References
- 권연희 (2012). 남녀 유아의 부정적 정서성과 놀이 시 또래상호작용의 관계에 대한 교사-유아 간갈등적 관계의 조절효과. 유아교육연구, 32(2), 29-48.
- 김영희, 박지현 (2013). 보육교사-유아 상호작용과 유아의 또래놀이행동 간의 관계에서 부모-교사 협력의 조절효과. 제4회 한국아동패널 국제학술대회자료집, 84-101.
- 김정림, 허미경 (2013). 유아의 자아탄력성과 또래 놀이행동과의 관계. 유아교육연구, 20(3), 101-119.
- 김현지, 전경아 (2010). 유아-교사 관계 및 유아의 자기조절능력이 또래상호작용에 미치는 영향. 방과후아동지도연구, 7(2), 17-34.
- 김희태, 김정림, 이임순, 남연정 (2014). 유아의 부정적인 또래 상호작용과 관련 변인들 간의 관계 구조 분석. 유아교육연구, 34(2), 29-48.
- 남궁령 (2014). 유아 또래상호작용에 영향을 미치는 어머니 정서표현성, 어머니 양육효능감, 유아 조절력 간의 관계 검증. 열린유아교육연구, 19(3), 131-157.
- 박화윤, 마지순, 천은영 (2004). 유아의 놀이성과 상호작용적 또래놀이에 관한 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 285-298.
- 배조경, 신혜영 (2012). 어머니 역할지능이 유아의 또래놀이 상호작용 및 또래수용도에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(3), 91-111.
- 손승희 (2001). 어머니 양육행동 및 아동의 대인간 문제해결 능력과 또래 유능성. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 신은수, 권미경, 정현빈 (2010). 유아의 사회적 기술, 또래놀이 상호작용과 사회적 놀이 행동 간의 관계. 미래유아교육학회지, 17(4), 183-209.
- 신혜진, 신나리 (2014). 유아의 기질과 교사와의 관계가 또래상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 10(3), 47-68. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2014.10.3.047
- 안은영 (2006). 어머니의 부모역할지능과 정서지능과의 관계. 총신대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
- 이지희, 김혜연 (2012). 유아기 긍정적.부정적 또래상호작용에 관련된 변인 연구. 한국보육지원학회지, 8(6), 301-322.
- 임현주 (2014). 유아의 성별, 기질과 어머니의 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(6), 5-27.
- 정선교, 안선희 (2006). 보육시설에 다니는 저소득층 유아의 또래놀이행동과 학습행동과의 관계. 미래유아교육학회지, 13(4), 217-236.
- 정옥분, Rubin, K. H., 박성연, 윤종희, 도현심, 김경은 (2011). 영아기 정서와 기질, 유아기 어머니의 긍정적 양육태도와 4세 유아의 또래상호작용의 질. 인간발달연구, 18(1), 151-168.
- 조운주, 김은영 (2013). 유아 기질 및 부모 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 제4회 한국아동패널 국제학술대회자료집, 63-83.
- 진순옥, 이정숙, 고인숙 (2013). 아버지의 사회인구학적 변인에 따른 양육참여 및 양육스타일이유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 한국심리치료학회지, 8(1), 109-126.
- 최소영, 신혜영 (2015). 유아의 놀이성과 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(2), 311-329. https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.2.311
- 최혜영 (2004). 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 최혜영, 신혜영 (2008). 아동 또래 놀이행동 척도(PIPPS)의 국내적용을 위한 타당화 연구. 아동학회지, 29(3), 303-318.
- 최혜영, 신혜영 (2011). 확인적 요인분석을 통한 또래놀이행동 척도의 타당화. 아동학회지, 32(2), 35-52. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.2.35
- 하지영, 서소정 (2012). 영아의 또래 상호작용에 관한 단기종단연구. 미래유아교육학회지, 19(3), 141-166.
- 홍길회, 정미자 (2008). 유아기 아버지의 양육태도 및 언어형태와 자녀의 사회성 발달과의 관계. 한국유아교육.보육행정연구, 12(2), 237-260.
- 황성은 (2014). 어머니 결혼 특성, 심리적 특성, 양육스타일이 유아기 자녀의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(3), 355-378.
- 황윤세 (2007). 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계. 열린유아교육연구, 12(1), 145-166.
- Acar, I. H., Rudasill, K. M., Molfese, V., Torquati, J., & Prokasky, A. (2015). Temperament and preschool children's peer interactions. Early Education and Development, 26(4), 479-495. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.1000718
- Arbeau, K. A., Coplan, R. J., & Weeks, M. (2010). Shyness, teacher-child relationships, and socio-emotional adjustment in grade 1. International Journal of Behavioral Development, 34(3), 259-269. https://doi.org/10.1177/0165025409350959
- Aureli, T., & Procacci, M. A. (1992). Day care experience and children's social development. Early Child Development and Care, 83(1), 45-54. https://doi.org/10.1080/0300443920830104
- Berdan, L. E., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2008). Temperament and externalizing behavior:Social preference and perceived acceptance as protective factors. Developmental Psychology, 44(4), 957-968. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.957
- Bornstein, M. H., Tamis-LeMonda, C. S., Pascual, L., Haynes, M. O., Painter, K. M., Galperin, C. Z., & Pecheux, M. G. (1996). Ideas about parenting in Argentina, France, and the United States. International Journal of Behavioral Development, 19(2), 347-367. https://doi.org/10.1177/016502549601900207
- Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2004). Family investments in children's potential: Resources and parenting behaviors that promote success. NJ: LEA.
