DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Algebraic Knowledge of Mathematics Teachers on Solving Polynomials and Searching Possibility of Self Learning the Knowledge

다항식의 해법에 대한 수학교사의 대수 내용지식과 자립연수 가능성 탐색

  • Shin, Hyunyong (Department of Mathematics Education, Korea National University of Education) ;
  • Han, Inki (Department of Mathematics Education, Gyeongsang National University)
  • Received : 2015.10.12
  • Accepted : 2015.10.26
  • Published : 2015.11.30

Abstract

This study is to search for a program of professional development of mathematics teachers on the viewpoint of content knowledge of mathematics. To do this, we select algebraic subject as content knowledge for solution of polynomials and develop material for group study based on selected subject. We supply the developed material to teachers and discuss the possibility of application and the acceptability of it. For discussion, we collect data through tests and questionnaire. Through analysing the data, we obtain the positive result.

본 연구는 수학교사의 전문성을 신장시킬 수 있는 구체적인 가능성을 탐색하는 연구로, 다항식의 해법에 대한 수학교사의 대수 내용지식을 선정하고, 선정된 내용지식을 바탕으로 수학교사의 자립연수를 위한 학습 자료를 개발하였다. 개발된 학습 자료는 수학교사들에게 제공되었으며, 학습 자료가 자립연수에서 활용 가능한지, 수학교사들이 이해 가능한지 등에 대해 검사지로 조사하였고, 연수 방법 및 내용에 대해서도 설문을 하였다. 교사들의 대답을 분석한 결과, 개발된 학습 자료는 자립연수의 활용 가능성, 교사들의 이해 가능성, 연수 방법에 대해 긍정적인 결과를 얻었다.

