Analyses of Exhibitions and Programs of Daegu National Science Museum by levels of science communication and domains of scientific literacy

과학 커뮤니케이션 차원과 과학적 소양 영역에 의한 국립대구과학관 전시물과 프로그램 분석

  • Received : 2015.06.18
  • Accepted : 2015.08.11
  • Published : 2015.08.31

Abstract

In this study, we analyzed exhibitions and programs of Daegu National Science Museum in terms of levels of science communication and domains of scientific literacy. Also, we surveyed visitors' perceptions on the exhibitions. As results of analysis on science communication level, 48.3% of exhibitions and programs corresponded to the 1st generation level, 49.0% corresponded to the 2nd generation level, and 2.7% corresponded to the 3rd generation level. In terms of domains of scientific literacy, the contents on 'design world' and 'the nature of technology' got a majority. Also, the results of visitors' perceptions on the exhibitions showed they preferred active exhibitions, that is the 2nd generation. It is recommended to develop more 3rd generation exhibitions and programs based on the paradigm shift about the role of science museums. And it is also recommended to carry out the task to raise consciousness of citizens about scientific literacy and science communication.

본 연구에서는 국립대구과학관의 전시물과 프로그램을 과학 커뮤니케이션 차원과 과학적 소양 영역에 의해 분석하고, 관람객의 전시물에 대한 인식을 조사하여 분석하였다. 그 결과, 과학 커뮤니케이션 차원으로는 1세대가 48.3%, 2세대가 49.0%, 3세대가 2.7%를 차지하고 있었으며, 과학적 소양 함양을 위한 내용 영역 구분에서는 '설계된 세상'과 '기술의 본질' 영역의 내용이 다수를 차지하고 있었다. 또한 지역의 관람객들은 체험 위주의 2세대 과학관 형태를 선호하고 있는 것으로 나타났다. 시대적 요구와 새로운 패러다임을 반영하여 3세대 과학 커뮤니케이션을 보다 확대하고, 지역 시민들의 과학적 소양 및 과학커뮤니케이션 의식 함양을 위해 더욱 노력할 것을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 과학과 교육과정. 교육과학 기술부고시 제 2011-361호, 별책 9호.
  2. 문현주, 신명경 (2014). 비형식 과학교육의 장으로서의 과학관 전시 패널에 나타난 인식론적 특징 탐색. 교사교육연구, 53(4), 789-802.
  3. 미래창조과학부 (2014). 제3차 과학관육성기본계획. 국가과학기술심의회 공개자료.
  4. 박대민, 이중식 (2010). 사회적 과학기술 발전을 위한 새로운 시민참여모형: 온라인 과학 상점. 커뮤니케이션 이론, 6(2), 6-47.
  5. 우새미 (2009). 대중의 과학이해(PUS)에 대한 연구-국립과천과학관 기초과학관을 중심으로. 고려대학교 대학원 과학기술학협동과정 석사학위논문.
  6. 이난희(2014). 과학관에 대한 국민 관심도 및 수요조사, 공주대학교 대학원 석사학위 논문.
  7. 이연주 (2009). 과학관 전시물과 관람객의 관람행동유형 분석 - 국립과천과학관 어린이탐구체험관을 중심으로. 서울교육대학교 석사학위논문.
  8. 장현숙, 최경희 (2006). 과학관 현장학습이 중학생들의 과학, 기술, 사회의 관계 인식에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 6(2), 425-445.
  9. 조숙경 (2005). 과학관의 새로운 패러다임: 필즈 온(Feels-on) 사이언스. 과학기술정책연구원 포럼 발표논문집.
  10. 조숙경 (2007). 과학커뮤니케이션: 과학문화의 실행(Practice). 과학기술학연구, 13, 151-175.
  11. 최경희, 장현숙 (2005). 과학관 전시물의 분석을 통한 국내외 주요 과학관의 STS 교육 실시 현황 파악. 한국과학교육학회지, 25(3), 336-345.
  12. 최은지 (2013). 과학대중화를 위한 자연사 박물관 전시물의 과학 커뮤니케이션 반영정도 분석. 조선대학교 석사학위 논문.
  13. 한국과학창의재단 (2012). 과학기술에 대한 국민 이해도 조사 결과 보고서. 한국창의재단 보고서
  14. 홍성만 (2004). 과학기술정책에서 신거버넌스의 대두: 시민참여적 프로그램의 활성화. 한국행정학회 학술대회 발표논문집, 262-281.
  15. AAAS (1993). 과학소양을 위한 단계별 기준[Benchmarks for science literacy]. (김중복 역). 서울: 한국과학창의재단, 2013)
  16. Amold, K. (1996). Presenting science as product or as process: Museums and the making of science. In S. M. Pearce (Ed.), Exploring science in museums. London: Athlone Press.
