Abstract
Stock information applications allow users to look up and find current stock information whenever and wherever. This study researched what kind of user experience the finance experts get when using these applications and what they suggest. The research was conducted through an in-depth interview of 8 finance experts, who worked minimum of three years, and used both Kakao Stock and JeungGwon Tong, the most used stock information applications, for a minimum duration of six months. The results show the user experience of Kakao Stock rated a bit higher than JeungGwon Tong. Since the objective of such applications are to show stock informations, the experts all rated the pleasurable and meaningful aspects rather low. They suggested, the developers should provide a more advanced and accurate information. They also suggested user interest recognized content be presented along with more convenient user interface to elevate usability. Hopefully, this study becomes a base to further study of user experience of various on and offline stock information services and they become a reference to develop a service with great user experience.
이 연구는 편하게 주식 정보를 알 수 있는 주식 정보 애플리케이션에 대해 금융 전문가들의 사용자 경험은 어떤지 또한, 필요한 제안이 무엇인지 알아보았다. 연구방법은 금융 기관에서 3년 이상 재직한 금융 전문가 중 '카카오증권'과 '증권통'이라는 국내 최다 사용 증권 애플리케이션을 최소 6개월 이상 사용한 전문가 8명을 선별해 Stephen P. Anderson이 제안한 Creating Pleasurable Interface의 6단계 피라미드 구조의 요소들로 구성한 설문으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 그 결과 카카오증권의 사용자 경험을 다소 높게 평가하였지만, 주식 정보를 구하는 애플리케이션인 만큼 유쾌성과 의미성에서 두 애플리케이션 모두 낮은 점수로 평가되었고, 앞으로 더욱 뛰어난 기능과 정확한 정보를 제공하는 것을 제안했다. 사용자들의 관심 주식을 파악한 콘텐츠 제공과 더욱 편리한 User Interface도 제안하였다. 이 연구를 바탕으로 더욱 다양한 온 오프라인 주식 정보 서비스의 사용자 경험을 연구하고, 이를 토대로 더 나은 사용자 경험을 제공하는 서비스 개발에 참고가 되길 기대한다.