DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Importance-Performance Related service management and feeding practices of teachers at mealtime in childcare centers

어린이집 보육교사의 배식관리 및 식사지도에 대한 중요도-수행도 분석

  • Yeoh, Yoonjae (Geumcheon Center for Children’s Foodservice Management) ;
  • Kwon, Sooyoun (Department of Food and Nutrition, Honam University)
  • 여윤재 (금천구어린이급식관리지원센터) ;
  • 권수연 (호남대학교 식품영양학과)
  • Received : 2015.01.14
  • Accepted : 2015.04.07
  • Published : 2015.06.30

Abstract

Purpose: This study was conducted in order to determine the difference of Importance and Performance Related service management and feeding practices of teachers at mealtime in childcare centers. Methods: In December, 2013, questionnaires were completed by teachers working at childcare centers in Geumcheon-gu, Seoul. A total of 179 teachers responded to questions regarding perceived importance and degree of performing related service management and feeding practices at mealtime in childcare centers. Factor analysis and Importance-Performance Analysis (IPA) were used. Results: Four factors including 11 items were represented by factor analysis: 'Personal hygiene management', 'Feeding practice', 'Food material management', and 'Service at serving foods'. For 'Personal hygiene management', scores for perception on importance and performance were 4.42 and 3.84 points of 5 that were the lowest among factors. As a result of IPA, teachers were aware of the importance and performed well, 'Encouraging and praising children's eating habits at mealtime', 'Giving thanks before and after a meal', and 'Sitting and eating with children at mealtime' belonged to 'Feeding practice'; whereas they were not aware of the importance and performed insufficiently, 'Wearing the hygiene hat for serving foods', 'Wearing disposable gloves for serving foods', and 'Wearing the apron for serving foods' belonged to 'Personal hygiene management'. Conclusion: For children's health and safety in foodservice at childcare centers, personal hygiene management is very important when cooking as well as serving food. The results suggest that education targeting personal hygiene management is necessary for management of hygiene by teachers while serving food in childcare centers. In addition, guidelines on service management and feeding practice are needed for teachers working at childcare centers.

본 연구에서는 보육교사의 배식관리 및 식사지도에 대한 중요도와 수행도를 파악하기 위하여 서울시 금천구의 어린이집에 근무하고 있는 보육교사 179명을 대상으로 2013년 12월에 설문조사를 실시하였다. 응답한 어린이집의 유형은 가정 어린이집 (39.7%), 민간 어린이집 (31.8%), 국공립 어린이집 (28.5%) 순으로 많았다. 요인분석 결과, 보육교사가 수행하는 배식관리 및 식사지도는 '개인 위생관리 (요인 1)', '식사지도 (요인 2)', '식재료 위생관리 (요인 3)', '맞춤형 배식 서비스 (요인 4)'의 총 4개의 요인, 11개의 항목으로 추출되었다. 보육교사는 '배식 시 위생모를 착용한다', '배식 시 일회용 장갑을 착용한다' 등의 요인 1 (개인위생관리)과 관련한 항목에 대한 중요도를 가장 낮게 인지하고 있었으며 수행도도 가장 낮았다, 반면 '영유아의 연령을 고려하여 음식을 잘라서 배식한다', '영유아의 연령별로 1인 분량을 달리하여 배식한다'의 요인 4 (맞춤형 배식서비스)와 관련된 항목에 대한 중요도를 가장 높게 인지하고 있었고 수행도도 가장 높았다. 중요도-수행도 분석 결과, 중요도와 수행도가 모두 높은 1사분면에는 '영유아의 식습관을 격려하고 칭찬한다', '식사 전 후 감사인사를 한다', '영유아와 함께 앉아 식사한다' 및 '영유아의 연령을 고려하여 음식을 잘라서 배식한다'의 4개 항목이 포함되어 있었다. 이에 비해 중요도와 수행도가 모두 낮은 3사분면에는 '배식 시 위생모를 착용한다', '배식 시 일회용 장갑을 사용한다', '배식 시 배식용 앞치마를 착용한다', '영유아의 연령별로 1인 분량을 달리하여 배식한다'의 4개 항목이 포함되어 있었다. 중요도는 낮다고 인지하고 있으나 수행도는 높은 4사분면에는 '조리 완료 후 2시간 이내에 배식한다', '먹다 남은 우유 (분유)를 바로 버린다', '식사 중 영유아의 이름을 부르며 대화한다'가 포함되어 있었다. 본 연구결과, 전반적으로 보육교사는 배식과 관련한 정부 지침에 대해 중요하다고 인식하고 있었으며 현장에서 이를 수행하고 있는 것으로 파악되었다. 그러나 보육교사는 배식 시의 개인 위생관리 및 식재료 위생관리에 대해서는 중요하다고 인지하는 정도가 맞춤형 배식 서비스에 비해 낮은 것으로 나타났다. 특히 개인 위생관리는 중요도뿐만 아니라 수행도도 낮은 것으로 나타났다. 이에 보육교사를 대상으로 개인 위생관리의 중요성에 대한 교육이 실시 되어야 하며, 특히 배식 시의 위생적인 복장 착용에 대한 주제로 한 교육이 필요할 것으로 생각된다. 또한 보육교사가 이를 실천할 수 있는 어린이집의 급식 환경 마련이 필요할 것으로 생각된다. 이를 위해 정부 및 관련 기관에서는 보육교사를 대상으로 한 위생교육을 지속적으로 제공하고 교육 이론을 현장에 적용할 수 있도록 환경을 조성해야 한다.

