DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of the Library Tour for Pre-librarians on the Importance Perception of the Librarian Core Competency in South Korea

도서관 견학이 예비사서의 사서 핵심능력 중요도 인식에 미치는 영향

  • 정종기 (경성대학교 문과대학 문헌정보학과)
  • Received : 2015.01.26
  • Accepted : 2015.02.16
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to practice the library tour program for pre-librarians, to analyze the impact of the library tour program for pre-librarians on librarian job's perception, and to present the educational meaning of library tour program for pre-librarians to the library & information science academies, the librarians in charge of the library tour, and pre-librarians. For doing this, the 29 pre-librarians participated in a library tour are surveyed by the questionnaires before and after library tour program. As a result, it's revealed that the library tour program for pre-librarians is proved to be the educational effects that it establishes the per-librarians' attitudes for librarian job performance. It's meaningful that this study presents the education effects of library tour program to the librarians in charge of library tour program and the pre-librarians.

본 연구의 목적은 예비사서들이 도서관 견학프로그램을 통해 다양한 도서관의 사서직무들을 직접 보고 들어봄으로써 사서 핵심능력 중요도 인식에 어떠한 변화가 있는지를 밝혀 사서양성기관, 도서관의 견학담당 사서, 그리고 예비사서들에게 도서관 견학이 갖는 교육적 의의를 제시하기 위함이다. 도서관 견학프로그램에 참여한 예비사서 29명을 대상으로 도서관 견학프로그램을 적용하기 사전 사후 사서 핵심능력 중요도 인식에 관한 설문조사 분석 결과, 도서관 견학이 예비사서들의 사서 핵심능력에 대한 중요도 인식에 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 예비사서의 도서관 견학프로그램이 향후 사서 직무수행을 위한 사서 핵심능력 중요도 인식에 영향을 주어 예비사서의 자기주도적 학습에 동기유발이 될 수 있으며 사서양성기관에서는 현장기반의 사서 양성 교육과정 개발과 실행에 필요한 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김병주. 1982. 대학도서관 이용교육에 관한 소고. 도서관학논집, 9: 33-61.(Kim, Byung-Ju. 1982. "Study on the University Library Instruction." Journal of the Library Science, 9: 33-61.)
  2. 노동조. 2009. 사서의 핵심능력에 대한 대학도서관 사서의 인식에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(4): 237-250.(Noh, Dong-Jo. 2009. "A Study on Recognition of Academic Librarian about ALA's Core Competencies of Librarianship." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 20(4): 237-250.)
  3. 노영희. 2005. 문헌정보학 교육과정의 특성화된 프로그램 개발 및 활용에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 39(1): 59-80.(Noh, Young-Hee. 2005. "A Study on Development and Utilization of Specialized Programs in Curriculum of Library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(1): 59-80.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.1.059
  4. 박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 31(2): 197-221.(Park, Il-Jong. 2000. "A Study of the present status and curriculum reformation of Library and Information Science program in Korea." Journal of the Korean Library and Information Science, 31(2): 197-221.)
  5. 엄영애. 2003. 문헌정보학의 코어 교과목 연구. 한국도서관.정보학회지, 34(3): 33-49.(Um, Young-Ai. 2003. "A Study on the Core Courses of the Departments of Library and Information Science." Journal of the Korean Library and Information Science, 34(3): 33-49.)
  6. 이제환 외. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 46-69.(Lee, Jae-Hwan. etc. 2005. "Evaluation and Requirement of Librarians on LIS Education." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(4): 46-69.)
  7. 한복희. 1998. 학부제하의 문헌정보학과 교육과정 개발 연구. 한국문헌정보학회지, 32(4): 5-29.(Hahn, Bock-Hee. 1998. "A Study on the Curricula of Library and Information Science for the School Program." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 32(4): 5-29.)
  8. Kirkendall, C. 1980. "Library user education: Current practices and trends." Library Trends, 29: 29-37.
  9. Mensching, T. 1989. "Trends in bibliographic instruction in the 1980.: A comparison of data from two surveys." Research Strategies, 7(1): 8.
  10. Shirato, L. and Badics, J. 1997. "Library instruction in the 1990s: A comparison with trends in two earlier LOEX surveys." Research Strategies, 15(4): 223-237. https://doi.org/10.1016/S0734-3310(97)90011-2
  11. Stoffle, J. Carla. 1973. "An Inventory of Library Orientation." RQ, 13(2): 129.
  12. Griffiths, J. M. and King, D. W. 1985. New directions in library and information science education. Westport: Greenwood.
  13. Koenig, M. ed. 1993. "Education requirements for a library-oriented career in information Management." Library Trends, 42(2): 227-229.
  14. Buttlar, L. and Dumont, R. 1996. "Library and information science competencies revisited." Journal of Education for Library and Information Science, 37(1): 44-62. https://doi.org/10.2307/40324283
  15. Giesecke, J. and McNeil, B. 1999. "Core competencies and the learning organization." Library Administration & Management, 13(3): 158-166.
  16. Mahmood, K. 2002. "Competencies needed for future academic librarians in Pakistan." Education for Information, 20: 27-43. https://doi.org/10.3233/EFI-2002-20104
  17. Rehman, S. 2003. "Information studies curriculum based on competency definition." Journal of Education for Library and Information Science, 44(3/4): 276-295.
  18. ALA Home page. [cited 2012. 8. 8.]
  19. ALA Home page. [cited 2012. 8. 5.]