DOI QR코드

DOI QR Code

중학교 영재학생의 미성취 문제 해결을 위한 중재방안으로서의 읽기 이해 전략 프로그램 개발

Development of Reading Comprehensive Strategy Program for Underachieving Gifted Students

  • 투고 : 2015.08.04
  • 심사 : 2015.08.21
  • 발행 : 2015.08.31

초록

본 연구의 목적은 중학교 미성취 영재학생의 미성취 문제 해결을 위한 읽기 이해 전략 프로그램을 개발하고 그 효과성을 탐색함으로써, 미성취 문제 해결을 위한 교육 원리와 교육 방안을 제안하려는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 읽기 이해 구성주의 모형과 읽기 이해 전략 모형에 따라 미성취 영재학생들을 위한 교육 프로그램을 개발하였다. 연구대상으로는 미성취 영재의 조작적 정의에 근거하여 36명의 미성취 영재학생을 판별하였다. 판별된 학생을 대상으로 개발한 읽기 이해 전략 프로그램을 적용하고, 프로그램 전 후 읽기 이해 능력, 읽기 메타 인지 능력, 학교 성적 등의 변화 추이를 분석하였다. 또한, 읽기 이해 전략을 이외의 다른 미성취 요인들로 인한 미성취 발생 여부를 확인하기 위하여 모든 미성취 영재 학생과 그들의 선생님을 면담하였다. 연구 결과, 읽기 이해 전략 프로그램은 중학교 미성취 영재학생의 읽기 메타인지 능력과 읽기 이해 능력을 신장시켰으며, 그들의 학업 성취를 향상시킬 수 있었다. 특히 미성취 영재로 판별된 36명의 학생들 중 3분의 1에 해당하는 12명이 읽기 이해 전략 프로그램을 통하여 미성취 수준에서 벗어날 수 있었다. 본 연구 결과에 근거할 때, 중학교 미성취 영재학생들에게 읽기이해 전략을 습득하게 함으로써 효과적으로 학습전략을 체득하도록 하는 것은 그들의 미성취 문제를 해결하는데 상당한 도움이 될 것으로 판단된다.

This study handled underachievement issue of gifted students by developing and validating educational programs as a solution, or relief, of their academic underachievement problems. The proposed educational program was designed to enhancing reading comprehension ability of gifted students with underachievement. Based on comprehensive literature review, this study found that key issues of underachievement have to do with learning strategy, and also that learning strategy was established as 'reading comprehension strategy.' Considering diverse reading comprehension models and strategies suggested by preceding studies, the reading comprehension strategy program in Korean was customized for underachieving gifted students on the middle school level. The effectiveness of the reading comprehension strategy program as a solution to underachievement of gifted students was explored by applying the developed program to 36 identified students after school twice a week for 6 weeks, conducting pre- and post-tests that were selected to measure their reading comprehension abilities, collecting their academic achievement data before and after the intervention by this study, and interviewing students. As the results of this study, reading metacognition ability, reading comprehension skills, and school grades of gifted students with underachievement were meaningfully improved as a group. On the individual level, 12 identified students, exactly one third of the whole group of underachieving gifted students, showed so improved academic achievement as we can say they overcame underachievement based on the Supplee's definition.