Keywords

References

  1. Ministry of Health and Welfare (KR). Statistics of childcare 2009 [Internet]. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2010 [cited 2014 Apr 17]. Available from: http://www.mw.go.kr.
  2. Ministry of Health and Welfare (KR). Statistics of childcare 2013 [Intetnet]. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2014 [cited 2014 Apr 17]. Available from: http://www.mw.go.kr.
  3. Ministry of Health and Welfare (KR). Guideline for child-care center [Internet]. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2014 [cited 2014 Apr 17]. Available from: http://www.mw.go.kr.
  4. Korea Childcare Promotion Institute. Child-care center accreditation [Internet]. Yongsan: Korea Childcare Promotion Institute; 2014 [cited 2014 Nov 16]. Available from: http://www.kcpi.or.kr/.
  5. Seoul Metropolitan Government. Management of Seoul-type child-care center [Internet]. Seoul: Seoul Metropolitan Government; 2011 [cited 2014 Nov 16]. Available from: http://opengov.seoul.go.kr/policy/30149.
  6. Ministry of Health and Welfare (KR). Guideline for child-care center accreditation. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2014.
  7. Seoul Metropolitan Government. Guideline for accreditation of Seoul-type child-care center. Seoul: Seoul Metropolitan Government; 2013.
  8. Lee JY, Lee YE. Parents' satisfaction on foodservice quality of kindergartens in Chungbuk province. J Korean Soc Food Sci Nutr 2010; 39(4): 613-623. https://doi.org/10.3746/jkfn.2010.39.4.613
  9. Seo KT, Kim KJ, Han YG, Lee MJ. A study on the parents awareness of home-based day care center in Jeonbuk. J Fam Educare 2008; 1(1): 68-85.
  10. Martilla JA, James JC. Importance-performance analysis. J Mark 1977; 41(1): 77-79. https://doi.org/10.2307/1250495
  11. Jung HY. A study on utilization and perceived service quality of the university foodservice. J Korean Soc Food Sci Nutr 2013; 42(4): 633-643. https://doi.org/10.3746/jkfn.2013.42.4.633
  12. Jang MR, Kwak TK. Assessment of foodservice management practices in the employee feeding operations according to type of workers. J Korean Diet Assoc 1997; 3(1): 63-73.
  13. Kwon DK. The study on the plan of improving the service quality in the food industry by the IPA matrix. Korean J Tourism Res 2011; 26(1): 1-31.
  14. Jung HA, Kim AN, Joo NM, Paik JE. Analyzing the importance and performance of sanitation management within childcare center foodservice facilities in Gyeongbuk province. J East Asian Soc Diet Life 2011; 21(3): 385-391.
  15. Song ES, Kim EG. The foodservice sanitation status of the child care centers at Asan city in Chungnam. Korean J Community Nutr 2010; 15(6): 806-819.
