Abstract
The beauty industry relies heavier upon the specialized labor of beauty industry employees than any other industry. Beauty industry employees directly meet their clients and are required to provide services with extremely delicate care. The sense of happiness of employees working at the interface of service provision matters most importantly for beauty industry growth. In this study, the correlation among beauty industry employees' resilience, happiness index and job satisfaction was tested under hypotheses. As a result, their resilience was found to have a significant effect on happiness index and job satisfaction; happiness index, on job satisfaction and resilience; and job satisfaction, on resilience and happiness index. Consequentially, it was found that when individual happiness increased, their job satisfaction moved up along with job performance. In this sense, for the further development of beauty industry, it is deemed necessary to consider methods to improve the sense of happiness of beauty industry employees.
미용 산업은 다른 어떤 산업보다도 미용종사자의 전문적인 노동에 의존하고 있다. 이러한 미용종사자는 고객과 직접 접촉하고 지극히 세심한 배려를 요하는 서비스업으로 서비스의 접점에 있는 종사자의 행복감은 미용 산업의 성장에 가장 중요하다고 할 수 있다. 따라서 미용종사자의 회복탄력성, 행복지수, 직무만족 분석을 통해 고객의 만족만을 강조하는 서비스 산업에서 서비스업의 성공여부는 서비스 종사자를 통해 이루어 질 수 있다는 새로운 패러다임을 제시하고자 했다. 본 연구에서 미용종사자의 회복탄력성과 행복지수 및 직무만족도의 상관관계를 가설을 통해 검증해본 결과 미용종사자의 회복탄력성은 행복지수와 직무만족에, 행복지수는 직무만족과 회복탄력성에, 직무만족은 회복탄력성과 행복지수에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결국 개인의 행복이 증대되면 직무에 대한 만족이 증대되고 직무의 성과도 높아지게 되므로 미용 산업의 발전을 위해서는 미용인의 행복을 증진시킬 수 있는 방안에 대한 고려가 필요할 것으로 보인다.