참고문헌
- 박신규.박영관.김중욱.정원우 (2010). 초등학교 과학수업에서 한국과학사 자료의 활용에 대한 교사들의 인식, 과학교육연구지, 34(2), 383-395.(Park, S. G., Park, Y. K., Kim, J. W. & Chung, W. W. (2010). A Study on the teachers' perceptions about the applying of the history of Korean science in elementary science class. Jour. Sci. Edu, 34(2), 383-395.)
- 심상길 (2009). 중학교 이차방정식 단원에서 朝鮮時代 數學史의 활용에 대한 연구, 한국수학사학회지, 22(2), 117-130.(Shim, S. G. (2009). A study on application of mathematics history of Chosun Dynasty to a quadratic equation of middle school, The Korean journal for history of mathematics, 22(2), 117-130.)
- 심상길 (2010). 수학사 활용에 대한 예비교사들의 인식 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(3), 831-842.(Shim, S. G. (2010). Analysis of pre-service teachers' perceptions on utilizing history of mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 24(3), 831-842.)
- 양성호.이경언 (2010). 수학 교수-학습에서의 동양 수학사 활용에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 15-37.(Yang, S. H. & Lee, K. E. (2010). A study on the application of oriental history of mathematics in school mathematics, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. A: The mathematical education, 49(1), 15-37.)
- 우정호.민세영.정연준 (2003). 역사발생적 수학교육 원리에 대한 연구(2) - 수학사의 교육적 이용과 수학교사교육, 학교수학, 5(4), 555-572.(Woo, J. H., Min, S. Y. & Joung, Y. J. (2003). A study on the historic-genetic principle of mathematics education(2) -History of mathematics in the teaching of mathematics and mathematics teachers education, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 5(4), 555-572.)
- 우정호 외 16인 (2013). 중학교 수학1, 서울: 두산동아.(Woo, J. H. et al. (2013). Middle school mathematics 2, Doosan Dongah.)
- 이봉우.신동희 (2011). 과학사 활용 과학교육에 대한 전문가 의견 조사, 한국과학교육학회지, 31(5), 815-826.(Lee, B. W. & Shin, D. H. (2011). Professionals' Opinion of Science Education, J. Korea Assoc. Sci. Edu., 31(5), 815-826.)
- 장혜원 (2003). 조선시대의 산학서 <구일집>의 내용 분석 및 교육적 활용 방안. 수학교육학연구, 13(4), 429-446.(Chang, H. W. (2003). Analysis on Gu-il-jip, the mathematical book of Chosun dynasty and its pedagogical applications, The journal of educational research in mathematics, 13(4), 429-446.)
- 정상권.이재학.박혜숙.홍진곤.박부성.강은주.오화평 (2013). 중학교 수학2, 서울: (주)금성출판사.(Chung, S. K, Lee, J. H, Park, H. S, Hong, J. K., Park, B. S., Kang, E, J. & Oh, H. P. (2013). Middle school mathematics 2, Kumsung publishing company.)
- 정해남 (2012). 예비교사를 위한 수학사 활용방안, 한국수학사학회지, 25(3), 141-157.(Jung, H. N. (2012). Using history of mathematics for prospective mathematics, The Korean journal for history of mathematics, 25(3), 141-157.)
- 최은아 (2013). 조선산학의 교수학적 분석, 박사학위논문, 서울대학교.(Choi, E. A (2013). A didactical analysis on the mathematics of Chosun dynasty, doctoral dissertation, Seoul National University.)
- 최은아 (2015). 예비 교사교육에서 수학사의 교육적 적용: 조선산학 프로그램을 중심으로. 학교수학, 17(2), 179-202.(Choi, E. A (2015). Educational application of Chosun mathematics in education of prospective elementary school teachers, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 17(2), 179-202.)
- 허민 (2009). 산학의 교육적 활용 방안: 기하문제를 중심으로, 한국수학사학회지, 22(4), 53-66.(Her, M. (2009). On the educational using of geometric problems of east-asian mathematics, The Korean journal for history of mathematics, 22(4), 53-66.)
- Arcavi, A., & Isoda, M. (2007). Learning to listen: From historical sources to classroom practice, Educational Studies in Mathematics, 66, 111-129. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9075-8
- Tzanakis, C. & Arcavi, A. (2000). Integrating history of mathematics in the classroom: An analytic survey, In J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education, The ICMI Study, Dordrecht: Kluwer.
- Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education, For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.
- Fauvel, J. & van Maanen, J. (1997), The role of the history of mathematics in the teaching and learning mathematics, Discussion document ICMI bulletin, 42.
- Freudenthal, H. (1981). Should a mathematics teacher know something about the history of mathematics?, For the Learning of Mathematics, 2(1), 30-33.