References
- 강옥기(2007). 수학과 학습지도와 평가론. 경문사.
- 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
- 교육부(1999). 고등학교 수학과 교육과정 해설서.
- 김도한 외 18명(2009). 창의 중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구. 한국과학창의재단.
- 김신영(2007). 교사의 학생평가 전문성과 중등교사 양성과정. 교육평가연구, 20(1), 1-16.
- 도종훈, 박윤범, 박혜숙(2014). 수학적 과정 평가를 위한 서술형 문항 및 채점기준 개발 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 28(4), 553-571.
- 송미영, 임해미, 최혁준, 박혜영, 손수경(2013). OECD 국제학업성취도 평가 문항 자료집 : PISA 2000-PISA 2012 지필평가. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE, 64-1.
- 신준식, 고정화, 박문환, 박성선, 서동엽(2011). 수학적 사고력 측정을 위한 수학 평가 도구의 개발. 한국초등수학교육학회지, 15(3), 619-640.
- 정상권, 이경화, 유연주, 신보미, 박미미, 한수연(2012). 수학적 과정 중심 평가에 대한 교사들의 인식 조사. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(3), 401-427.
- 조지민, 동효관, 옥현진, 임해미, 정혜경, 손수경, 배제성(2012). OECD 국제 학업성취도 비교 연구: PISA 2012 본검사 시행보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2012-3-1.
- 최승현, 황혜정(2008). 수학과 내용 교수 지식(PCK) 의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593.
- 황선욱 외 32명(2011). 창의 중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 한국과학창의재단 2011-4.
- American Federation of Teachers (AFT), National Council on Measurement in Education (NCME), & National Education Association (NEA) (1990). Standards for Teacher Competence in the Educational Assessment of Students. Online: http://www.unl.edu/buros/bimm/html/article3.html.
- Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment knowledge and skills for teachers. Educational Measurement: Issues and Practice, 30(1), 3-12. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2010.00195.x
- Campbell, C., Murphy, J. A., & Holt, J. K. (2002). Psychometric analysis of an assessment literacy instrument: Applicability to preservice teachers. Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Columbus, Ohio.
- McMillan, J. H. (2000). Fundamental assessment principles for teachers and school administrators. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(8). Retrieved from http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=8, accessed November 21, 2009.
- Mertler, C. A. (2003). Preservice versus inservice teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference? Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western educational research association, Columbus, Ohio.
- Mertler, C. A., & Campbell, C. (2005). Measuring Teachers' Knowledge & Application of Classroom Assessment Concepts: Development of the "Assessment Literacy Inventory". Online Submission.
- OECD (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. Paris: OECD.
- Paterno, J. (2001). Measuring success: A glossary of assessment terms. Building cathedrals: Compassion for the 21st century.
- Plake, B. S., Impara, J. C., & Fager, J. J. (1993). Assessment competencies of teachers: A national survey. Educational Measurement: Issues and Practice, 12(4), 10-12. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1993.tb00548.x
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
- Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77, 238-238.
- Stiggins, R. J. (1999). Are you assessment literacy ?. The High School Journal, 6(5), 20-23.