  17. Burns, T. W., O' Connor, D. J., & Stocklmayer, S. M. (2003). Science communication: A contemporary definition. Public Understanding of Science, 12, 183-202. https://doi.org/10.1177/09636625030122004
  18. Bradburne, J. M. (1998). Dinosaur and white elephants: The science center in the twenty-first century. Public Understanding of Science, 7(3), 237-253. https://doi.org/10.1088/0963-6625/7/3/003
  19. Durant, J. (1992). Museums and the public understanding of science. London: Science Museum.
  20. Elam, M. and Bertilsson, M. (2003). Consuming, engaging and confronting science: The emerging dimensions of scientific citizenship. European Journal of Social Theory, 6, 233-51. https://doi.org/10.1177/1368431003006002005
  21. Hagendijk, R. and Irwin, A. (2006), Public deliberation and governance: Engaging with science and technology in contemporary Europe. Minerva, 44, 167-84. https://doi.org/10.1007/s11024-006-0012-x
  22. Hurd, P. D. (2000). Transforming middle school science education. New York: Teachers College Press.
  23. Janousek, I. (2000). The 'context museum': Integrating science and culture. Museum International, 52(4), 21-24.
  24. Kelly, T. (1970). A history of adult education in Great Britain. Liverpool: Liverpool University Press.
  25. Koster, E. (1999). In search of relevance: Science centers as innovators in the evolution of museums. Daedalus, Summer, 128(3).
  26. Lehr, J.L., McCallie, E., Davies, S., Caron, B., Gammon, B. and Duensing, S. (2007), The value of 'dialogue events' as sites of learning: An exploration of research and evaluation frameworks, International Journal of Science Education, 29(12), 1467-87. https://doi.org/10.1080/09500690701494092
  27. Lindqvist, S. (2000). Museums of modern science : Nobel symposium 112. Carton, MA: Science History Publications.
  28. Macdonald, S. & Silverstone, R. (1992). Science on display: The representation of scientific controversy in museum exhibitions, Public Understanding of Science, 1, 69-87. https://doi.org/10.1088/0963-6625/1/1/010
  29. Miller, S. (2001). Public understanding of science at the crossroads. Public Understanding of Science, 10, 115-120. https://doi.org/10.1088/0963-6625/10/1/308
  30. Museum of London (2015). http://www.museumoflondon.org.uk/london-wall/.2015/7/5.
  31. National Research Council (2013). Next generation science standards : For states, by states. Washington, DC: National Academy Press.
  32. Pedretti, E. (2002). T. Kuhn meets T. Rex: Critical conversations and new directions in science centres and science museums. Studies in Science Education, 37(1), 1-41. https://doi.org/10.1080/03057260208560176
  33. The Royal Society (2004). Science in society. The Royal Society.
  34. Van Der Sanden, M. C. A., & Meijman, F. J. (2008). Dialogue guides awareness and understanding of science: An essay on different goals of dialogue leading to different science communication approaches. Public Understanding of Science, 17, 89-103. https://doi.org/10.1177/0963662506067376