Abstract
The purpose of this RSP program is to enhance the invention gifted students' creative thinking and self-efficacy in studying. This program has 20 subcategories and interesting activities attracting students' attentions which are based on TRIZ's 40 principles of invention. 3-Steps to learning, which are - experiencing, recognizing, and inventing are arranged as teaching methods of RSP program. In the first step, experiencing, students are motivated and get a glimpse of the principles of invention while experiencing innovative products. In the next step, recognizing, students grasp the related scientific principles from the products. In the last step, inventing, students are given keys to solutions for problematic situations and then they create new ideas after repetitive encounters with several products made by similar principles. RSP program is different from other programs in that it has this 'inventing' step, where students can create new ideas based on related basic knowledge. In conclusion, RSP program is systematically well organized with 4 steps(purpose, contents, teaching method and evaluation) and is shown to enhance invention gifted students' creativity and self efficacy in studying. Therefore, the RSP program is shown to be a reliable and useful program, and may be used in the classes for positive results.
본 연구는 창조의 시대를 맞아 발명영재 학생의 창의력을 신장하기 위한 역공학 교육방법을 활용한 RSP 발명영재교육 프로그램을 개발하고, 이를 적용해 효과를 검증하는 것을 목적으로 하며, 'RSP 발명영재교육 프로그램'을 발명교육 현장에 적용하여 본 프로그램이 발명영재 학생의 창의적 사고 기능 및 학업수행 자기효능감에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 RSP 발명 영재교육 프로그램의 현장 적용 가능성을 밝히고자 하였다. 그 결과, 본 연구에서 개발한 발명 영재 학생을 위한 RSP 발명영재교육 프로그램은 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가가 연계성 있게 구성되어 발명영재의 창의적 사고 기능 및 학업수행 자기효능감 증진에 효과적임을 알 수 있었다. 본 연구는 TRIZ의 발명원리를 기초로 역공학 교육방법을 활용한 RSP를 적용하여 프로그램을 개발하고 실제 현장에 적용하였으므로 향후 발명영재교육 프로그램 개발을 위한 기초자료로 활용 가치가 있을 것이며, 발명영재교육의 구체적인 실천 프로그램으로 현장에서의 활용성과 효율성이 높을 것으로 기대한다.