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An Exploratory Study of the Business Contents Market

유료 비즈니스 콘텐츠 시장 개선 방안 연구

  • 최정섭 ((주) 다하미커뮤니케이션즈 대외협력실) ;
  • 문현주 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 김희웅 (연세대학교 정보대학원)
  • Received : 2014.08.28
  • Accepted : 2014.11.24
  • Published : 2015.03.31

Abstract

With the development of Information and communication technology the demand for intangible products, in this case contents; are increasing rapidly. However, the market for paid contents is relatively un-vitalized and especially the market for business contents, needed for promoting business or work; is even more stagnant. Existing studies seek to vitalize the paid content market by proposing business models from the supplier's aspect. This study carries out a qualitative research, to discover the causes for market non-vitalization of business content from the user's perspective; by conducting in-depth interviews with 125 customers of business contents targeting office workers and independent businessmen. Through the answers of in-depth interviews, in regards of reasons for purchasing/non-purchasing business contents and problems of business content market; the result indicated that value, trust, and quality are the factors that have direct influence on the purchase. The study proposes resolution to all the problems indicated in three influential factors and derived the responsibility of each paid content market participants; the supplier, related government institution, and user.

정보통신기술 발전과 함께 무형제품인 콘텐츠의 수요는 점점 늘어나고 있다. 하지만 이에 비해 유료 콘텐츠 시장은 활성화 되어있지 않으며 특히 사업추진이나 업무에 필요한 비즈니스 콘텐츠를 거래하는 시장은 더욱더 저조하다. 기존 연구에서는 사업자 측면에서의 비즈니스 모델을 제시함으로서 유료 콘텐츠 시장을 활성화 시키는 방안을 탐색했다. 본 연구는 이용자의 관점에서의 비즈니스 콘텐츠 거래 시장의 비활성화 이유를 찾아보고자 직장인, 자영업자 등 비즈니스 콘텐츠 이용자 125명을 대상으로 심층인터뷰를 실시하여 개선방안을 모색하는 질적 연구를 수행하였다. 비즈니스 콘텐츠를 구매하는 이유, 구매하지 않는 이유와 비즈니스 콘텐츠 시장의 문제점에 대한 심층 질의응답을 통해 비즈니스 콘텐츠 구매에 가장 큰 영향을 미치는 요인들을 찾아냈다. 본 연구는 유료 비즈니스 콘텐츠 시장의 활성화를 위해 각 요소에 제시된 문제들에 대한 개선방안 그리고 사업자, 관련 정부, 이용자등 각 유료 비즈니스 콘텐츠 시장 참여자들의 역할을 도출하였다.

Keywords