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Evacuation safety analysis depending on the type of subway platform and ticket barrier

지하철 승강장과 개찰구 유형별 대피안전성 분석

  • Park, Byoung-Jik (Korea, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Park, Il-Gyu (Korea, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Yoo, Yong-Ho (Korea, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • Received : 2015.04.03
  • Accepted : 2015.04.16
  • Published : 2015.05.31

Abstract

With the rapid development of modern society, subway has become one of the most typical urban transport systems. Since fire accident occurred at Daegu subway in 2003, importance of life safety and disaster prevention have been widely recognized and many studies have been carried out. As a result of these studies, fire-retardant and non-combustible interior material and platform screen door with passenger guide indication device have been developed, but studies on a subway evacuation criteria have been in a stalemate. Therefore, this study is intended to improve the subway evacuation standard. It is very difficult to take into account whole subway system, so a typological approach to a ticket was carried out referring to previous studies focused on a subway platform. this paper selected the most common subway platforms and estimated evacuation time among 10 platforms from previous studies and 8 from this study. As a result, evacuation time exceeded 6 minutes which is the guideline of existing standard. Therefore, it is necessary to update the standard for evacuation time and add supplementary conditions which can help establishing the measures for safety facilities and prevention measures.

현대사회가 빠르게 발전함에 따라 지하철은 도시의 대표적인 이동수단으로 발전해왔다. 그러나 2003년 대구지하철 화재사고를 통하여 지하철의 인명안전과 방재의 중요성 인식되었으며, 현재까지 많은 연구가 진행되어 왔다. 특히 지하철 전동차 내장재의 난연화 불연화와 승강장의 스크린 도어 및 안내표시 등이 대표적 결과라고 볼 수 있으나, 지하철 대피기준에 대한 연구의 진행은 미진하다. 이에 본 연구에서는 지하철 대피기준 개선의 기초연구를 진행하였다. 그러나 복잡하고 다양한 지하철 전체를 대상으로 하기에는 어려움이 있어, 기존의 연구 중 승강장을 유형화 한 연구를 참고하여 개찰구를 유형화 하였다. 기존 연구의 지하철 역사 승강장의 유형 10개와 본 연구의 개찰구의 유형 8개를 정리하여, 1~4호선 지하철 역사 중 가장 많은 유형을 선정하여 대피 시간을 계산하였다. 대피시간 계산결과가 지하철의 대피 기준 시간 6분을 초과하는 것으로 나타남에 따라 지하철 대피 시간에 대한 기준을 개선하거나 추가적인 조건이 필요하다고 판단되었다. 따라서 지하철 역사에 안전을 위한 시설 및 방재대책이 요구된다.

Keywords

References

  1. Kim, E.S., Cho, J.H., Kim, M.H. (2010), "The study of outflow rate of stair and turnstile in subway station - comparison between measurement and simulation", Fire Science and Engineering, Vol. 24, No. 3, pp. 33-38.
  2. Park, B.J. (2012), "A study on evacuation performance for various subway station categories during acts of terror or fires", Koreauniversity, p. 49.
  3. Rie, D.H. (2003), "A study on safety evaluation by changing smoke ventilation mode in subway tunnels", Tunnelling Technology, Vol. 5, No. 4, pp. 389-400.
  4. Seoulmetro homepage - traffic information. http://dmzap1.seoulmetro.co.kr/station/stationinfo.action?stationId=0226&mainLine=2
  5. 大邱地下鐵 中央路驛 火災事故 白書 (2005), Daegu City.