A Study on the Effect of the Interaction and Flow of Consumers within the Company SNS on the Consumers' Affection

기업 SNS 내 소비자의 상호작용과 몰입이 소비자의 애착에 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Han-Joo (Dept. of Advertising and PR, Silla University)
  • 김한주 (신라대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2015.08.31
  • Accepted : 2015.09.23
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study is about the effect of interaction and flow of consumers within the company SNS on the consumers' affection. Verification took place through empirical analysis based on the theoretical background. The following is the summary of the research results generated based on the research results. First, correlation between aspect of the motivation for the use of contents and interactivity is as follows. Mutual sense of solidarity (Hypothesis 1-1), influence (Hypothesis 1-2), connectivity (Hypothesis 1-3) and reactivity (Hypothesis 1-4) exerted positive(+) on the interaction. Second, correlation between aspect of the motivation for the use of contents and flow is as follows. Mutual sense of solidarity (Hypothesis 2-1), influence (Hypothesis 2-2) and connectivity (Hypothesis 2-3) exerted positive(+) effect on immersion. Meanwhile, reactivity (Hypothesis 1-4) was not statistically significant when it comes to flow. Third, interaction between contents characteristics and interaction exerted positive(+) positive on the interactivity of entertainingness (Hypothesis 3-1) and informativity (Hypothesis 3-2). Fourth, correlation between contents characteristics and flow was examined, which demonstrated that only informativity (Hypothesis 4-2) exerted positive(+) effect on the immersion. Meanwhile, entertainingness was not statistically significant when it comes to the immersion. Lastly, correlation between interaction, flow and affection is as follows. Correlation between interactivity and flow(Hypothesis 5) was not statistically significant while interactivity(Hypothesis 6) and Flow(Hypothesis 7) exerted positive(+) effect on the affection. This study presents diverse implications and significances to the working level people who use the company SNS based on these results.

본 연구는 기업 SNS 내 소비자의 상호작용과 몰입이 소비자의 애착에 미치는 영향에 관한 연구로 이론적 배경을 바탕으로 하여 실증분석을 통해 검증하였으며, 연구결과를 토대로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 콘텐츠 이용 동기 측면과 상호작용성과의 관계를 살펴보면 다음과 같다. 상호연대감(가설1-1), 영향력(가설1-2), 연결성(가설1-3), 반응성(가설 1-4) 모두 상호작용에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 콘텐츠 이용 동기 측면과 몰입과의 관계는 다음과 같다. 상호연대감(가설2-1), 영향력(가설2-2), 연결성(가설2-3)이 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 반응성(가설 1-4)은 몰입에는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 콘텐츠 특성과 상호작용과의 관계는 오락성(가설3-1),정보성(가설 3-2)모두 상호작용성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 콘텐츠 특성과 몰입과의 관계를 살펴보면 정보성(가설4-2)만이 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 반면에 오락성은 몰입에 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 상호작용과 몰입 그리고 애착과의 관계는 다음과 같다. 상호작용성과 몰입과의 관계(가설 5)는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타난 반면에 상호작용성(가설6)과 몰입(가설7)은 모두 애착에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 기업 SNS를 이용하는 실무자에게 다양한 시사점과 의의를 제시 하였다.

Keywords