코드

DOI QR Code

여행객들의 문화적 차이 공유를 위한 공항 내 서비스 디자인 제안

Service Design in Airport for Sharing the Cultural Difference Among Tourists

  • 구민희 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디자인경영전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Gu, Min Hui (Dept. of Design Management, Hongik Univ., International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Seung-In (Digital Media Design, Hongik Univ., International Design School for Advanced Studies)
  • 투고 : 2016.06.23
  • 심사 : 2016.10.20
  • 발행 : 2016.10.28

초록

국제적으로 경제적 교류뿐 아니라 문화적 교류도 엄청난 성장 속도를 가지고 늘어나고 있다. 하지만 경제적, 사업적 부분에 있어 문화적 차이 해소를 위한 연구는 많이 되어 왔지만, 여행객을 위한 문화적 차이 해소 방안에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 여행객의 문화적 교류의 허브인 동시에 문이 되는 공항을 공간적 범위로 설정하여 문화적 차이 해소를 위한 공항 서비스를 개발하고자 하였다. 문헌 연구를 통하여 문화적 차이를 해결하는데 커뮤니케이션과 공유가 가지는 의미를 이해하고, 공항 애플리케이션, 와이파이 연계 사례 등을 분석하여 본 제안에 적용할 수 있도록 하였다. 여행객들 스스로 문화적 차이를 문자를 통하여 공유하고, 이를 공항 내 와이파이 서비스, 기존의 공항 애플리케이션과의 연계를 통하여 자연스러운 사용자 참여를 유도할 수 있도록 하였다. 본 연구를 통하여 국가 간의 문화 차이를 해소함과 동시에 서로 간의 발전과 국가 이미지 개선에 도움이 될 수 있는 연구가 더욱 활발하게 이루어질 수 있을 것이라 기대한다.

There has been an enormous increase not only in the international economic exchanges but also in the cultural exchanges. However, studies to settle the cultural differences have been studied a lot with in economic and business partial but research of eliminating cultural differences for travelers has not been studied. Therefore, in this study, we tried to develop the service design to eliminate the cultural differences. To set the spatial range, we choose airport which can be the hub and the door of the travelers at the same time. Moreover, we tried to understand the meaning of communication and sharing to resolve differences in culture through literature studies. Further, we analyzed the airport application and examples of Wi-Fi linked services, so can be applied to the proposal. Travelers share the cultural differences by themselves; through the Wi-Fi service in the airport, and the existing airport application. We expect to be able to resolve the cultural differences between nations and develop not only their prosperity but also the national image by this service.

키워드

참고문헌

  1. Korea Educational Psychology Association, Terminology of educational psychology, Hakjisa, 2000. 1. 10.
  2. Yeong-sil Park, Global Manor Journal, The Korea Economic Daily DOI:http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=201512159826g
  3. Jae-Il Kwon, Case Study of Asian Airline's Cultural Marketing, Korea Academic Society Of Tourism Management, Vol.27, No.4, 2012.
  4. OECD, The Impact of Culture on Tourism, January 2009.
  5. DOI:http://www.mt.co.kr/view/mtview.php?type=1&no=2016042216341952827&outlink=1
  6. Paul Rozin, Five potential principles for understanding cultural differences in relation to individual differences, Vol 37, No.4, Journal of Research in Personality, pp.8, 2003.
  7. Bae-geun Cha, Introduction to Communication Studies, Seoul:Seyeongsa, 2004.
  8. Yun-hui Choi, intercultural communication, Communication Books, 2013. 2. 25.
  9. Jeong-mee Lee, Analysing Information Seeking Behavior of Foreigner in Korea, Journal Of The Korean Biblia Society For Library And Information Science, Vol.22, No.2, 2011.6.
  10. CAPA - Centre for Aviation and IIAC DOI:http://centreforaviation.com/analysis/seoul-incheon-airport-confronts-new-paradigm-chinesejapanese-hubs-take-transfer-traffic-208892
  11. Mobile Service Integrated Development Plan, Incheon International Airport Corporation, 2011.
  12. Bong-Koo Jung, Study on the Development of Airport Mobile Application Service through the Level and External Environments Analysis, master's thesis, 2015. 8.
  13. Jung-a Yoon, Young-ho Park, Don-il Lee, A Study on Characteristic of Public Space aspect of Service Design, Korean Society of Basic Design & Art, Vol.16, No.1, 2015. 02.
  14. DOI: http://first.wifi.olleh.com/olleh_starbucks/
  15. DOI: http://www.airport.kr/co/ko/3/1/1/index.jsp