Abstract
This study of the data of the high school judo player is subject to induction leader leadership athletes to analyze the impact on the player satisfaction and performance - a man of 290 people 121 people (41.7%), female 169 people (58.3%) was used as a target sample of the study. Behavioral training and instruction to improve player satisfaction for the leadership of the induction leadership, democratic behavior, social support behavior, reward positive behaviors, and configure the survey on the leaders of the overall leadership behavior. The results showed that leadership is influencing the player satisfaction, appeared to reap good results in performance enhancement, the leader of the social support behavior, influenced by the order of the overall behavior of the leader, the higher the better player satisfaction will reap the results. In addition, the director of leadership training and instruction of the leaders in the impact on the play ability behavior, democratic behavior, social support act, the overall behavior was found to affect the performances. Therefore, if the progress is erected lead dozens of leaders exercise planning and career planning under an agreement rather than a coercive players and make a lot of good results to enhance the player experience and improve performances.
본 연구는 중 고등학교 유도 선수를 대상으로 유도지도자의 리더십이 선수만족도와 경기력에 미치는 영향을 분석하기 위해 선수 290명 중 남자 121명(41.7%), 여자 169명(58.3%)의 자료를 본 연구의 대상 표본으로 사용하였다. 유도지도자의 리더십에 대해 선수만족도를 향상시키기 위한 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 사회적 지지행동, 긍정적 보상행동, 전체적 행동의 리더십을 발휘하는 지도자에 관한 설문을 구성하였다. 연구 결과, 리더십은 선수만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 경기력향상에 좋은 성적을 거두는 것으로 나타났고, 지도자의 사회적 지지행동, 지도자의 전체적 행동의 순으로 영향을 미쳤고, 선수만족도가 높아질수록 좋은 성적을 거두게 될 것이다. 또한, 지도자의 리더십이 경기력에 미치는 영향으로 지도자의 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 사회적 지지행동, 전체적 행동은 경기력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로, 지도자의 리드십은 강압적이기 보다는 선수들과 합의하에 운동 계획과 진로계획을 세워 진행한다면 선수만족도와 경기력 향상을 높이는데 많은 좋은 결과를 낼 것이다.