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A study on the Image Change Effect by Wearing Color Lens of Female University Students

여대생의 미용 컬러렌즈 착용에 따른 이미지 변화효과에 관한 연구

  • 방효진 (가톨릭관동대학교 뷰티미용학과)
  • Received : 2016.10.14
  • Accepted : 2016.12.14
  • Published : 2016.12.28

Abstract

The purpose of this study is to look into the effect of wearing color lenses on one's image and was based on 221 college students in Gyeonggi-do and Gangwon-do. I examined how it appears as the evaluation factor visually. After by looking in the different image effect and relevance as to the classified evaluating factors, I tried to look into what effect the color lenses has on woman eye and image. The result is as follows. It appears that wearing color lenses makes one look fancier, more attractive, sophisticated, and favorable, whereas not wearing color lenses makes one look softer, weaker, more innocent, and comfortable. Analyzing these evaluations showed that wearing color lenses has most to do with attractiveness followed by pureness, familiarity, and decorativeness in order, whereas not wearing color lenses has most to do with familiarity followed by attractiveness, pureness, and decorativeness. It is considered that eyes with color lenses on them make the person seem decorative, attractive, and pure, which brings effect of improving one's eye and face image. Analyzing the correlation between each color lenses-wearing factor and one's image showed that when a person is wearing color lenses, the more the person is considered decorative, pure, and attractive, the more it has to do with improving the person's eye and face image. The result, therefore, shows that wearing color lenses makes one's eye and face image attractive, pure, and decorative, and wearing them is an important means to improve one's eye and face image.

경기도와 강원도 소재의 대학생 221명을 대상으로 컬러렌즈 착용 유무에 따른 이미지 효과를 알아보기 위한 연구로서 시각적으로 나타나는 평가요인을 살펴보았고, 평가요인에 따른 이미지 효과의 차이 및 관련성을 알아보았다. 또한 컬러렌즈의 착용이 여성의 눈과 얼굴 이미지 변화에 어떠한 효과가 있는지 규명하고자 하였다. 컬러렌즈 착용 이미지에 대한 감성평가는 화려함, 매력적, 세련됨, 호감도 등을 의미하는 항목이 높게 인지됐지만, 미착용 이미지는 편안함, 부드러움, 청순함 등을 의미하는 항목이 높게 인지되었다. 평가 항목에 대한 요인분석을 실시하였을 때, 컬러렌즈 착용 이미지는 매력성, 청아함, 친숙성, 장식성 순으로 분류되었고, 컬러렌즈의 미착용 이미지는 친숙성, 매력성, 청아함, 장식성 순으로 분류되었다. 컬러렌즈를 착용한 눈의 장식적, 매력적, 청아한 요인은 눈과 얼굴 이미지를 변화된다고 인지하였다. 컬러렌즈 착용 유무의 각 요인과 이미지 효과의 상관관계를 분석한 결과, 착용 이미지에서는 장식적, 청아함, 매력적으로 인식할수록 눈과 얼굴 이미지를 변화시키는데 관련성이 있는 것으로 나타났다. 즉 컬러렌즈의 착용은 눈과 얼굴의 이미지가 매력적, 청아함, 장식적으로 보이는 효과가 있었으며, 이러한 컬러렌즈 착용 효과는 자신의 개성에 맞도록 눈과 얼굴 이미지를 보완하기 위한 중요한 표현 수단임을 알 수 있었다.

Keywords

References

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