Analysis and Improvement for Method of Boiling Point Measurement described in Middle School Science Textbooks

중학교 과학 교과서에 기술된 끓는점 측정 방법 분석 및 개선점 제안

  • Received : 2015.10.12
  • Accepted : 2015.12.01
  • Published : 2015.12.31

Abstract

We have analyzed affecting factors of boiling point measurement and proposed to improve these after identifying errors of boiling point experiment in 7th grade science textbooks of 2009 revised curriculum. In the result of analyzing affecting factor of boiling point measurement for nine kinds of science textbooks, we have identified six affecting factors like as types of thermometer, heating instrument, sealing or not of stopper, position of thermometer, shape of container, and volume ratio of material and container. When performing experiment of boiling point measurement, we identified the best results when heating with a hot plate, positioning thermo sensor of MBL near neck branch after filling and sopping 10% volumes of material in round bottom flask. Based on this result, we have compared nine kinds of 7th grade science textbooks and found many errors that must be corrected in most of textbooks. Therefore it should be improved the experiment of science textbooks to enhance the understanding of students and to prevent from misconceptions for boiling point measurement.

2009 개정 7학년 과학 1 교과서에 제시된 끓는점 실험을 할 때 측정에 영향을 미치는 요인을 분석하였으며, 실험을 통해 교과서에 제시된 실험 방법의 오류를 확인한 후 이를 개선하기 위한 방안을 제안하였다. 2009 개정 7학년 과학 1 교과서 9종에 제시된 끓는점 측정 실험을 분석하여 끓는점에 영향을 미치는 요인을 찾아보았더니 온도계의 종류, 가열 도구, 마개 밀폐 여부, 온도계의 위치, 가열 용기의 모양, 물질과 가열용기의 부피비와 같은 6종류의 요인을 확인하였다. 물질의 끓는점을 측정하는 실험을 수행할 때, 둥근바닥 플라스크의 10%만 물질로 채운 후 MBL 온도 센서를 가지 부근에 위치하게 하고, 마개를 막아 핫플레이트로 가열하는 것이 가장 효과적인 결과를 나타내는 것을 확인하였다. 이를 토대로 2009 개정 7학년 과학 1 교과서 9종과 비교하였더니 대부분의 교과서에서 수정되어야 할 점이 많은 오류가 있음을 발견하였다. 따라서 끓는점 측정에 대한 학생들의 학습 이해도를 높이고 오개념을 방지하기 위해 과학 1 교과서에 제시되어 있는 실험들이 보다 정확하게 개선되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강희준 (2009). 과학 교과서에 제시된 물질의 상태와 상태 변화 개념 및 학생의 개념 유형 분석. 선문대학교 박사학위 논문.
  2. 김성수, 백성혜 (2002). 끓는점과 녹는점에 대한 교과서 내용 분석 및 과학교사들의 인식조사. 대한화학회지, 46(3), 252-264.
  3. 김성실 (2013). 인지갈등 전략을 활용한 초등 과학수업에서 물의 상태변화에 대한 학습자 특성별 개념변화. 경인교대 석사학위 논문.
  4. 박금홍, 구양삼, 이국행, 고석범, 최병순 (2008). 중학교 과학수업에서 MBL실험 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 28(4), 331-339.
  5. 박지은, 박예슬, 강순희 (2013). '과학1' 중학교 교과서의 물질의 상태 변화와 분자 운동 내용이 요구하는 인지 수준 분석(제III보). 대한화학회지, 57(5), 640-655.
  6. 박희송, 정대영, 신학수, 김재혁, 허성일, 조성이, 유종남, 이흥우, 김진영, 이성작, 최병수, 강석철, 오성환 (2012). 중학교 과학1, 서울: (주)교학사
  7. 백성혜, 정애경, 고영환 (2004). 중등 과학교과서에서 증발, 끓음의 설명에 제시된 개념간의 관련 정도 분석. 한국과학교육학회지, 24(3), 429-441.
  8. 송인범 (2005). 물질의 상태 변화 수업에 적용한 MBL 실험의 효과 연구. 공주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  9. 신동로, 이강님 (2005). 중학생들의 물질의 상태변 화에 대한 오개념 분석. 교육방법연구, 17(2), 223-242.
  10. 신영준, 한문정, 정은영, 강석진, 배영혜, 임희연, 진만식, 이기영, 강진철, 손정우, 이봉우, 하은선 (2012). 중학교 과학 1, 서울: (주) 천재교과서.
  11. 신혜승 (1995). 녹는점과 끓는점에 대한 중학생들의 선입 개념들을 고려한 교수 학습 방안 개발 및 효과. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  12. 이규석, 김성진, 김태일, 안형수, 박가영, 최미화, 김홍석, 김혜경, 권효식, 박헌영, 이재면, 오현선, 조현재, 윤헌조, 정흥채, 이진우, 류형근, 최근수, 문무현, 오민재 (2012). 중학교과학 1, 서울: (주) 미래엔.
  13. 이무상, 여수동, 여환진, 이우봉, 이광필, 배준웅 (1996). 6차 교육과정에서 따른 개정된 8종의 중학교 과학 교과서 중에서 끓는점 측정 실험의 비교분석 및 개선. 과학교육연구지, 20, 213-223.
