DOI QR코드

DOI QR Code

항해안전을 위한 AIS와 ECDIS 기반의 문자통신시스템 개발에 관한 연구

A Study on the Development of Text Communication System based on AIS and ECDIS for Safe Navigation

  • 안영중 (한국해양수산연수원 교육연구팀) ;
  • 강석용 (한국해양수산연수원 교육연구팀) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 선박운항과)
  • Ahn, Young-Joong (Education & Research Team, Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Kang, Suk-Young (Education & Research Team, Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Lee, Yun-Sok (Department of Ship Operation, Korea Maritime and Ocean University)
  • 투고 : 2015.07.02
  • 심사 : 2015.08.27
  • 발행 : 2015.08.31

초록

해상에서 발생하는 선박 간 음성통신의 문제점을 보완하기 위한 방법으로, 언어적 오류와 VHF 사용제한 및 잡음 등에 영향을 받지 않는 텍스트 기반의 통신시스템을 AIS의 통신기능과 ECDIS의 화면전시 및 입력기능을 연계하는 방법에 착안하여 설계하였다. 개발된 문자통신시스템은 메시지를 이용해 정확한 의사전달이 가능하며, 사용자 편의성 향상을 위한 다양한 UI들을 소프트웨어를 통해 구현하였다. 하드웨어의 추가적인 설치와 개조 없이 구현되고, Message Banner Interface를 이용해 통신문장을 키보드 입력 없이 선택만으로 송신할 수 있으며, 자체 메시지 코딩과 디코딩을 통해 처리속도를 향상시키는 장점을 가진다. 문자통신시스템의 실선적용은 사용자의 언어적 한계와 인식오류를 감소시킬 수 있고, 다양한 VHF 음성통신의 문제를 해결할 수 있는 가장 실용적인 대안으로 판단된다. 또한 해상교통량이 많은 수역에서의 VHF 통신량 감소와 텍스트 기반의 정확한 의사전달과 협력동작 요청으로 선박 간 충돌사고 예방에 도움이 될 것이다.

A text-based communication system has been developed with a communication function on AIS and display and input function on ECDIS as a way to complement voice communication. It features no linguistic error and is not affected by VHF restrictions on use and noise. The text communication system is designed to use messages for clear intentions and further improves convenience of users by using various UI through software. It works without additional hardware installation and modification and can transmit a sentence by selecting only via Message Banner Interface without keyboard input and furthermore has a advantage to enhance processing speed through its own message coding and decoding. It is determined as the most useful alternative to reduce language limitations and recognition errors of the user and solve the problem of various voice communications on VHF. In addition, it will help to prevent collisions between ships with decrease in VHF use, accurate communication and request of cooperation based on text at heavy traffic areas.

키워드

참고문헌

  1. IEC(2001), A Ship-borne Equipment of the Universal Automatic Identification System(AIS) - Operational and Performance Requirements, Methods of Test and Required Test Results, IEC Standard 61993 Part 2, pp. 84-100.
  2. IMO(2010), Guidance on the Use of AIS Application -Specific Messages, Ref.T2-OSS/2.7.1 SN/Circ.289.
  3. ITU(2010), Technical characteristics for an automatic identification system using time division multiple access in the VHF maritime mobile band, ITU-R M.1371-4, pp. 96-99.
  4. Jung, C. H., T. H. Hong, G. K. Park and Y. S. Park(2013), A Study for an Early Detection Method on Altering Course of a Target Ship using the Steering Wheel Signal, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 19, No. 1, pp. 17-22. https://doi.org/10.7837/kosomes.2013.19.1.017
  5. KMST(2015), Korea Maritime Safety Tribunal, Statistics of Marine Accident, http://www.kmst.go.kr/.
  6. Lee, S. J. and I. H. Park(2010), Database Design and Implementation for Vessel AIS Information Application, The Journal of Navigation and Port Research, Vol. 34, No. 5, pp. 343-348. https://doi.org/10.5394/KINPR.2010.34.5.343
  7. Lee, S. J., J. S. Jeong and G. K. Park(2013), The Impact on Maritime Safety Services by Increasing AIS Traffic, The Journal of Navigation and Port Research, Presented at 2013 Spring Conference of JNPR, pp. 125-127.

피인용 문헌

  1. 선박작업 안전을 위한 수신호 통일지침 마련에 관한 연구(1) - 선박의 수신호 체계 표준화 타당성 검증을 중심으로 vol.23, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7837/kosomes.2017.23.1.047
  2. AIS-ASM Standardised Communication Message Development Based on Users' Communication Needs at Sea vol.23, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7837/kosomes.2017.23.6.639