References
- 강영란.조정수.김진환 (2012). 분수 나눗셈의 문장제에 대한 초등 교사들의 전문화된 내용지식(SCK) 분석, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육논문집>, 26(3), 301-316. Kang, Y.R., Cho, C.S., Kim, J.W. (2012). Analysis of Elementary Teachers' Specialized Content Knowledge(SCK) for the word problems of fraction division, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 26(3), 301-316.
- 권오남.박정숙.박지현.조형미 (2014). 공동체 단위 수학교사 연수 프로그램의 개발 및 효과 -함께 만들어가는 수학교사 연수를 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(2), 201-217. Kwon, O.N., Park, J.S., Park J.H. & Cho, H.M. (2014). Designing and implementing professional development program of multi-tiered teacher community: Joint collaboration between teachers and PD program developers, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 53(2), 201-217.
- 김남희 (2014). 교사 전문성 신장을 위한 수학 교사 연수 실행 -산파법을 적용한 사고 실험 활동을 중심으로-, 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 24(4), 537-554. Kim, N.H. (2014). Performing Mathematics Teacher Training for a Professional Development-Focusing on thought experiment activities by Socratic method-, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics: Journal of Educational Research in Mathematics, 24(4), 537-554.
- 김응태.박승안 (2011). 현대대수학, 서울: 경문사. Kim, E.T. & Park, S.A. (2011) Abstract Algebra, Seoul: Kyungmoonsa.
- 박한식 (1998). 수학 교사의 수학, ICMI-EARCOME1 Proceedings, 1, 15-25. Park, H.S. (1998). Mathematics for Teachers of Mathematics, ICMI-EARCOME1 Proceedings, 1, 15-25.
- 박혜숙.김서령.김완순 (2005). 추상대수학 강좌의 두 가지 접근 방법, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집>, 19(4), 599-620. Park, H.S., Kim, S.R. & Kim W.S. (2005). Two Approaches to Introducing Abstract Algebra to Undergraduate Students, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 19(4), 599-620.
- 송근영.방정숙 (2013). 수학과 교사지식에 관한 국내 연구의 동향 분석, 한국학교수학회논문집, 16(1), 265-287. Song K.Y. & Pang, J.S. (2013). Domestic Research Trends of Teacher Knowledge in Mathematics, Journal of the Korean School Mathematics, 16(1), 265-287.
- 신현용 (2003). 교사 양성 대학 수학교육과 교육 과정 및 교수-학습 방법 개발에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>, 42(4), 431-452. Shin, H.Y. (2003). A Study on Development of Curriculum and Teaching-Learning Method for Department of Mathematics Education at Teachers College, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 42(4), 431-452.
- 신현용 (2007). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 1-추상대수학, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2007). Abstract Algebra, Seoul: Kyowoosa.
- 신현용 (2009). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 6-정수론, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2009). Number Theory, Seoul: Kyowoosa.
- 신현용 (2011). 한국수학교육학회 수학교사 시리즈 7-선형대수학, 서울: 교우사. Shin, H.Y. (2011). Linear Algebra, Seoul: Kyowoosa.
- 신현용 (2016). 대칭: 갈루아의 유언, 서울: 승산.(To be published). Shin, H.Y. (2016). Symmetry: Testamentary Letter of Galois, Seoul: Seungsan.(To be published).
- 신현용.강미광.박혜숙.신준식.이강섭.이기석.이병수.이재학.정순모.한인기.현종익.황선욱 (2003). 교사 양성 대학 수학교육과 교육과정 및 교수.학습 방법 개발, 서울: 한국수학교육학회. 연구보고서. Shin, H.Y., Kang, M.K., Park, H.S., Shin, J.S., Lee, K.S., Lee, K.S., Lee, B.S., Lee, J.H., Jeong, S.M., Han, I.K., Hyun, J.I. & Hwang, S.U. (2003). Development of Curriculum and Teaching-Learning Method for Department of Mathematics Education at Teachers College, Seoul: KSME. Research Report.
- 신현용.유익승.문태선.신기철.신실라 (2015). 수학 IN 디자인, 서울: 교우사. Shin, H.Y., Lew, I.S., Moon, T.S., Shin, K.C. & Shin, S.L. (2015). Mathematics IN Design, Seoul: Kyowoosa.
- 신현용.이강섭.한인기.류익승 (2005). 중등학교 수학교사 양성을 위한 현대대수학 교재 개발 연구, 한국수학 교육학회지 시리즈A <수학교육>, 44(3), 337-360. Shin, H.Y., Lee, K.S., Han, I.K. & Lew, I.S. (2005). A Study on Development of Textbook 'Modern Algebra' for Training Mathematics Teacher of Secondary Schools, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 44(3), 337-360.
- 신현용.신혜선.나준영.신기철 (2014). 수학 IN 음악, 서울: 교우사. Shin, H.Y., Shin, H.S., La, J.Y. & Shin, K.C. (2014). Mathematics IN Music, Seoul: Kyowoosa.
- 이기석 (2003). (수학교육과) 현대대수학 교재 개발, 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육 논문집>, 15, 53-58. Lee, K.S. (2003). Development of Textbook of Abstract Algebra, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 15, 53-58.
- 이승훈.조완영 (2013). 수학교사의 이차곡선에 관한 내용지식의 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(4), 995-1013. Lee, S.H. & Cho, W.Y. (2013). Analysis of Mathematics Teachers' Mathematical Content Knowledge about Quadratic Curves, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics: School Mathematics, 15(4), 995-1013.
- 이종학 (2014). 산술과 대수 영역의 문장제 문제해결 전략에 대한 초등 예비교사의 내용지식 연구, 한국콘텐츠학회논문지, 14(2), 1083-1099. Lee, J.H. (2014). The Study on Elementary Preservice Teachers' Content Knowledge in Arithmetic and Algebra Word Problems Solving Strategy, The Journal of the Korea Contents Association, 14(2), 1083-1099.
- 최승현.황혜정 (2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구, 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593. Cho, S.H. & Hwang, H.J. (2008). The Research on Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Teaching, Journal of the Korean School Mathematics, 11(4), 569-593.
- 한국과학창의재단 (2010). 과학.수학교사 생애주기 연수체제 구축을 위한 연구, 서울: 한국과학창의재단. 연구보고서. KFASC (2010). Lifelong Professional Development System for Inservice Teachers of Science and Mathematics, Seoul: KFASC. Research Report.
- 한국교육과정평가원 (2008). 표시과목 '수학'의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가 연구, 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 CRE 2008-6-2. KICE (2008). Development of Professional Standards for Mathematics Teachers and Evaluation of Teaching Ability, Seoul:KICE, Research Report.
- 한인기.신현용 (2003). 러시아의 수학교사 양성을 위한 국가 수준 교육과정에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>, 42(5), 595-606. Han, I.K. & Shin, H.Y. (2003). A Study on the Russian National Curriculum for Training of Mathematics Teachers at Universities, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 42(5), 595-606.
- Fraleigh, J.B. (2009). 현대대수학 (강영욱 역), 서울: 피어슨에듀케이션코리아. Fraleigh, J.B. (2009). Abstract Algebra (translated by Kang, Y.U.), Seoul: PearsonEducationKorea.
Cited by
- 수학교사의 갈루아 이론 이해를 위한 자립연수자료 개발 vol.31, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.279