전인적 IT인재 육성을 위한 창의성·인성 통합 프로그래밍 교육 모형 개발 및 효과 분석

Development and Analysis of Creativity·Personality-integrated Programming Education Model for Nurturing Holistic IT Human Resources

  • 서정현 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김윤영 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김지선 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정복문 (제이비엠소프트) ;
  • 김영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2015.01.21
  • 심사 : 2015.05.06
  • 발행 : 2015.05.29

초록

미래사회는 창의성뿐만 아니라 인성까지 고루 갖춘 인재를 요구하고 있다. 본 연구는 초등학교 5, 6학년을 대상으로 정보과학 교과의 프로그래밍 교육에 있어 창의적 문제해결 모형인 CPS 모형과 도덕적 내러티브 교육 모형을 통합하여 창의성 인성 통합 프로그래밍 교육 모형을 개발하고 적용하였다. 그 결과, 창의성 향상뿐만 아니라 인성 함양에도 효과가 있었다. 이는 정보과학 교육에 있어 IT인재 육성을 위한 창의성 인성 통합 교육 모형과 교육 과정 등을 개발하는데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

Future society demands a personal who is equipped with personality as well as creativity. In this study is developed an creativity personality-integrated programing education model combining CPS(Creative Problem Solving) method for creativity and narrative approach for personality. The developed model was applied to the 5th, 6th grade students in elementary school. As a result, there were effects of improvement in cultivating both personality as well as creativity. The result may offer implications in developing a creativity personality-integrated education model and curriculums in computer science education.

키워드

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