  16. Park NY, Park HK, Park HJ, Seo MK, Im HR, Lim HH, Jung JH, Yoon KS. Employee food-hygiene and nutrition awareness and performance at child care centers and kindergartens located in Seoul. Korean J Food Cookery Sci 2011; 27(2): 45-59. https://doi.org/10.9724/kfcs.2011.27.2.045
  17. Bae HJ, Lee HY, Ryu K. Field assessment of food safety management at preschool foodservice establishments. Korean J Food Cookery Sci 2009; 25(3): 283-296.
  18. Lee KW, Nam HW, Myung CO, Park YS. Nutrition knowledge and guidance activities during meal time of day-care center teachers. J East Asian Soc Diet Life 2005; 15(5): 623-631.
  19. Rho JO, Lee SI, Lee JS. A study on the dietary behaviors of daycare center teachers and their meal attitude education during meal time in Jeonju area of Korea. Korean J Food Nutr 2010; 23(3): 342-351.
  20. Ministry of Health and Welfare (KR). Food service management manual for child-care center. Seoul: Ministry of Health and Welfare; 2010.
  21. Kim JG, Park JY, Kim JS. A comparison of microbial load on bare and gloved hands among food handlers. J Environ Health Sci 2011; 37(4): 298-305.
  22. MBN News. A child had suffocated after eating beans in the childcare center [Internet]. Seoul: MBN News; 2009 Oct 15 [cited 2014 Dec 29]. Available from: http://mbn.mk.co.kr/pages/news/news-View.php?news_seq_no=462275.
  23. Channel A. A child died from eating Tteokbokki in the child-care center [Internet]. Seoul: Channel A; 2013 Jan 31 [cited 2014 Dec 29]. Available from: http://news.ichannela.com/society/3/03/20130131/52729656/1.
  24. Kim DH, Woo SY, Song HS, Lee WS. Institutional food service. Seoul: Baeksan; 2010.
  25. Yeoh Y, Kwon S, Yoon J. Teachers' participation and mealtime instruction in the food service at the Kwanak-gu child-care centers: comparison between child-care teachers caring different age groups, children younger than three years and those three years or older. Korean J Community Nutr 2013; 18(2): 112-124. https://doi.org/10.5720/kjcn.2013.18.2.112
  26. American Dietetic Association. Position of the American Dietetic Association: benchmarks for nutrition programs in child care settings. J Am Diet Assoc 2005; 105(6): 979-986. https://doi.org/10.1016/j.jada.2005.04.015
  27. Ministry of Food and Drug Safety (KR). Guidelines of center for children's foodservice management. Cheongju: Ministry of Food and Drug Safety; 2015.

Cited by

  1. 전북지역 어린이급식관리지원센터에서 제공하는 어린이집 간식메뉴의 유형, 식품 다양성 및 학부모 만족도 연구 vol.52, pp.5, 2015, https://doi.org/10.4163/jnh.2019.52.5.501
  2. 어린이집과 유치원 아동의 점심 급식을 통한 영양 섭취 평가 vol.34, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7318/kjfc/2019.34.6.707
  3. Analysis of Job Importance and Job Performance in Dietitians by Kindergarten Establishment Type vol.30, pp.4, 2015, https://doi.org/10.17495/easdl.2020.8.30.4.274