- Brenner, V., & Fox, R. A. (1998). Parental discipline and behavior problems in young children. The Journal of Genetic Psychology, 159(2), 251-256. https://doi.org/10.1080/00221329809596149
- Bulotsky-Shearer, R. J., Bell, E. R., Carter, T. M., & Dietrich, S. L. (2014). Peer play interactions and learning for low-income preschool children: The moderating role of classroom quality. Early Education and Development, 25(6), 815-840. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.864214
- Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Carlson, E. A. (1998). A prospective longitudinal study of attachment disorganization/disorientation. Child Development, 69(4), 1107-1128. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06163.x
- Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
- Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487
- Deynoot-Schaub, M. G., & Riksen-Walraven, J. M. (2006). Peer interaction in child care centers at 15 and 23 months: Stability and links with children's socio-emotional adjustment. Infant Behavior & Development, 29(2), 276-288. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2005.12.005
- Eisenberg, N., Fabes, R. A., Karbon, M., Murpy, B. C., Wosinsky, M., Polazzi, L., Carlo, G., & Juhnke, C. (1996). The relations of children's dispositional prosocial behavior to emotionality, regulation, and social functioning. Child Development, 67(3), 974-992. https://doi.org/10.2307/1131874
- Fantuzzo, J., Coolahan, K., Mendez, J., McDermott, P., & Sutton-Smith, B. (1998). Contextually-relevant validation of peer play constructs with African-American Head Start children: Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(3), 411-431. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80048-9
- Flouri, E., & Buchanan, A. (2004). Early father's and mother's involvement and child's later educational outcomes. British Journal of Educational Psychology, 74(2), 141-153. https://doi.org/10.1348/000709904773839806
- Griggs, M. S., Gagnon, S. G., Huelsman, T. J., Kidder-Ashley, P., & Ballard, M. (2009). Student-teacher relationships matter: Moderating influences temperament and preschool social competence. Psychology in the Schools, 46(6), 553-567. https://doi.org/10.1002/pits.20397
- Holloway, S. D., & Reichhart-Erikson, M. (1988). The relationship of day care quality to children's free-play behaviour and social problem solving skills. Early Childhood Research Quarterly, 3(1), 39-52. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90028-2
- Howes, C. (1988). Peer interaction of young children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 53(1), 448-456.
- Howes, C., & Phillipsen, L. C. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 7(3), 340-349. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00071
- Howes, C., Phillips, D. A., & Whitebook, M. (1992). Thresholds of quality: Implications for the social development of children in center based child care. Child Development, 63(2), 449-460. https://doi.org/10.2307/1131491
- Ladd, G. W. (1999). Peer relationships and social competence during early and middle childhood. Annual Review of Psychology, 50(1), 333-359. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.50.1.333
- Lindsey, E, W,, & Mize, J. (2000). Parent-child physical and pretense play: Links to children's social competence. Merrill-Palmer Quarterly, 46(4), 565-591.
- Maccoby, E. E. (1990). Gender and relationships: A developmental account. American Psychologist, 45(4), 513-520. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.513
- Myer, S. S., & Pianta, R. (2008). Developmental commentary: Individual and contextual influences on student-teacher relationships and children's early problem behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 34(3), 267-283.
- Oades-Sese, G. A., Esquivel, G. B., Kaliski, P. K., & Maniatis, L. (2011). A longitudinal study of the social and academic competence of economically disadvantaged bilingual preschool children. Developmental Psychology, 47(3), 747-764. https://doi.org/10.1037/a0021380
- Phillipsen, L. C., Bridges, S. K., & Saponaro, L. A. (1999). Perceptions of social behavior and peer acceptance in kindergarten. Journal of Research in Childhood Education, 14(1), 68-77. https://doi.org/10.1080/02568549909594753
- Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (2006). Temperament. In W. Damon, R. Lerner & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3 Social, emotional, and personality development(6th ed., pp.99-166). New York: Wiley & Sons.
- Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In W. Damon, R. Lerner & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3 Social, emotional, and personality development (6th ed., pp.571-645). New York: Wiley & Sons.
- Rudasill, K. M., Niehaus, K., Buhs, E., & White, J. M. (2013). Temperament in early childhood and peer interactions in third grade: The role of teacher-child relationships in early elementary grades. Journal of School Psychology, 51(6), 701-716. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.08.002
- Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development (4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
- Stanton, C., Tina, L., & Hadden, D. S. (2011). Encouraging peer interactions in preschool classrooms: The role of the teacher. Young Exceptional Children, 14(1), 17-28. https://doi.org/10.1177/1096250610395458
Cited by
- A Study on Effects of the Interaction of Children with Parents, Teacher and Peers on Their Language and Cognitive Development vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.2.229
- The relationship among teacher efficacy, teacher-child interaction, and peer play interaction: Mediation effect of child temperament vol.37, pp.4, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.014
- The role of parents’ child-rearing behavior and teacher-child interaction in peer interaction: The mediating role of social skills vol.37, pp.5, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.5.022
- The Predictive Factors of Preschoolers’ Peer Play Interaction Trajectories and the Effects on First Grade Elementary Childrens’ Peer Adjustment vol.24, pp.3, 2018, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.3.387
- Differences in Behavior Problems and Peer Play by Profiles of Temperament Using Latent Profile Analysis vol.31, pp.3, 2020, https://doi.org/10.7856/kjcls.2020.31.3.427
- Mediating Effect of Fathers’ Parenting Behavior on the Relationship Between Young Children’s Temperament and Peer Play Behavior vol.42, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.5.629
- Developmental Trajectories of Negative Peer Play in Preschool: Predictors and Outcomes1 vol.52, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3138/jcfs.52.3.07