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Perceived Service Quality and Relationship Quality in Mobile Service Setting

지각된 모바일서비스품질과 관계품질

  • Received : 2015.05.12
  • Accepted : 2015.06.12
  • Published : 2015.10.28

Abstract

The purpose of this study is to identifies the effects of service quality factors on satisfaction and trust, and then verifies the causal relations among satisfaction, trust, commitment and using intention in mobile service setting. A survey was conducted to collect the data with consumers who had the actual using experience about mobile services. Analysis of structural equation modeling with SPSS 20.0 and AMOS 16.0 were performed to test the research hypothesis. The result of the study as follows: First, it was found to difference in relationship between dimensions of mobile service quality and satisfaction except for the pleasure. Second, the sociality was found to significant path coefficients in relationships with trust. Third, satisfaction and trust have influence on commitment and commitment has effects on using intention, but there had no significant path coefficients between satisfaction and trust, and then both satisfaction and trust were not found to significant path coefficients in relationship with using intention. Therefore, Marketers of mobile service corporate have to give excellent service quality to consumers who have using their mobile service for increase of using intention through build up trust and commitment by consumers who satisfied.

본 연구에서는 유용성, 용이성, 쾌락성, 사회성 등 모바일서비스품질차원이 만족과 신뢰에 미치는 영향을 확인하고, 또한 만족, 신뢰, 몰입 등의 관계품질 구성개념과 이용의도 간에는 어떠한 인과관계를 형성하는가를 검증하였다. 이를 위해 모바일서비스 이용자를 대상으로 표본을 수집하였고, 수집된 자료는 SPSS 20.0 및 AMOS 16.00 통계패키지를 이용하여 제기된 연구가설을 검증하였다. 분석결과 첫째, 모바일서비스품질차원과 만족 관계에서 쾌락성을 제외하고 나머지 구성차원은 유의하였다. 둘째, 모바일서비스품질차원과 신뢰 관계에서 사회성만이 유의한 것으로 확인되었다. 셋째, 만족과 몰입 관계, 신뢰와 몰입 관계 및 몰입과 이용의도 관계는 유의한 반면, 만족과 신뢰 관계와 신뢰와 이용의도 관계는 유의하지 않았다. 따라서 모바일서비스기업의 마케터는 모바일서비스 이용자에게 우수한 모바일서비스를 제공함으로써 서비스에 대한 만족과 신뢰를 높이고, 또한 만족한 고객이 신뢰와 몰입을 유도함으로써 궁극적으로 이용의도를 높일 수 있도록 적합한 마케팅전략을 제시해야할 것이다.

Keywords

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