Abstract
The big issue of mathematics education in 2009 revised curriculum is to introduce story-telling in math textbook and to aim toward the math that students can learn easily and interestingly. Therefore, this study examine the perception of middle school teachers in working with story-telling, analyze actual utilization of story-telling in class and provide the basic materials for effective practical application. After making questionnaires to check the real conditions of the story-telling and asking math teachers in charge of the first and second graders, this research came to the conclusion as follows. First, the teachers who took part in this research showed positive perception in story-telling textbook the practical use of a variety of materials and the improvement of thinking faculty and creativity. Second, math teachers made use of a variety of storytelling data and especially reflection media in class, but this was limited in introductory part. Mathematic concept was delivered mainly through the activities of exchanging questions and answers between the teachers and students. Third, students showed positive reaction about story-telling class on the whole. For example, they understood the concept easily and they could apply it in real life. However, story-telling failed to bring the attention and interest of math itself. Therefore, teachers' ability is needed in the way that math knowledge and concept should be formed and expressed interestingly.
본 연구의 목적은 스토리텔링을 적용한 2009개정 교과서로 직접 수업을 진행한 중학교 담당교사들을 대상으로 스토리텔링에 대한 인식을 조사하고, 수업의 활용 실태를 분석하여 스토리텔링의 효과적인 현장 적용을 위한 기초 자료를 제공하고자 하는 것이다. 이를 위해 스토리텔링 교과서에 대한 중학교 교사들의 인식과 스토리텔링 수업의 활용 실태를 알아보는 설문지를 구성하였고, 경기도 김포시와 일산, 부천 지역에 근무하는 중학교 1,2학년 담당교사 48명을 대상으로 설문 및 면담을 통한 조사 연구를 실시하였다. 연구결과, 교사들은 스토리텔링 교과서의 다양한 소재와 활동에 따른 창의력과 사고력 증진에 대해 긍정적인 반응을 보였으나 스토리텔링에 대한 깊이 있는 이해가 부족하였고, 교과서의 내용과 구성의 부자연스러움을 지적하였다. 또한 여러 가지 형태의 스토리텔링 자료들이 활용되고 있었는데, 특히 동적인 자료가 수업에 많이 활용됨을 알 수 있었다. 교사들은 단원의 도입부분에 스토리텔링을 가장 많이 활용하고 있으며, 교사와 학생간의 문답활동을 통하여 수학 개념이 전달되는 형태로 스토리텔링 수업이 많이 진행되는 것으로 나타났다.