Gifted Middle School Students' Genetic Decomposition of Congruent Transformation in Dynamic Geometry Environments

역동적 기하 환경에서 중등 영재학생들의 합동변환 활동에 대한 발생적 분해

  • Received : 2015.10.04
  • Accepted : 2015.11.09
  • Published : 2015.11.30

Abstract

In the present study, we propose four participating $8^{th}$ grade students' genetic decomposition of congruent transformation and investigate the role of their dragging activities while understanding the concept of congruent transformation in GSP(Geometer's Sketchpad). The students began to use two major schema, 'single-point movement' and 'identification of transformation' simultaneously in their transformation activities, but they were inclined to rely on the single-point movement schema when dealing with relatively difficult tasks. Through dragging activities, they could expand the domain and range of transformation to every point on a plane, not confined to relevant geometric figures. Dragging activities also helped the students recognize the role of a vector, a center of rotation, and an axis of symmetry.

본 연구는 GSP 환경에서 합동변환 개념에 대한 발생적 분해를 제시하고, 중학교 2학년 영재학급 학생 4명을 대상으로 참여 학생들의 합동변환 개념에 대한 발생적 분해가 어떻게 드러나고 변화하는지, 또한 드래그 활동이 합동변환 개념의 이해에 어떤 역할을 하는지 알아보고자 하였다. 합동변환 개념을 이해할 때, 학생들은 중요한 두 스키마인 '한 점 이동 스키마'와 '변환 이동 스키마'를 동시에 고려하였으며, 한 학생이 어느 한 스키마를 선호하거나 치중하여 사용하기 보다는 두 스키마를 모두 고려하되 방향을 정하기 어려운 과제일수록 '한 점 이동 스키마'에 더 의존하는 경향을 보였다. Law(1991)의 '한 점 이동 스키마'의 집약화에 따른 '도형 이동 스키마'는 학생들에게 관찰되지 않았으며, 합동변환의 합성을 완벽하게 이해하기 위해서 조정뿐만 아니라 가역적 사고가 더 필요하였다. 또한, 합동변환 개념을 이해하는 과정에서 학생의 드래그 활동은 정의역과 치역을 평면 위의 점으로 확장하는데 도움이 되었고, 벡터, 회전의 중심, 대칭축의 역할을 인식하는데 도움이 되었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. (교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책8]).
  2. 김자경 (2005). van Hieles의 기하 학습 사고 수준 이론을 적용한 도형 학습이 합동 변환의 이해력과 기하 수준 변화에 미치는 영향, 이화여자대학교 석사학위논문.
  3. 김정학(1971). 도형의 함수적인 고찰, 논문집, 4, 111-128.
  4. 박연정(2006). 고등학교 교육과정에서 도형의 변환에 대한 연구, 서울시립대학교 석사학위논문.
  5. 박혜숙, 김서령, 김완순(2005). 수학적 개념의 발생적 분해의 적용에 대하여 - 추상대수학에서의 $Z_n$의 경우 -. 수학교육, 44(4), 547-563.
  6. 백용배(1995). 기하학개론. 서울: 교학연구사.
  7. 손홍찬(2011). 우리나라 수학교육에서 공학 활용의 역사와 현황. 학교수학, 13(3), 525-542.
  8. 송석준, 박종국(1998). 고등학교 교육과정에서 도형의 변환에 대한 지도내용 분석 및 개선 방안, 과학교육, 15, 151-168.
  9. 안웅용(1995). 도형의 변환지도에 관한 연구. 단국대학교 석사학위논문.
  10. 양은경, 신재홍(2014a). 개방형 기하 문제에서 학생의 드래깅 활동을 통해 나타난 수학적 추론 분석. 수학교육학연구, 24(1), 1-27.
  11. 양은경, 신재홍(2014b). 작도 접근 방식에 따른 중학생의 기하학적 특성 인식 및 정당화. 수학교육학연구, 24(4), 507-528.
  12. 우정호(1998). 학교수학의 교육적 기초, 서울: 서울대학교 출판부.
  13. 최종렬(1992). 중등교육과정에서의 도형의 변환에 대한 연구, 경성대학교 석사학위논문.
  14. Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E., Oktac, A., Fuentes, S. R., Trigueros, M., & Weller, K. (2013). APOS theory: A framework for research and curriculum development in mathematics education. Springer Science & Business Media.
  15. Arzarello, F., Olivero, F., Paola, D., & Robutti, O. (2002). A cognitive analysis of dragging practises in Cabri environments. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, 34, 66-72. https://doi.org/10.1007/BF02655708
  16. Asiala, M., Brown, A., DeVries, D. J., Dubinsky, E., Mathews, D., & Thomas, K. (1997). A framework for research and curriculum development in undergraduate mathematics education. MAA NOTES, 37-54.
  17. Baccaglini-Frank, A. (2010). Conjecturing in dynamic geometry: A model for conjecture-Generation through maintaining dragging, Doctoral dissertation, University of New Hampshire, Durham, NH, USA. ISBN: 9781124301969.
  18. Breidenbach, D., Dubinsky, E., Hawks, J., & Nichols, D. (1992). Development of the process conception of function. Educational Studies in Mathematics, 23, 247-285. https://doi.org/10.1007/BF02309532
