DOI QR코드

DOI QR Code

Survey on Mathematics Teachers' Perceptions and the Schools' Reality of the Revised Mathematics Curriculum

2009 개정 수학과 교육과정 개정에 대한 수학교사들의 인식 조사와 현장 실태

  • Received : 2015.08.04
  • Accepted : 2015.08.29
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The study conducted a survey on mathematics teachers' perception about the mathematics curriculum and carried out a field survey of schools' compliance of the 2009 revised mathematics curriculum. The questionnaires were distributed to and collected from 36 mathematics teachers in 22 middle and high schools. According to the results of the study, it was found that most mathematics teachers had low interest in and did not feel the necessity and importance of revising the mathematic curriculum. This was because that the necessity and direction of the curriculum revision was not well understood by secondary school teachers, thanks to a hasty revamping. In addition, schools are organizing and operating their own educational programs with the focus on the college entrance exams, regardless of the guidelines of the current revised curriculum.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 제 7차 고등학교 교육과정 해설(교육부 고시 제1997-15호).
  2. 교육부(1997). 제 7차 고등학교 수학과 교육과정 해설(교육부 고시 제1997-15호[별책8]).
  3. 교육과학기술부(2009). 2009 개정 교육과정 총론(교육과학기술부 고시 제2009-41호).
  4. 교육과학기술부(2011a). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2011-361호[별책8]).
  5. 교육인적자원부(2007). 수학과 교육과정(교육인적자원부 고시 제2007-79호[별책8]).
  6. 김재춘(2003). 국가수준 교육과정의 부분․수시 개정 담론에 대한 비판적 분석. 한국교육과정학회, 교육과정연구, 21(3), 303-320.
  7. 나귀수(1999). 우리나라 수학과 교육과정 개정에 대한 분석 및 제언-교육과정 총론과 관련성을 중심으로-. 대한수학교육학회, 수학교육학연구, 9(2), 369-381.
  8. 문지혜(2013). 외국 수학 교육과정의 분석을 통한 학년군제의 고찰. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박순경 외 12인 (2011). 2009개정교육과정에 따른 고등학교선택과목 재구조화 방안. 한국교육과정평가원 연구보고 CRC 2011-2.
  10. 백석윤(2004). 수학과 교육과정 개정방식 개선을 위한 연구. 대한수학교육학회, 수학교육학연구, 14(2), 157-170.
  11. 소진형(2010). 2009 개정 교육과정의 올바른 이해. 교육부 홈페이지 자료
  12. 윤선아(2013). 2009 개정 수학과 교육과정에 대한 고찰 및 분석. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 한혜숙 외(2012). 수학교과에서 집중이수제 시행에 관한 교사와 학생들의 인식 조사. 한국수학교육학회, 수학교육, 51(4), 317-335.
  14. 허경철 외(2003). 국가수준 교육과정 개정 방식 개선에 관한 연구. 한국교육과정평가원, 연구보고 RRC 2003-1.
  15. 홍후조(2009). 2009 개정 교육과정 총론 시안에서 학년군, 교과군 개념의 교육과정적 의의 분석. 한국교육과정학회, 교육과정연구, 27(4), 47-70.