References
- 강윤수, 전성아 (2006). 수학과예비교사들의 교수학적지식 형성 과정 탐구; 함수 개념을 중심으로, 수학교육 45(2), 217-230. Kang, Y. S. & Jun, S. A. (2006). An inquiry on the building process of pedagogical content knowledge of prospective mathematics teachers; Centered at function concepts, The Mathematical Education 45(2), 217-230.
- 강현영, 고은성, 김태순, 조완영, 이경화, 이동환 (2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사, 학교수학 13(4), 633-649. Kang, H. Y., Ko, E. S., Kim, T. S., Cho, W. Y., Lee, K. H,. & Lee, D. H. (2011). Mathematics teachers' perspectives on competencies for good teaching and perspective teacher education, School Mathematics 13(4), 633-649.
- 교육과학기술부 (2008). 교원자격검정 실무편람, 교육과학기술부. Ministry of Education and Science Technology (2008). Practical manual of teacher certification, Ministry of Education and Science Technology.
- 교육과학기술부 (2009). 2009 개정 교육과정, 교육과학기술부. Ministry of Education and Science Technology (20009). 2009 Revised curriculum, Ministry of Education and Science Technology.
- 권성룡 (2011). 수학 수업 준비과정에서 실습 지도교사의 지도 활동 고찰, 한국초등수학교육학회지 15(2), 333- 359. Kwon, S. (2011). An investigation on the teaching activities of guidance teachers in planning a mathematics lesson in teaching practicum by student teachers, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(2), 333-359.
- 김원경, 김용대 (2002). 교사의 수학적 지식에 대한 연구; 함수 개념과 관련하여, 수학교육 41(1), 101-107. Kim, W. K. & Kim, Y. D. (2002). A study on teacher's knowledge of mathematics; With respect to the concept of function, The Mathematical Education 41(1), 101-107.
- 김진호, 김상미 (2014). 예비초등교사의 수학교과서에 대한 은유 분석, 수학교육 53(1), 147-162. Kim, J. H. & Kim, S. M. (2014). Pre-service elementary school teachers' metaphors on mathematics textbooks, The Mathematical Education 53(1), 147-162.
- 김현진, 김진수, 최성욱, 박영민, 이광호, 이혁규 (2010). 예비교사의 수업능력 개발을 위한 교육방안 연구, 연구보고 RRI 2010-16, 한국교육과정평가원. Kim, H. J., Kim, J. S., Choi, S. W., Park, Y. M., Lee, K. H., & Lee, H. K. (2010). The research on education for development of teaching competency of pre-service teachers, RRI 2010-16, Korea Institute of Curriculum & Evaluation.
- 문효영, 권성룡 (2010). 교육실습에서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에 관한 신념에 미치는 영향, 한국 초등수학교육학회지 14(2), 487-521. Mun, H. Y. & Kwon, S. (2010). The effect of mathematics teaching experience during the teaching practicum on pre-service elementary teachers' beliefs about mathematics, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 14(2), 487-521.
- 박만구, 안희진, 남미선 (2005). 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움, 한국학교수학회논문집 8(2), 291-314. Park, M., Ahn, H., & Nam, M. (2005). The difficulties experienced by the novice elementary school teachers in the mathematics classes, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2), 291-314
- 방정숙, 권미선 (2012). 좋은 수학 수업에 대한 교사들의 인식; 초.중등 교사의 인식 비교를 중심으로, 수학교육 논문집 26(3), 317-338. Pang, J. & Kwon, M. (2012). Effective mathematics instruction; Comparison of conception by elementary and secondary school teachers, Communications of Mathematical Education 26(3), 317-338.
- 심상길 (2013). 교사의 지식에 대한 중등 초임수학교사들의 인식 분석, 학교수학 15(2), 443-457. Shim, S. K. (2013). An analysis on the perceptions of beginning secondary mathematics teachers about teacher knowledge, School Mathematics 15(2), 443-457.
- 심상길, 이강섭 (2013). 예비수학교사들의 학교현장실습에 대한 인식과 수학수업에서 겪는 어려움, 수학교육 52(4), 517-529. Shim, S. K. & Lee, K. S. (2013). Perceptions of pre-service mathematics teachers' teaching practicum and difficulties of mathematics instruction, The Mathematical Education 52(4), 517-529.
- 최승현 (2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식(PCK) 연구, 연구보고 RRI 2007-3-2, 한국교육과정평가원. Choe, S. H. (2007). The research on pedagogical content knowledge in mathematics teaching, RRI 2007-3-2, Korea Institute of Curriculum & Evaluation.
- Carpenter, T. P., Fennema, E., Peterson, P. L., & Carey, D. A. (1988). Teachers' pedagogical content knowledge of students' problem solving in elementary arithmetic, Journal for Research in Mathematics Education 19(5), 385-401. https://doi.org/10.2307/749173
- NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Cited by
- On secondary mathematics teachers' technology integration self-efficacy vol.55, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.4.523
- 학교현장실습을 통한 예비수학교사들의 수업능력 변화에 대한 연구 vol.30, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14477/jhm.2017.30.3.163
- 교사의 실천적 지식을 반영한 수학 수업평가 기준 탐색 vol.34, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.507