  19. Dixon, J. K. (1997). Computer use and visualization in students' construction of reflection and rotation concepts. School Science and Mathematics, 97(7), 352-358. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1997.tb17376.x
  20. Dubinsky, E. (1991). Reflective abstraction in advanced mathematical thinking. In D. Tall(Ed.), Advanced mathematical thinking. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 류희찬, 조완영, 김인수 (공역) (2002), 고등수학적 사고. 서울:경문사.
  21. Guven, B. (2012). Using dynamic geometry software to improve eight grade students' understanding of transformation geometry. Australasian Journal of Educational Technology, 28(2), 364-382.
  22. Hollebrands, K. F. (2003). High school students' understandings of geometric transformations in the context of a technological environment. Journal of Mathematical Behavior, 22(1), 55-72. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(03)00004-X
  23. Hollebrands, K. F. (2004). High school students' intuitive understandings of geometric transformations. The Mathematics Teacher, 207-214.
  24. Hollebrands, K. F. (2007). The role of a dynamic software program for geometry in the strategies high school mathematics students employ. Journal for Research in Mathematics Education, 164-192.
  25. Klein, F. (1932). Elementary mathematics from an advanced standpoint: Arithmetic, algebra, analysis (Vol. 1). Courier Corporation.
  26. Law, C. K. (1991). A genetic decomposition of geometric transformations (Unpublished doctoral dissertation). Purdue University, Indiana, U.S.
  27. Leung, A. (2012). Discernment and Reasoning in Dynamic Geometry Environments. www.icme12.org/upload/submission/1961_F.pdf.
  28. Leung, A., & Lopez-Real, F. (2002). Theorem justification and acquisition in dynamic geometry: A case of proof by contradiction, International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7, 145-165. https://doi.org/10.1023/A:1021195015288
  29. Lopez-Real, F., & Leung, A. (2006). Dragging as a conceptual tool in dynamic geometry environments. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 37(6), 665-679. https://doi.org/10.1080/00207390600712539
  30. Martin, G. E. (1982). Transformation geometry: An introduction to symmetry. Springer Science & Business Media.
  31. Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). Sage.
  32. Meagher, M., Cooley, L., Martin, B., Vidakovuc, D., & Loch, S. (2006). The learning of linear algebra from an APOS perspective. In S. Alatorre, J. L. Cortina, M. Saiz, & A. Mendez (Eds.), Proceedings of the 28th annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Mexico: Universidad Pedagogica Nacional.
  33. Monaghan, J., Sun, S., & Tall, D. O. (1994). Construction of the limit concept with a computer algebra system. Proceedings of PME, 18, 279-286.
  34. Steffe, L. P., & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. Handbook of research design in mathematics and science education, 267-306.
  35. Vidakovic, D.(1996). Learning the concept of inverse function. Journal of computers in Mathematics and Science Teaching, 15, 295-318.
  36. Weller, K., Clark, J., Dubinsky, E., Loch, S., McDonald, M., & Merkovsky, R.(2003). Student performance and attitudes in courses based on APOS Theory and the ACE Teaching Cycle. In A Selden, E Dubinsky, G Harel & F Hitt (eds). Research in Collegiate Mathematics Education V. Providence, RI: American Mathematical Socie.
  37. Wesslen, M., & Fernandez, S. (2005). Transformation geometry. Mathematics Teaching, 191, 27-29.
  38. Zazkis, R., Dubinsky, E., & Dautermann, J. (1996). Coordinating Visual and Analytic Strategies: A study of students' understanding of the group D 4. Journal for research in Mathematics Education, 435-457.