Abstract
SpaceWire is a standard for high-speed links and networks between spacecraft components, which was invented for better, cheaper and faster on-board data handling in spacecraft. The standard defines timecode and its distribution which can be used for time synchronization among the nodes in a SpaceWire network. A timecode output from the time master which provides standard time over a SpaceWire network travels through links and routers to reach every nodes. While traveling, a timecode suffers from transmission delay and jitter which cause some difference in time synchronization among nodes. In this work, a simulator was developed using OMNeT++ to simulate the operation of a SpaceWire network and some analyses were performed on the transmission delay and jitter accompanied with a transmission of a timecode. The result will be used in the near future for the research of a precise time synchronization technique over a SpaceWire network.
스페이스와이어는 우주비행체 내부의 고속 통신과 네트워크 구현을 위해 고안된 표준이다. 스페이스와이어를 적용하면 기존 방식보다 저렴하고 빠르게 우주비행체 내부의 데이터를 처리할 수 있다. 스페이스와이어 표준에는 스페이스와이어 네트워크를 구성하는 노드들의 시각 동기화에 사용할 수 있는 타임코드와 그 전송체계가 정의되어 있다. 시각 동기화의 기준을 제공하는 타임 마스터에서 출력되는 타임코드는 네트워크의 링크와 라우터를 거쳐서 모든 노드들에게 전송된다. 타임마스터에서 출력된 타임코드가 각 노드들에 도착하는 과정에서 전송지연과 지터를 겪게 되며 이것은 스페이스와이어 네트워크 시각 동기화 오차를 유발하게 된다. 본 연구에서는 스페이스와이어 네트워크를 모사하는 시뮬레이션 환경을 OMNeT++를 이용하여 개발하고 이를 이용하여 타임코드의 전송과정에 발생하는 지연과 지터에 대한 분석을 수행하였다. 본 연구 결과는 향후에 스페이스와이어 네트워크에서의 정밀 시각 동기화 방안 연구에 활용될 예정이다.