References
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. 서울: 교육과학기술부. Ministry of Education Science and Technology (2011). Mathematics curriculum. Ministry of Education Science and Technology Notice 2011-361 [supplement 8]. Seoul: Ministry of Education Science and Technology.
- 교육과학기술부 (2013). 초등학교 교사용 지도서 수학. 서울: 천재. Ministry of Education, Science, and Technology (2013). Mathematics textbook : Teachers' manual. Seoul:ChunJae.
- 교육부 (2015). 제2차 수학교육종합계획(2015-2019). Ministry of Education (2015). Second mathematics education master plan(2015-2019).
- 김성원․정영란․우애자․이현주 (2012). 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안. 한국과학교육학회지, 32(2), 388-401. Kim, S. W.; Chung, Y. L.; Woo, A. J. & Lee, H. J. (2012). Development of a theoretical model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 32(2), 388-401. https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.388
- 김진수(2011). STEAM 교육을 위한 큐빅 모형. 한국기술교육학회지, 11(2), 124-139. Kim, J. S. (2011). A cubic model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Technology Education, 11(2), 124-139.
- 김해규 (2014). 2009 개정 초등수학 1학년 교과서상의 STEAM 관련교과 내용 분석. 한국수학교육학회시리즈 C <초등수학교육>, 17(3), 277-297. Kim, H. G. (2014). An analysis of 2009 revised elementary first grads mathematics textbooks based on STEAM-related subject contents. Education of Primary School Mathematics, 17(3), 277-297.
- 박현주․김영민․노석구․이주연․정진수․최유현․한혜숙․백윤수 (2012). STEAM 교육의 구성 요소와 수업 설계를 위한 준거 틀의 개발. 학습자중심교과교육연구, 12(4), 533-557. Park, H. J.; Kim, Y. M.; Noh, S. G.; Lee, J. Y.; Jeong, J. S.; Choi, Y. H.; Han, H. S. & Baek, Y. S. (2012). Components of 4C-STEAM education and a checklist for the instructional design. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 12(4), 533-557.
- 백윤수․박현주․김영민․노석구․이주연․정진수․최유현․한혜숙․최종현 (2012). 융합인재교육(STEAM) 실행 방향 정립을 위한 기초 연구. 연구보고. 한국과학창의재단 2012-12. Baek, Y. S.; Park, H. J.; Kim, Y. M.; Noh, S. G.; Lee, J.Y.; Jeong, J. S.; Choi, Y. H.; Han, H. S. & Choi, J. H.(2012). A study on the action plans for STEAM education. KOFAC 2012-12.
- 서동엽 (2014). 수학교육학적 관점에서 바라본 STEAM 교육. 수학교육학연구, 24(3), 429-442. Seo, D. Y. (2014). STEAM on the viewpoint of didactics of mathematics. Journal of Educational Research in mathematics, 24(3), 429-442.
- 서지희․윤종국․이광호 (2013). 중학교 3학년 수학영재 학생들을 위한 수학적 모델링 교수.학습 자료의 개발 및 적용: 쓰나미를 소재로. 학교수학, 15(4), 785-799. Seo, J. H.; Yeun, J. K. & Lee, K. H. (2013). Development and application of teaching-learning materials for mathematically-gifted students by using mathematical modeling : Focus on tsunami. School Mathematics, 15(4), 785-799.
- 신은주․권오남(2001). 탐구지향 수학적 모델링에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(1), 157-177. Shin, E. J. & Kwon, O. N. (2001). A study of exploration - oriented mathematical modeling. The Journal of Educational Research in Mathematics, 11(1), 157-177.
- 우정호․정영옥․박경미․이경화․김남희․나귀수․임재훈 (2006). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사. Woo, J. H.; Jeong, Y. O.; Park, K. M.; Lee, K. H.; Kim, N. H.; Na, G. S. & Lim, J. H. (2006). Mathematics education research methods. Seoul: Kyungmoonsa.
- 이선경․구하라․김선아․김시정․문종은․박영석․신혜원․안성호․유병규․이삼형․이승희․이은연․주미경․차윤경․함승환․황세영 (2013). 융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(3), 483-513. Lee, S. K.; Ku H. R.; Kim, S. A.; Kim, S. J.; Moon, J. E.;Park, Y. S.; Shin, H. W.; Ahn, S. H.; Yoo, B. G.; Lee, S. H.; Lee, S. H.; Lee, E. Y.; Ju, M. K.; Cha, Y. K.;Ham, S. H. & Hwang, S. Y. (2013). Developing Yungbokhap education programs: A development framework and its applications. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 13(3), 484-513.
- 이효녕․권혁수․박경숙․오희진 (2014). 과학 탐구기반의 통합적 STEM 교육 모형 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 34(2), 63-78.Lee, H. Y.; Kwon, H. S.; Park, K. S. & Oh, H. J. (2014). Development and application of integrative STEM education model based on scientific inquiry Journal of the Korean Association for Science Education, 34(2), 63-78. https://doi.org/10.14697/JKASE.2014.34.2.0063
- 장경윤․홍진곤․이화영 (2014). 2014 수학교육 이슈리포트. 한국과학창의재단. Jang, K. Y.; Hong, J. G. & Lee, W. Y. (2014). 2014 Mathematics education issues report. KOFAC.
- 정광순 (2015). 초등학교 STEAM수업 활성화 방안논의. 학습자중심교과교육연구, 15(2), 99-119. Jeong, K. S. (2015). Consideration of the support for STEAM classes in elementary school. Journal of Learners-Centered Curriculum and Instruction, 15(2), 99-119.
- 주미경․문종은․송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육:담론과 과제. 학교수학, 14(1), 165-190. Ju, M. K.; Moon, J. E. & Song, R. J. (2012). Convergence education in mathematics: Issues and tasks. School Mathematics, 14(1), 165-190.
- 함성진․김순화․박세영․송기상 (2014). 융합적사고력 신장을 위한 초등학생용 CT 기반 융합인재교육(CT-STEAM) 프로그램 개발. 한국컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 81-91. Ham, S. J.; Kim, S. H.; Park, S. Y. & Song, K. S. (2014). Development of CT- STEAM education program enhancing integrated thinking skills elementary school. The Journal of the Korean Association of Computer Education, 17(6), 81-91.
- Zbiek, R. M., & Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modeling as a context for deepening students' understandings of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics 63, 89-112. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9002-4
- Yakman G. (2008). STEAM Education : an overview of creating a model of integrative education PATT (http://steamedu.com)
Cited by
- 수학교과 중심의 STEAM 수업이 중학생들의 STEM 분야 진로 흥미도 및 융합적 문제해결력에 미치는 영향 vol.31, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.1.125
- 드론을 활용한 초등학교 수학 융합 자료 개발 및 적용 결과 vol.20, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.3.225