A study on the relationship between difficulty in learning to program and Computational Thinking

프로그래밍이 어려운 이유와 컴퓨팅사고력간의 관계성 연구

  • 오경선 (성균관대학교 교과교육학과 컴퓨터교육전공) ;
  • 안성진 (성균관대학교 교과교육학과)
  • Received : 2015.08.06
  • Accepted : 2015.09.22
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Today, living in a software-centered global community. lots of countries are putting most efforts on breeding a creative manpower well equipped with problem-solving abilities based on computational thinking. Upon this colleges and universities where most strongly related to job activities are proceeding instruction related to programming for the IT majors realizing the importance of the software education. Hereby we intend to be of a proper help for every colleges and universities students who are working on educational programming design for the first time performing a research probing the relationship with the full gamut of computational thinking based on the result acquired through a phased survey showing the amount of difficulties at their beginning stages.

지금은 국내외적으로 소프트웨어 중심 사회로 컴퓨팅사고력기반의 문제해결능력을 갖춘 창의적 인재 양성을 하기 위해 많은 나라들이 힘을 쏟고 있다. 더욱이 직업생활과 밀접한 관련이 있는 대학에서는 소프트교육에 대한 중요성을 인식하며 IT계열이 아닌 전공자들을 대상으로 한 프로그래밍 교육을 진행하고 있으며 이는 더욱 확산되는 추세이다. 따라서 대학에서 프로그래밍을 처음 접하는 학습자들이 초보 학습단계에서 보이는 어려움의 정도를 사고단계별로 설문하여 이를 통해 얻어진 결과를 토대로 컴퓨팅 사고영역과의 관련성을 탐색하는 연구를 실시함으로써 모든 학생들이 배우는 프로그래밍 교육설계에 도움을 주고자 한다.

Keywords

References

  1. http://news1.kr/articles/?2184259
  2. http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=2015072036951
  3. http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=2014072381388&intype=1
  4. http://www.usline.kr/news/articleView.html?idxno=4924
  5. Douglas Rushkoff (2010). Program or be programmed: Ten Commands for a digital age. OR Books, New York.
  6. 최현종(2011). 대학 프로그래밍 강좌를 위한 프로그래밍 교육 프레임워크. 한국컴퓨터교육학회논문지 14(1), 69-79.
  7. 장선희(2011).정보교과교육에서 사전 프로그래밍 교육의 도구로써 퍼즐의 활용 제안. 석사학위 논문, 고려대학교.
  8. Judith Gal-Ezer(1995). A Pre-Programming Introduction to Algorithmics.
  9. RobFaux(2005).Impact of Preprogramming Course Curriculum on Learninginthe First Programming Course. Education, IEEE Transactions on ,49(1)
  10. RussellL.Shackelford and Richard J.LeBlanc(1997).Introducing Computer Science Fundamentals Before Programming, Jr.College of Computing Georgia Institute of Technology Atlanta, GA 30332-0280.
  11. http://www.open.edu/openlearn/science-maths-technology/computing-and-ict/introduction-computational-thinking/content-section-5
  12. http://www.nationalacademies.org/
  13. http://www.csta.acm.org/Curriculum/sub/CompThinking.html
  14. 최형신(2013), Computational Thinking 교육 및 평가 접근에 대한 고찰. 한국정보교육학회 학술논문,4(1), pp.283-288.
  15. 노경섭(2014).제대로 알고 쓰는 논문 통계분석 : SPSS & AMOS 21.한빛아카데미(주)
  16. 오인환(1992). 사회조사 방법론-오차요인 집중 연구. 나남.