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BSR Test method for Vehicle Seat using Excitation and Operation Durability Test

차량 시트 가진 및 작동 내구 BSR 시험법 연구

  • Choi, Hoil (Division of Automotive & Mechanical Engineering, Kongju National University) ;
  • Kang, Jaeyoung (Division of Automotive & Mechanical Engineering, Kongju National University) ;
  • Park, Junghee (Das Company)
  • 최호일 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 강재영 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 박정희 ((주)다스 설계팀)
  • Received : 2014.12.22
  • Accepted : 2015.04.09
  • Published : 2015.04.30

Abstract

BSR noise from automobiles is largely issued in recent as an emotional quality. This study describes the two test methods for determining BSR noise occurred in automotive seat system. First, the sine sweep test is found to be an effective excitation method for determining BSR noise with high frequency. Second, BSR operation test is introduced in such a way that BSR noise during operation of seat height system is measured by several accelerometer at each 800 cycles until 6400 cycles. The periodic noise signal is captured during one cycle after many cycles of operation. Two test method presented in this paper can be analyzed more efficiently BSR noise of the seat.

자동차에서 발생하는 BSR 소음은 감성품질로써 최근에 크게 대두되고 있다. 본 논문에서는 차량 시트에서 발생하는 BSR 소음에 대하여 두 가지의 시험법을 적용하였다. 첫째, sine sweep 가진 BSR 시험법을 이용하여 저주파 가진으로 인해 발생하는 고주파의 BSR 소음을 정량적으로 분석할 수 있음을 확인하였다. 둘째, 작동 시 주요 부위 가속도를 계측하는 작동 BSR 시험법을 이용하여 시트의 여러 조절 장치 중 하이트 조절 장치의 작동 BSR 소음원을 분석 할 수 있었다. 이때 내구시험을 통해 소음원을 발생시켰으며 그에 상응하는 BSR 소음이 한 사이클 당 총 14회 발생하고 있음을 확인하였다. 본 논문에서 제시된 두 가지의 시험법은 시트의 BSR 소음을 보다 효과적으로 분석할 수 있다.

Keywords

References

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