연립일차방정식의 다양한 표현과 소거법의 의미에 관한 연구

On Representations of Linear Systems and Analysis for the Meaning of Elimination Method

  • 투고 : 2015.07.30
  • 심사 : 2015.09.10
  • 발행 : 2015.09.30

초록

본 연구에서는 연립일차방정식에 대한 교사의 수학 전문성 신장을 위하여 연립일차방정식의 다양한 표현을 탐색하고, 그 해결 방법인 소거법의 의미를 분석했다. 연립일차방정식은 언어적 표현, 직사각형 표현, 방정식 표현, 직선(또는 그래프) 표현, 첨가행렬 표현, 행렬 표현, 일차결합(또는 벡터) 표현으로 나타낼 수 있다. 직사각형 표현은 계수가 자연수이고 해가 양인 값을 찾는데 유용하다. 직선 표현에서 기울기와 절편을 Cramer의 공식과 연결시켜 줄 수 있다. 한 미지수를 소거하는 것은 축이나 축에 평행한 직선의 방정식을 구하고, 그것을 사용하여 다른 축이나 축에 평행한 직선으로 바꾸는 것이다. 이런 점에서 가감법이라는 대수적 절차를 직선을 사용하여 시각적으로 이미지화할 수 있다. 일차방정식의 해법에서 사용하는 방정식의 일차결합은 직선족과 방향벡터로 바꾸어 생각할 수 있다.

Linear system is a basic subject matter of school mathematics courses. Even though elimination is a useful method to solve linear systems, its fundamental principles were not discussed pedagogically. The purpose of this study is to help the development of mathematical content knowledge on linear systems conceptions. To do this, various representations and translations among them were considered, and in particular, the basic principles for elimination method are analyzed geometrically. Rectangular representation is used to solve word problem treated in numbers of things in elementary mathematics and it is useful as a pre-stage to introduce elimination. Slopes and intercepts of lines associated linear equations are used to obtain the Cramer's formula and this solving method was showing the connection between algebraic and geometric procedures. Strategy deleting variables of linear systems by elementary operations is explored and associated with the movements of lines in the family of lines passing through a fixed point. The development of mathematical content knowledge is expected to enhance pedagogical content knowledges.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과 학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. 서울.
  2. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2007-79호. 서울.
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학 익힘책 5-2. 두산동아(주). 서울.
  4. 권석일, 임재훈 (2007). 그림그리기 전략을 통한 초.중등수학의 연립방정식 지도 연결성 강화. 학교수학, 17(2), 91-109.
  5. 권영수 외 (2013). 선형대수학입문. 서울: 북스힐.
  6. 김성준 (2004). 대수의 사고요소 분석 및 학습- 지도 방향 탐색. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 류희찬 외(2013). 중학교 수학 2. 서울: 천재교과서.
  8. 심상길 (2009). 교과서 연립방정식 단원에 제시된 수학사의 소재 분석 및 교수학적 분석. 학교수학, 11(3), 415-429.
  9. 우정호 외 (2009). 고등학교 수학 익힘책. 서울: 두산(주).
  10. 우정호 외(2013). 중학교 수학 2. 서울: 두산동아(주).
  11. 윤민지, 방정숙 (2009). 5.6학년 학생들의 이원일차 연립방정식 형태의 문장제 해결 과정 분석. 수학교육논문집, 23(3), 761-783.
  12. 이종희, 김부미 (2003). 문장제 해결에서 구조-표현 을 강조한 학습의 교수학적 효과분석. 학교수학, 5(3), 361-384.
  13. 허은숙 (2005). 고등학교에서의 선형대수개념 지도에 관한 연구 -수학적 연결을 중심으로-. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  14. Anton, H. (1994). Elementary Linear Algebra (7th ed). John Wiley Sohns.
  15. Duval, R. (2002). The cognitive analysis of problems of comprehension in the learning of mathematics. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 1(2), 1-16.
  16. Fong, H. & Chong, T. (1995). Solving algebraic word problems. Mathematics Teaching, 151, 34-35.
  17. Giaquinto, M. (2007). Visual Thinking in Mathematics - An epistemological study. OXFORD Univ. Express.
  18. Herscovics, N. & Linchevski, I.(1994). A cognitive gap between arithmetic and algebra. Educational Studies in Mathematics, 27(1), 59-78. https://doi.org/10.1007/BF01284528
  19. Klein, F. (2004). Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint: Arithmetic․Algebra․ Analysis. E. R. Hedrick, C. A. Noble (trans.). New York: Dover Publications. (원작은 1924년 에 출판).
  20. Lipschutz, S. & Lipson, M. L. (2013). Linear Algebra (Fifth ed). McGraw-Hill.
  21. NCTM (1989). The Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  22. NCTM (2000). Principle and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  23. Polya, G. (2005). Mathematical Discovery I. (번역: 우정호, 정영옥, 박경미, 이경화, 김남희, 나귀수, 임재훈, 원저는 1981년 출판). New York: John Wiley & Sons.
  24. Sanchez, V. & Llinares, S. (2003). Four student teachers' pedagogical reasoning on functions. Journal of Mathematics Teacher Education, 6, 5-25. https://doi.org/10.1023/A:1022123615355
  25. Smith, S. A., Charles, R. I., Dossey J. A., & Bittinger, M. L. (2006). Algebra 2 with Trigonometry. Prentice Hall.