Abstract
South Korea has more than two-thirds of the land consists of mountainous terrain. It is necessary to enable the recycling of mountain tourism policy to allow people to use. This paper studied Bukhansan where there seems to have the most economical efficiency and effectiveness as an alternative means of transportation applying user'swillingnessto pay by age based upon the Study on Introduction Bukhansan Mountain Railway which was progressed as part of the balanced national development and railway promotion strategy. The Analyisis results are shown that cost-benefit ratio is Lim 0.73 and rack & pinion 0.8. The rack-and-pinion method is selected as an applicable alternative. If the new technologies are developed and made part of the construction of the tunnel route was judged as possible as an alternative way LIM
우리나라는 국토의 약 2/3이상이 산악지형으로 이루어져 있으며 산악지역의 자연공원을 관광 자원화 하여 수혜를 원하는 사람들에게 접근성이 용이하도록 정책을 활성화할 필요가 있다. 이러한 여건을 감안하고 국토의 균형발전과 철도 인프라구축 정책원칙 우선 적용을 위한 일환으로 산악지역 중 가장 실효성과 경제성이 있을 것으로 예상되는 북한산에 대해 산악관광열차로서의 도입시 이용자 지불의사 수준에 관한 대안을 적용하여 산악철도에 대한 경제성 변화를 연구 하였다. 분석결과 LIM(선형유도모터) 과 랙&피니언 시스템의 편익비용비가 각각 0.73, 0.8로 나타났으며, 랙&피니언방식이 적용가능 한 대안으로, 향후 새로운 신 기술개발이 이루어지고, 노선내 터널을 일부시공 한다면 선형유도모터방식도 가능한 대안으로 검토 되었다.