A Study on The Effect of Bargaining Power on Partnership, Information Quality, and SCM Features

기업 주도권이 파트너십과 SCM 특징에 미치는 영향에 관한 연구

  • Chang, Hwal-Sik (Dept. of Business Administration, Pusan National University) ;
  • Choi, Yoo-Jung (Dept. of Business Administration, Pusan National University)
  • Received : 2015.11.13
  • Accepted : 2015.12.22
  • Published : 2015.12.31

Abstract

On the SCM network, there are two type of company, the one which has the powerful position in the decision process is called the leader, and the other company which reacts to the leader's decision is called the follower. This relationship structure effect on the partnership. Therefore this study suggested a research model which would explain the relationship among the bargaining power, partnership, information quality, SCM features. The 116 sets of data collected, which companies use SCM, were tested against the model using SPSS 23 and smartPLS 3.2.3. The results of this study are as follows. First, Bargaining Power had an effect on Influence, Partnership, Information Quality. Second, Influence didn't have an effect on the Partnership and Information Quality. Third, Partnership had an effect on the Information Quality and SCM Flexibility, Agility, Uncertainty Control. Forth, Information Quality had and an effect on the SCM Flexibility, Agility.

공급사슬상의 기업은 두 유형이 존재한다. 그 중 한 유형은 의사결정 과정에서 주도권을 가지며, 리더기업이라고 불리는 기업이며, 다른 한 유형은 리더의 결정을 따르는 팔로워기업이다. 이러한 관계구조는 파트너십 형성에 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구에서는 기업의 주도권과 파트너십, 정보품질, SCM 특징 관계를 설명할 수 있는 연구 모델을 제시하고자 한다. 이를 위해 공급사슬관계를 유지하고 있는 기업을 대상으로 설문을 실시하였으며, 분석에는 총 116부의 설문이 이용되었다. 모형 검증을 위해 본 연구에서는 SPSS 23과 smartPLS 3.2.3을 사용하였다. 연구 결과 첫째, 기업의 협상력은 기업의 영향력, 파트너십, 그리고 정보품질에 영향을 미쳤다. 둘째, 영향력은 파트너십과 정보품질에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 파트너십은 정보품질과 SCM의 특징인 공급사슬 유연성, 공급사슬 민첩성, 공급사슬 불확실성 모두에 영향을 미쳤으며, 넷째, 정보품질은 공급사슬 유연성과 민첩성에는 영향을 미쳤다.

Keywords