Keywords

References

  1. 강영란.조정수.김진환 (2012). 분수 나눗셈의 문장제에 대한 초등 교사들의 전문화된 내용지식(SCK) 분석, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육논문집>, 26(3), 301-316. Kang, Y.R., Cho, C.S., Kim, J.W. (2012). Analysis of Elementary Teachers' Specialized Content Knowledge(SCK) for the word problems of fraction division, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 26(3), 301-316.
  2. 권오남.박정숙.박지현.조형미 (2014). 공동체 단위 수학교사 연수 프로그램의 개발 및 효과 -함께 만들어가는 수학교사 연수를 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(2), 201-217. Kwon, O.N., Park, J.S., Park J.H. & Cho, H.M. (2014). Designing and implementing professional development program of multi-tiered teacher community: Joint collaboration between teachers and PD program developers, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 53(2), 201-217.
  3. 김남희 (2014). 교사 전문성 신장을 위한 수학 교사 연수 실행 -산파법을 적용한 사고 실험 활동을 중심으로-, 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 24(4), 537-554. Kim, N.H. (2014). Performing Mathematics Teacher Training for a Professional Development-Focusing on thought experiment activities by Socratic method-, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics: Journal of Educational Research in Mathematics, 24(4), 537-554.
  4. 김응태.박승안 (2011). 현대대수학, 서울: 경문사. Kim, E.T. & Park, S.A. (2011) Abstract Algebra, Seoul: Kyungmoonsa.
  5. 박한식 (1998). 수학 교사의 수학, ICMI-EARCOME1 Proceedings, 1, 15-25. Park, H.S. (1998). Mathematics for Teachers of Mathematics, ICMI-EARCOME1 Proceedings, 1, 15-25.
  6. 박혜숙.김서령.김완순 (2005). 추상대수학 강좌의 두 가지 접근 방법, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집>, 19(4), 599-620. Park, H.S., Kim, S.R. & Kim W.S. (2005). Two Approaches to Introducing Abstract Algebra to Undergraduate Students, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 19(4), 599-620.
  7. 송근영.방정숙 (2013). 수학과 교사지식에 관한 국내 연구의 동향 분석, 한국학교수학회논문집, 16(1), 265-287. Song K.Y. & Pang, J.S. (2013). Domestic Research Trends of Teacher Knowledge in Mathematics, Journal of the Korean School Mathematics, 16(1), 265-287.
  8. 신현용 (2003). 교사 양성 대학 수학교육과 교육 과정 및 교수-학습 방법 개발에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>, 42(4), 431-452. Shin, H.Y. (2003). A Study on Development of Curriculum and Teaching-Learning Method for Department of Mathematics Education at Teachers College, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 42(4), 431-452.
  9. 신현용 (2007). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 1-추상대수학, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2007). Abstract Algebra, Seoul: Kyowoosa.
  10. 신현용 (2009). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 6-정수론, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2009). Number Theory, Seoul: Kyowoosa.
  11. 신현용 (2011). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 7-선형대수학, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2011). Linear Algebra, Seoul: Kyowoosa.
  12. 신현용 (2016). 대칭: 갈루아의 유언, 서울: 승산.(To be published). Shin, H.Y. (2016). Symmetry: Testamentary Letter of Galois, Seoul: Seungsan.(To be published).
  13. 신현용.강미광.박혜숙.신준식.이강섭.이기석.이병수.이재학.정순모.한인기.현종익.황선욱 (2003). 교사 양성 대학 수학교육과 교육과정 및 교수.학습 방법 개발, 서울: 한국수학교육학회. 연구보고서. Shin, H.Y., Kang, M.K., Park, H.S., Shin, J.S., Lee, K.S., Lee, K.S., Lee, B.S., Lee, J.H., Jeong, S.M., Han, I.K., Hyun, J.I. & Hwang, S.U. (2003). Development of Curriculum and Teaching-Learning Method for Department of Mathematics Education at Teachers College, Seoul: KSME. Research Report.
  14. 신현용.유익승.문태선.신기철.신실라 (2015). 수학 IN 디자인, 서울: 교우사. Shin, H.Y., Lew, I.S., Moon, T.S., Shin, K.C. & Shin, S.L. (2015). Mathematics IN Design, Seoul: Kyowoosa.
  15. 신현용.이강섭.한인기.류익승 (2005). 중등학교 수학교사 양성을 위한 현대대수학 교재 개발 연구, 한국수학 교육학회지 시리즈A <수학교육>, 44(3), 337-360. Shin, H.Y., Lee, K.S., Han, I.K. & Lew, I.S. (2005). A Study on Development of Textbook 'Modern Algebra' for Training Mathematics Teacher of Secondary Schools, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 44(3), 337-360.
  16. 신현용.신혜선.나준영.신기철 (2014). 수학 IN 음악, 서울: 교우사. Shin, H.Y., Shin, H.S., La, J.Y. & Shin, K.C. (2014). Mathematics IN Music, Seoul: Kyowoosa.
  17. 이기석 (2003). (수학교육과) 현대대수학 교재 개발, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집>, 15, 53-58. Lee, K.S. (2003). Development of Textbook of Abstract Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 15, 53-58.
  18. 이승훈.조완영 (2013). 수학교사의 이차곡선에 관한 내용지식의 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(4), 995-1013. Lee, S.H. & Cho, W.Y. (2013). Analysis of Mathematics Teachers' Mathematical Content Knowledge about Quadratic Curves, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics: School Mathematics, 15(4), 995-1013.
  19. 이종학 (2014). 산술과 대수 영역의 문장제 문제해결 전략에 대한 초등 예비교사의 내용지식 연구, 한국콘텐츠학회논문지, 14(2), 1083-1099. Lee, J.H. (2014). The Study on Elementary Preservice Teachers' Content Knowledge in Arithmetic and Algebra Word Problems Solving Strategy, The Journal of the Korea Contents Association, 14(2), 1083-1099.
  20. 최승현.황혜정 (2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구, 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593. Cho, S.H. & Hwang, H.J. (2008). The Research on Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Teaching, Journal of the Korean School Mathematics, 11(4), 569-593.
  21. 한국과학창의재단 (2010). 과학.수학교사 생애주기 연수체제 구축을 위한 연구, 서울: 한국과학창의재단. 연구보고서. KFASC (2010). Lifelong Professional Development System for Inservice Teachers of Science and Mathematics, Seoul: KFASC. Research Report.
  22. 한국교육과정평가원 (2008). 표시과목 '수학'의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가 연구, 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 CRE 2008-6-2. KICE (2008). Development of Professional Standards for Mathematics Teachers and Evaluation of Teaching Ability, Seoul:KICE, Research Report.
  23. 한인기.신현용 (2003). 러시아의 수학교사 양성을 위한 국가 수준 교육과정에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>, 42(5), 595-606. Han, I.K. & Shin, H.Y. (2003). A Study on the Russian National Curriculum for Training of Mathematics Teachers at Universities, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 42(5), 595-606.
  24. Fraleigh, J.B. (2009). 현대대수학 (강영욱 역), 서울: 피어슨에듀케이션코리아. Fraleigh, J.B. (2009). Abstract Algebra (translated by Kang, Y.U.), Seoul: PearsonEducationKorea.

Cited by

  1. 수학교사의 갈루아 이론 이해를 위한 자립연수자료 개발 vol.31, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.279