DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Residents' Competency Education Needs of Rural Village Types - Focused on the Building up Rural Village Revitalization -

농촌마을 유형별 주민역량교육에 관한 연구 - 색깔있는 마을 만들기를 중심으로 -

  • Kwon, Ji-Yoon (Department of Regional Development, College of Industrial Science, Kongju National University) ;
  • Kim, Eun-Soo (Department of Regional Development, College of Industrial Science, Kongju National University) ;
  • Bae, Sung-Eui (Department of Regional Development, College of Industrial Science, Kongju National University)
  • 권지윤 (공주대학교 지역개발학부) ;
  • 김은수 (공주대학교 지역개발학부) ;
  • 배성의 (공주대학교 지역개발학부)
  • Received : 2015.02.15
  • Accepted : 2015.03.10
  • Published : 2015.03.31

Abstract

The rural development business policy of our country is seeking to change the existing top-down development method to the bottom-up development one. As residents' participation in village development is being focused, residents competence has come to be considered important. Thus, this study classified the village type by investigating resources of the target villages in Chungcheongnam-do through a rural forum, and examined education needs targeting the residents of the villages through a survey. The preferred the types, of education according to the types of farm villages were examined. It is needed to raise the efficiency of enhancing village development competence by regarding execution of the priority of competence enhancing education as a practical strategy. This also can be used as the baseline data for rural catchment typing research.

Keywords

References

  1. 김영택. (2014). 농촌 마을 유형별 발전단계설정을 위한 구분 지표 체계 개발. 전남대학교 박사학위 논문.
  2. 김정섭, & 권인혜. (2010). 농촌개발사업 참여 주체의 역량 강화 방안. 농촌지도와 개발, 17(3). 385-418
  3. 김태명, 박은병, 황정임, 소진광, & 임경수. (2010). 농촌활력론. 서울대학교 출판문화원.
  4. 농림축산식품부. (2013). 색깔있는 마을 만들기 농촌현장포럼 핸드북. 과천: 농림축산식품부.
  5. 농림축산식품부. (2014). 일반농산어촌 역량단계별 지원 가이 드라인. 세종: 농림축산식품부.
  6. 성주인, & 송미령. (2003). 지역유형 구분과 농촌지역의 유형별 특성. 농촌경제, 26(2). 1-22.
  7. 송미령, & 성주인. (2004). 주민참여형 마을개발사업의 평가와 모형 정립. 연구보고 R482. 서울: 농촌경제연구원.
  8. 신중진, 김일영, & 배기택. (2013). 지역공동체 역량강화를 위한 마을만들기 추진방안 연구; 2007-2009 살고 싶은 마을만들기 시범사업을 중심으로. 국토계획, 48(6). 43-56
  9. 신호철, 민말순, & 오방일.(1993). 농촌마을 및 주택에 관한 연구; 개발과 정비유형에 관한 연구. 의왕: 농어촌진흥공사 농어촌연구원.
  10. 양병찬. (2000). 지역주민의 역량 강화를 위한 실천적 학습체제 구축; 지역리더의 육성을 위하여. 농정연구, 12. 143-164
  11. 오승영. (2009). 농촌관광정책사업 마을리더의 핵심역량에 관한 실증 연구; 농촌테마마을을 중심으로. 명지대학교 박사학위 논문.
  12. 이정환. (1987). 한국농촌지역의 유형구분. 경희대학교 박사학위 논문.
  13. 최상철. (2013). 지역발전정책의 회고와 새로운 농촌개발 방향, 제9차 농어촌지역정책포럼 기조강연, 서울: 농촌경제연구원.
  14. 최양부, 이정환, 정철모, & 김향자. (1985). 정주생활권 설정 및 유형화, 서울: 농촌경제연구원, 연구보고 109.
  15. McClelland, D.C. (1973). Testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist. 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  16. Spencer, L.M. & Spencer, S.M. (1993). Competence at work: Model for superior performance. New York: Wiley
  17. UNCED. (1992). Capacity building. UNDP briefing. Washington DC: UNCED.
  18. Rural Development(2015) http://www.woorichon.co.kr
  19. Small Village Development(2015) http://www.chungnam.net
  20. NERCRD Target(2012) http://aese.psu.edu/nercrd
  21. NRN mission(2012) http://www.nrnuk.org

Cited by

  1. 강소농사업 참여농가의 역량강화에 영향을 미치는 요인 분석 vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.12653/jecd.2015.22.3.0261
  2. Analysis of Learning in the Community Building Process:Implications for Education for Sustainable Development vol.29, pp.2, 2015, https://doi.org/10.17965/kjee.2016.29.2.173
  3. 농촌 지역사회개발의 학습단계와 주민역량강화 -자립형 농촌공동체 만들기 사업을 중심으로- vol.24, pp.1, 2017, https://doi.org/10.12653/jecd.2017.24.1.0049
  4. 신내생발전전략 관점을 통한 마을공동체 활성화 요인에 관한 연구 -박근혜 정부 시기의 중앙부처 사업을 중심으로- vol.31, pp.2, 2015, https://doi.org/10.21026/jlgs.2019.31.2.377