텔레비전 프로그램 시청 행위의 가치 사슬 구조 연구 국내 수도권 지역 대학생의 뉴스, 드라마, 코미디 프로그램 시청을 중심으로

A Research on Value Chain Structure on TV Programs Focused on Means-End Chain theory on News, Drama, and Comedy

  • 권상희 (성균관대학교 신문방송학과) ;
  • 차민경 (숙명여자대학교 문화관광학부)
  • 투고 : 2015.03.23
  • 심사 : 2015.05.23
  • 발행 : 2015.06.15

초록

이 연구는 TV 프로그램 시청 선택 행위에 영향을 미치는 가치 단계 요인을 분석(속성, 기능적 혜택, 심리적 혜택, 시청 가치), 시청자의 어떠한 욕구가 시청 행위와 관계를 가지는지 '가치단계도(HVM, Hierarchical Value Map)'를 밝히는 데에 목적이 있다. 이를 위해 '수단-목적 사슬 이론(Means-end chain theory)'를 적용, 개인적 가치와 시청 행위 간의 인과관계를 측정하였다. 특히 다매체 시대에 태어나 다양한 시청권 활용에 비교적 능숙한 우리나라 20대 대학생들의 TV 시청 행위 가치단계도를 조사하여, 미래 미디어 환경에서 TV의 역할을 조망해 보고자 한다. 이를 위해 이 연구는 APT 래더링을 활용한 구조화된 설문지를 통하여 251명의 자료를 분석하여 TV 장르별(뉴스, 드라마, 코미디) 프로그램 선택의 속성, 기능적 혜택, 심리적 혜택, 시청 가치에 이르는 수단-목적 가치 사슬 구조를 파악하였다. 연구결과, TV 뉴스는 시청각 요소를 통해 빠르고 쉽게 정보를 습득하여 실생활에 도움을 얻는 데에 활용되고 있었고, 개인적 사회생활을 원활히 하는 데에 기여하고 있었다. TV 드라마 선택은 '주변인'의 영향이 크게 작용하였으며, 이들과의 상호작용이 중요한 선택 목적이었다. 프로그램의 사회적 명성과 인기가 중요한 요인이었으며, 채널의 신뢰도, 제작사의 브랜드가 드라마 선택의 요인으로 나타났다. 코미디 프로그램에서는 출연진, 제작진과 프로그램 자체의 명성이 선택의 주요 요인이었다. 시청자들의 프로그램 선택 요인에는 프로그램 신뢰감이 선택의 중요 기본 요인이며, 시청 가치는 타인과 우호 관계 증진, 소속감, 활기찬 삶이 심리적인 속성과 상관관계를 가졌다.

This study explores a value chain structure of TV program including news, drama, and comedy. The purpose of this research focused on factor analysis and the relationship among viewer's program selection motivations. This research explores correlation between personal value and viewing motivation. This study was to identify the value structure of respondent on TV program(news, drama, comedy) based on means-end chain theory. The research used structured APT laddering questions and 251 data was analysed. Through such analysis, category difference by stage and relationship difference were identified and hierarchical value map was compared. There are four different value ladders: first is attributes, functional consequences, psychological consequences, and final value. The result shows that on news program the basic function is viewers are want to visual factor and quickly acquire social news and they pursue a value of personal social relationship. Whereas, on drama program, the viewers are reflected by around person, and they selected a program based on closed related person. In addition, the viewers are influenced by program's social nomination, production's brand in drama, and performer's nomination, producer and program prominence on comedy. The program selection is highly correlated on program selection's credibility, vital energetic life, and social relationship. The results shows that there was no significant difference between low involvement group and high involvement group for main category involvement group respondents.

키워드