초록
현 정부는 국가직무능력표준(NCS)을 국정과제로 채택하고 학벌과 자격중심의 사회에서 능력중심 사회로 변모를 꾀하고 있다. 현행 지적분야의 NCS는 측량, 공간정보구축과 함께 분류체계상 세분류에 속해 있어 지적행정, 지적측량, 국토조사 등 다양한 내용들을 다루기는 한계가 있다. 이에 본 연구는 지적분야의 NCS에 대한 현황 파악 및 문제점을 검토하고 그에 대한 개선방안으로 현행 국가직무능력표준 분류체계 개선, 지적분야 산업체와의 연계를 통한 실습모델 도입, NCS의 수준별 능력단위 및 능력단위 요소를 기반으로 하는 교과과정 개발, NCS 개발진과 학습모듈 집필진의 일원화 등 개선방안을 제시하였다.
The Korean government strives to transform the society from one that stresses academic and qualification to one that stresses individual competencies. National Competency Standards(NCS) has been adopted to this end. However, NCS classifies cadastre into a group with survey and spatial information collection. Such classification limits cadastre to encompass cadastral administration, cadastral survey, geospatial survey, etc. This study reviews current status and implications of NCS, and proposes few solutions: improvement of classification system, introduction of cadastral industry cooperation model, curriculum development based on competency level, unification between NCS developer and learning module writing group, etc.