  14. 이문원, 권석민, 김광수, 이효녕, 채광표, 곽영직, 강충호, 하윤경, 조은미, 조향숙, 권용주, 이일선, 권대준 (2012). 중학교 과학 1, 서울: (주)금성출판사
  15. 이상인, 조봉제, 전병희, 남경식, 황성용, 김영호, 어진영, 노동규, 김규태, 백승용, 김찬우, 김영귀, 박래원, 신석주, 권오성 (2012). 중학교과학 1, 서울: (주)지학사.
  16. 이면우, 김명환, 류상호, 박정애, 노석구, 이재호, 장철한, 이병룡, 강희정, 조은경, 박정웅, 김연귀, 황석규 (2012). 중학교 과학 1, 서울: 천재교육.
  17. 이진승, 김상협, 김호련, 김호성, 박권태, 박명숙, 박소영, 박연옥, 배미정, 송성재, 이세연, 임혁, 정대홍, 홍준의 (2012). 중학교 과학 1, 서울: 두산동아.
  18. 임태훈, 노석호, 백종민, 이복영, 강대훈, 장효순, 김주성, 이용철, 황인신, 고현덕, 신미영 (2012). 중학교 과학 1, 서울: 비상교육
  19. 정영선, 오재경, 김기룡 (2004). 다양한 실험수업이 과학태도에 미치는 영향. 인하대학교 석사학위 논문.
  20. 천영숙 (2000). 제6차 교육과정에 의거 개정된 8종의 중학교 1학년 교과서 중에서 끓는점 측정 실험의 비교 분석 및 개선. 경북대학교 석사학위 논문.
  21. 최혜정, 정진수, 김상호 (2015). 중․고등학생의 과학과 자기주도학습에 대한 관심수준 및 실행수준 분석. 과학교육연구지, 39(1), 28-43.
  22. 팽애진, 백성혜 (2005). 과학 실험 수업에 대한 중등 과학 교사의 신념 사례 연구. 한국과학교육학회지, 25(2), 146-161.
  23. 황찬숙 (2014), 끓음과 끓는점에 대한 화학교사들의 관찰과 추론 활동 및 반성적 사고 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  24. 현종오, 김형석, 윤혜경, 강태욱, 최우석, 한인옥, 박미연, 김경숙, 지재화, 김병인, 김미경, 손연아, 이태원, 조현수, 박창용, 윤명섭, 이정은 (2012). 중학교 과학 1, 서울: 좋은책 신사고.
  25. Bahlke, W. H., & Wilson, R. E. (1924), A Boiling Point Correction Chart for Normal Liquids. Industrial & Engineering Chemistry, 16(11), 1131-1132. https://doi.org/10.1021/ie50179a011
  26. Bloomfield, J. J. (1962). Magnetic stirring promotes smooth boiling. Journal of Chemical Education, 39(7), 355. https://doi.org/10.1021/ed039p355
  27. Cadbury, W. E. (1935). The boiling point of the constant-boiling mixture HCl-H2O. A correction to an error occurring in many textbooks. Journal of Chemical Education, 12(6), 292. https://doi.org/10.1021/ed012p292
  28. Davis, H. L. (1933), An Improved Boiling Point Apparatus. Journal of Chemical Education, 10(1), 47-49. https://doi.org/10.1021/ed010p47
  29. Eblin, L. P. (1950). An improved apparatus for obtaining boiling points of liquid mixtures. Journal of Chemical Education, 27(2), 67-68. https://doi.org/10.1021/ed027p67
  30. Foster, B. L. (2005). Mercury Thermometer Replacements in Chemistry Laboratories. Journal of Chemical Education, 82(2), 269-270. https://doi.org/10.1021/ed082p269
  31. Herron, J. D., & Nurrenbern, S. C. (1999). Improving Chemistry Learning. Journal of Chemical Education, 76(10), 1354-1361.
  32. Labutin, V. A., & Labutina, A. V. (2001), Calculating the Boiling Point of a Multicomponent Liquid-Phase Mixture. Theoretical Foundations of Chemical Engineering, 35(5), 520-522. https://doi.org/10.1023/A:1012346608719
  33. Oloruntegbe, K. O. (2011). Ecocultural Factors in Students' Ability To Relate Science Concepts Learned at School and Experienced at Home: Implications for Chemistry Education. Journal of Chemical Education, 88(3), 266-271. https://doi.org/10.1021/ed900047t
  34. Ongley, L. K., Kern, C. S., & Woods, B. W. (2008). A Non-Mercury Thermometer Alternative for Use in Older Melting Point Apparatuses. Journal of Chemical Education, 85(9), 1263-1264. https://doi.org/10.1021/ed085p1263
  35. Quiggle, D., Tongberg, C. O., & Fenske, M. R. (1934), Apparatus for Boiling Point and Boiling Range Measurements. Industrial & Engineering Chemistry. Analytical Edition, 6(6), 466-468. https://doi.org/10.1021/ac50092a038
  36. Simmons, L. M. (1947). Apparatus for determining boiling point. Journal of Chemical Education, 24(5), 233-234. https://doi.org/10.1021/ed024p233