키워드

참고문헌

  1. 김선경, 윤소정, 김정섭 (2011). 추론적 읽기전략 프로그램이 전문계 고등학생의 텍스트 이해와 국어과 학업성취도에 미치는 효과. 수산해양교육연구, 23(1), 1-12.
  2. 김옥분, 김혜진 (2011). 영재 미성취에 영향을 미치는 정의 및 사회적 특성 탐색. 영재와 영재교육, 10(3), 53-73.
  3. 김희수 (2008). 읽기이해능력 학습전략 훈련이 중학생의 자기조절 학습기능 습득과 국어교과 학업성취에 미치는 효과: CSQ3Rs 학습전략을 중심으로. 교육심리연구, 22(2), 385-403.
  4. 박경숙(1989). 학습전략 훈련 프로그램 개발 연구 I; 읽기 전략을 중심으로. 교육개발, 62, 73-76.
  5. 박소영, 이진희 (2007). 복합판별 과정에 의한 초등학교에서의 미성취 영재 판별. 영재교육연구, 17(2), 251-279.
  6. 송수지 (2007). 미성취 영재를 위한 인지.정서적 교육개입 프로그램 개발. 정서.행동장애연구, 23(3), 301-326.
  7. 신종호, 권희경 (2004). 읽기이해과정을 구성하는 하위인지능력에 대한 개인차연구. 교육심리연구, 18(1), 197-218.
  8. 안도희, 진석언, 윤여홍, 전명남, 김경진(역) (2013). 부모와 교사를 위한 미성취 영재아 교수전략. 서울: 학지사.
  9. 유영옥, 안성우 (2002). 읽기 전략 지도방법의 차이가 중학교 읽기장애아의 독해력 및 국어과 학업성취도 향상에 미치는 효과. 정서.학습장애 연구, 18(3), 151-173.
  10. 이기우 (1993). 학습전략 훈련과 상위인지가 아동의 독해학습에 미치는 효과. 교육심리연구, 7(1), 15-38.
  11. 이명자, 문병상 (2007). 미성취 영재의 특성과 교육적 지도방안. 중등교육연구, 55(1), 159-176.
  12. 이재경 (2004). 초등 사회과에서 메타인지 전략을 활용한 읽기 기능 지도가 학업 성취도에 미치는 영향. 초등사회과교육, 16(1), 103-129.
  13. 장언효 (1990). 학습전략의 훈련가능성과 문제점, 교육논총, 10(1), 43-56.
  14. 전경원 (2000). 한국의 새천년을 위한 영재교육학. 서울: 학문사.
  15. 정수정, 최나야 (2013). 초등학생의 읽기 이해력과 읽기태도가 교과 성적에 미치는 영향. 아동교육, 22(4), 257-275.
  16. 조선미, 한기순 (2014). 비인지적 영역 영재교육 효과성에 관한 메타분석. 영재교육연구, 24(1), 17-43. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.1.17
  17. 조중열, 이임숙 (2004). 초등학생의 읽기 능력, 독서, 학업 효능감 및 학업성적간의 인과계. 초등교육연구, 17(1), 127-143.
  18. 최병연 (2007). 미성취 영재를 위한 교육적 중재에 관한 연구. 영재와 영재교육, 6(1), 23-48.
  19. 최숙기 (2010). 중학생 읽기 능력 발달 양상에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 한기순, 신정아 (2007). 성취영재와 미성취영재는 어떻게 다른가?: 학습전략, 동기, 능력신념, 그리고 문제해결성향의 차이 분석. 영재교육연구, 17(1), 27-50.
  21. Baker, J. A., Bridger, R., & Evans, K. (1998). Model of underachievement among gifted preadolescents: the role of personal, family, and school factors. Gifted Child Quarterly, 42(1), 5-15. https://doi.org/10.1177/001698629804200102
  22. Baum, S. M., Renzulli, J. S., & Hebert, T. P. (1995). The prism metaphor: A new paradigm for reversing underachievement(CRS95310). Storrs, CT: University of Conneticut, The National Research Center on the Gifted and Talented.
  23. Beck, F. W., & Guedry, P. (1979). Reading Phase of Academic Skills Enhancement Programs. Journal of College Student Development, 20(3), 276-276.
  24. Britton, B. K., Gulgoz, S., & Glynn, S. (1993). Impact of good and poor writing on learners: Research and theory. Learning from textbooks: Theory and practice, 1-46.
  25. Bulter-Por, N. (1987). Underachievers in school: Issue and Intervention. New York: John Wiley & Sons.
  26. Carr, M., Borkowski, J. G., & Maxwell, S. E. (1991). Motivational components of underachievement. Developmental Psychology, 27(1), 108-118. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.1.108
  27. Clark, B. (2008). Growing up gifted: developing the potential of children at home and at school(7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  28. Colangelo, N., Kerr, B., Christensen, P., & Maxey, J. (1993). A comparison of gifted underachievers and gifted high achievers. Gifted Child Quarterly, 37(4). 155-160. https://doi.org/10.1177/001698629303700404
  29. Dansereau, D. F. (1985). Learning strategy research. In J. Segal, S, Chipman & P. Glaser(Eds.), Thinking and learning skills: Relating instruction to research. Vol 1(pp. 209-239). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  30. Fehrenbach, C, R. (1991). Gifted / average readers: Do they use the same reading strategies? Gifted Child Quarterly, 35(3), 125-127. https://doi.org/10.1177/001698629103500303
  31. Graesser, A. C., Singer, M., & Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension, Psychological Review, 101(3), 371-395. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.3.371
  32. Lau, K., & Chan, D. W. (2001). Motivational characteristics of under-achievers in Hong Kong. Educational Psychology, 21(4), 417-430. https://doi.org/10.1080/01443410120090803
  33. McCall, B., Beach, S. R., & Lau, S. (1992). The nature and correlates of underachievementing elementary schoolchildren in Hong Kong. Child Development, 71(3), 785-801. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00185
  34. McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). Factor that differentiate underachieving gifted students from high-achieving gifted students. Gifted Child Quarterly, 47(2), 144-154. https://doi.org/10.1177/001698620304700205
  35. McNamara, D. S., Ozuru, Y., Best, R., & O'Reilly, T. (2007). The 4-Pronged Comprehension Strategy Framework. In D. S. McNamara(Ed.), Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies (pp. 465-496). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  36. Nash, R. (1984). A study of particular self-perceptions as related scholastic achievement of junior h school age pupils in a middle class community. Dissertation Abstracts International, 24(9), 3837.
  37. O'Malley J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  38. Oxford, R. L. (2003). Language learning style and strategies: an overview. Learning Style & Strategies, Oxford GALA 2003, 1-25.
  39. Pendavis, E. D. (1990). The abilities of gifted children. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  40. Peterson, J. S. (2000). A follow-up study of one group of achievers and underachievers four years after high school graduation. Roeper Review, 22(4), 217-224. https://doi.org/10.1080/02783190009554041
  41. Peterson, J. S., & Colangelo, N. (1996). Gifted Achievers and underachievers: A comparison of patterns found in school files. Journal of Counseling and Development, 74(4), 399-407. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1996.tb01886.x
  42. Renzulli, J. S., Reid, B. D., & Gubbins, E. J. (1992). Setting the agenda: Research priorities for the gifted and talented through the year 2000. Storrs, CT: The National Research Center on the Gifted and Talented.
  43. Rimm. S.(2006). When gifted students underachieve: What you can about it. Texas: Prufrock Press.
  44. Schunk, D. H. (1989). Social cognitive theory and self-regulated learning. In. B. J. Zimmerman & D. H. Schunk(Eds.), Self-regualted learning and academic achievement: Theory, research, and practice (pp. 83-110). New York: Springer.
  45. Seeley, K. R. (1993). Gifted students at risk. In L. K. Silverman(Ed.), Counseling the gifted and talented. Denver, CO: Love Publishing Company.
  46. Shaw, J. G. (1955). An Evaluation of Study Skills Course. Personal and Guidance Journal, 33(8), 465-468. https://doi.org/10.1002/j.2164-4918.1955.tb01642.x
  47. Supplee, P. L. (1990). Reaching the gifted underachiever: Program strategy and design. New York: Teacher College Press.