Optimized Web Design Method by Analyzing the Websites

웹사이트 분석을 통한 최적화 설계 방안

  • Received : 2015.02.24
  • Accepted : 2015.03.20
  • Published : 2015.03.30

Abstract

As the Internet usage such as Web3.0, future internet, and internet of things increases, the big data through information exchange between the users and web servers increases. Analyzing those web data, the commercial web sites use the analytic results for marketing and campaign, and non-commercial web sites also use the results to improve the user's services satisfaction. In this paper, the quantitative index is presented to analyze the web sites, and optimized web site design method is also presented through the correlation analysis of index and significance test. From the results for 138 web sites, it is observed that strong plus(+) correlation for visits-unique visitors and page views-average visit duration exists. We also observe the minus(-) correlation between bounce rate and page views per user(or ratio of new visits). In specific, to reduce the bounce rate for users, the strategy to increase the page views and ratio of new visits rather than visits and unique visitors is needed.

웹3.0, 미래 인터넷 및 사물인터넷 등으로 인터넷 이용이 급증함에 따라 사용자와 웹서버들 사이의 상호 정보 교환을 통한 빅데이터들이 증가하고 있다. 이런 데이터들의 분석 결과들은 상업용 웹사이트의 경우 마케팅과 캠페인에 활용하고, 비상업용 사이트의 경우에도 사용자의 서비스 만족도 향상을 위한 기초자료로 이용된다. 본 논문에서는 웹사이트 분석을 위한 정량적 지표들을 제시하고 지표들 사이의 상관관계와 유의성 검정 분석을 통하여 최적화된 웹사이트 설계 방안을 제시한다. 138개의 웹사이트에 대한 분석 결과, 방문수와 순방문자 수, 페이지뷰 수와 평균 방문시간의 사이에는 각각 강한 양(+)의 상관관계가 존재하며, 방문당 페이지뷰 수 및 신규 방문 비율과 이탈률 사이에는 음(-)의 상관관계가 존재함을 알 수 있다. 특히, 웹사이트 방문자의 이탈률을 줄이기 위해서는 방문수와 순방문자 수를 높이기보다, 방문당 페이지뷰의 수와 신규 방문비율을 높이기 위한 전략이 요구된다.

Keywords

References

  1. 강은정, 웹 기획 기초와 설계, 한빛미디어, 2012.
  2. 노형진, 정한열, 한글SPSS-기초에서 응용까지, 2012.
  3. 아비나쉬 카우쉭, 실전 웹사이트 분석, 에이콘, 2012
  4. 에릭 피터슨, 웹사이트 분석의 기술, 한빛미디어, 2012
  5. 오종혁, 웹기획 & 웹프로젝트 매니지먼트, 영진닷컴, 2012.
  6. 이정기, 웹2.0시대-생각하는 웹기획자가 세상을 바꾼다. 비비컴, 2012.
  7. 장희선, 박종태, "웹콘텐츠 서비스 평가," 서비스연구, 제3권, 제2호, pp.33-44, 2013년 9월.
  8. 장희선, 박종태, "정량적 지표를 이용한 웹사이트 분석," 주간기술동향, 제1563권, pp.1-12, 2012년 9월.
  9. 장희선, "Web Vulnerability Scanner를 이용한 취약성 분석," 융합보안논문지, 제12권, 제4호, 2012년 9월.
  10. Acunetix, http://www.acunetix.com.
  11. A.V. Hausman and J.S. Siekpe, "The Effect of Web Interface Features on Consumer Online Purchase Intention," Journal of Business Research, 2009.
  12. Avinash Kaushik, Web Analytics 2.0, SYBEX, 2009.
  13. Digital Analytics Association, http://www.digitalanalyticsassociation.org.
  14. Eric Peterson, Web Site Measurement Hacks, O'REILLY.
  15. Google Analytics, http://www.google.com/analytics.
  16. R.L. Oliver, Satisfaction: A Behavioral Perspective on The Consumer, McGraw-Hill, 1996.
  17. V. Mummalaneni, "An Empirical Investigation of Web-Site Characteristics Consumer Emotional States and On-line Shopping Behaviors," Journal of Business Research, 2005.
  18. World wide web consortium(W3C) validator, http://validator.w3.org.