Abstract
This paper is 1) to find out possibility of expansion which connect with Korea foods and Korea wave, 2) to analyze how Korea Wave effects on Korean food's recognition and purchase intention. The questionnaires are distributed 200 who had visited in Korea and used for data analysis 184. The findings are showed up as followed; The first, Korea wave showed up Korea wave culture factor, and recognition divide into two factors such as Korea food's function and Korea food's recognition. The second, Korea wave culture had strong influence on Korean food's function factor. The third, Korea wave culture had highly influence on purchase intention which is cooking food at home, visiting Korean restaurant, and recommendation to many acquaintance. The fourth, Korea food's recognition had high recognized on purchase intention.
본 연구의 목적은 한류와 한식을 연계하여 한식의 발전가능성을 파악하고자 한다. 또한, 한류문화가 한식인지도와 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 분석하고자 한다. 한국을 방문한 중국인 관광객을 모집단으로 200부의 설문지를 배포하여 191부를 회수하였고, 184부를 분석에 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다; 첫째, 한류에 대한 요인분석에서 '한류문화'요인으로 하였고, 한식 인지도는 '한식의 기능성'과 '한식의 인지'요인으로 나타났다. 둘째, 한류문화가 한식 인지도의 '한식의 기능성'요인에 가장 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 한류문화가 구매의도(한국음식을 집에서 직접요리, 한국음식점 방문, 주변지인)에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 한식 인지도가 구매의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.