DOI QR코드

DOI QR Code

On Issue and Outlook of wearable Computer based on Technology in Convergence

융합환경에서 웨어러블 컴퓨터 기술 중심의 시장 및 발전 방향에 관한 연구

  • 이성훈 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 이동우 (우송대학교 컴퓨터정보학과)
  • Received : 2015.05.01
  • Accepted : 2015.06.20
  • Published : 2015.06.30

Abstract

In information society, Convergence means a service or new product which appeared through fusion of unit technologies in information and communication regions. The effects of convergence technologies and social phenomenons are visualized in overall regions of society such as economy, society, culture, etc. In this paper, we described a wearable computer which was leading case in digital convergence. Wearable computer is unit that you can literally wear on your body to enhance recognition abilities and problem-solving abilities by processing various types of integrated information. Therefore, we studied the issues, market and outlookof wearable computer in this paper.

현재 우리 사회는 다양한 기술요소들이 혼합되어 하나의 또 다른 산업 및 기술을 창출하는 융, 복합 사회라 할 수 있다. 이러한 융, 복합현상들은 이미 경제, 사회, 문화등 사회의 전 부문에서 가시화되고 있다. 본 연구에서는 컨버전스의 대표적 사례이면서도 차세대 모바일 대표 시장의 가능성이 매우 큰 웨어러블 컴퓨터와 관련된 내용을 기술하였다. 웨어러블 컴퓨터는 착용 가능한 컴퓨터로서 미국의 MIT가 최근 기술 동향을 통해 2013년 10대 기술로 스마트 워치를 선정할 만큼 스마트 폰을 대체할 대표적인 차세대 모바일 기술로 꼽히고 있다. 따라서 본 논문에서는 웨어러블 컴퓨터에 필요한 필수적인 기술들에 대해 기술하고 관련 시장 및 미래, 이슈 등에 대해 기술하였다.

Keywords

References

  1. NIA, IT Based Industrial Convergence and Strategy Direction for National Information Society, 2010.
  2. YongKi Son, JiYen Kim, IlYeon Cho, "Wearable Computer Technology and Development Trends", Electronic Communication Trend Analysis, Vol. 23, No. 5, 2008.
  3. IMS Research, "Wearable Technology Market Suited for Rapid Growth", Press release. 2012.
  4. CNBC "The Wearable Revolution", 2013.
  5. T. E. Starner, "Wearable Computers: No Longer Science Fiction," IEEE PERVASIVE computing, pp. 86-88, 2002.
  6. Wearable Electronics System: Global Market Demand Analysis, Venture Development Corporation, 2007.
  7. TaeGyu Lee, GiSoo Jung, SeongHoon Lee, "Textile IT Convergence", Korea Institute of Information Technology Magazine, Vol. 10, No.2, pp. 77-86, 2012.
  8. ABI Research, "More Than One Million Smart Watches will be Shipped in 2013", 2013.
  9. Gartner, "Market Trends: Enter the Wearable Electronics Market with Products for the Quantified Self", 2013.
  10. J. Ranck, "The wearable Computing Market: A Global Analysis", GIGAOMPRO, 2012.
  11. S. Walker, "Wearable Technology Consumer Survey", http://technology.ihs.com/, 2014.
  12. V. L. Kristof, "ISWC2010: The latest in Wearable Computing Reseach", IEEE Pervasive Computing, Vol. 10, No. 1, pp. 8-10, 2010. https://doi.org/10.1109/MPRV.2011.5
  13. A. Bulling and H. Gellersen, "Toward Mobile Eye-based Human-computer Interaction", IEEE Pervasive Computing, Vol. 9, No. 4, pp. 8-12, 2010. https://doi.org/10.1109/MPRV.2010.86
  14. Quincy, "The invention of the first wearable computer", Second International Symposium on Wearable Computers: Digest of Papers, IEEE Computer Society, pp. 4-8, 1998.
  15. E. Matias, I. S. MacKenzie and W. Buxton, "A Wearable Computer for Use in Microgravity Space and Other Non-Desktop Environments," Companion of the CHI '96 Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, pp. 69-70, 1996.