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Effects of H-type Sleeper on the Track Behavior

궤도거동에 대한 H형 침목의 영향

  • 윤경민 (충남대학교 토목공학과) ;
  • 서동석 (한국철도공사 아산시설사업소) ;
  • 김해곤 (한국철도공사 대전시설사업소) ;
  • 황광하 (삼표이엔씨 기술연구소) ;
  • 임남형 (충남대학교 토목공학과)
  • Received : 2015.04.30
  • Accepted : 2015.06.11
  • Published : 2015.06.30

Abstract

The demand for improved rail transportation safety is growing due to the increased speeds of current railways. In addition, freight trains with heavier axle loads are required to run on conventional railways. In order to meet these requirements, increased rail weights and the application of a CWR system have been introduced on conventional railways. The H type sleeper, which has higher lateral resistance than the existing mono sleepers, has been recently developed to increase track stiffness and reduce track irregularities. In this paper, the effects of a H-type sleeper on track behavior were investigated by 3-Dimensional F.E. analysis.

최근 철도의 고속화에 따라 철도수송의 안전성에 대한 요구는 증가되며, 기존 선로에 더 무거운 축중의 차량이 운행토록 요구되고 있다. 이러한 요구를 충족하기 위하여 기존 선로의 레일의 중량을 증가시키고, 장대레일화를 진행해왔다. 최근 개발된 H형 침목은 기존의 일자형 PC침목에 비해 저항 특성이 높아 궤도 강성 증대와 궤도틀림 저감을 기대할 수 있으나, H형 침목 부설에 따른 궤도 특성 변화에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 본 논문에서는 3차원 유한요소해석을 통하여 H형 침목이 부설된 궤도의 특성을 분석하였다.

Keywords

References

  1. H.G.Kim,, A study on Structural Analysis and Characteristics of the H-typed Railway Tie, Doctor's Thesis, Chungnam National University, 2014
  2. ABAQUS/Standard User's Manual - Version 6.13, Dassault Systemes, 2013
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  4. KR(KOREA RAIL NETWORK AUTHORITY), "KRC-14030 : Ballast Track Structure", January, 2014