Relationship between Service Quality and Behavior by Spectators Participating Security Exhibition

보안엑스포 참관객의 인지된 서비스 품질과 참관 후 행동의 관계

  • 장종오 (용인대학교 무도대학 태권도학과) ;
  • 김인재 (호서대학교 스포츠과학부 경호전공)
  • Received : 2015.11.04
  • Accepted : 2015.12.13
  • Published : 2015.12.30

Abstract

The purpose of this study was aimed to identify the relationship between service quality and behavior by spectators participating security exhibition. The subject for this study was spectators who participating World Security Expo 2014 held three days from March 12 to 14 in 2014. 350 samples were selected by convenience sampling for subject of this study. 320 out of 350 surveys, excluded 30 unfaithful and defected surveys, were used for data analysis. Research tool was questionnaire which was based on and recomposed by previous researches home and abroad. The collected data were treated for analysis of frequency, reliability, factor analysis, correlation, and multitiple regression analysis by using SPSS statistic package version of 18.0 Through the above research method and procedure, the results were as followings. First, the relationship between service quality and behavior after participating exhibition appeared positively. It was found that there was high relationship between service quality and behavior. Second, analyzing relationship of factors between service quality and behaviors resulted to effect perceived environment, human services, and product on word of mouth. Third, analyzing relationship of factors between service quality and behaviors resulted to effect perceived environment, product, and price on re-participation.

본 연구는 보안엑스포 참관객의 인지된 서비스 품질과 참관 후 행동의 관계를 규명하여 보안엑스포의 발전과 경호 보안 산업의 발전에 기초적인 자료를 제공함과 동시에 매년 개최되는 보안엑스포 기획자 및 참여하는 기업에게 참관 행동을 파악하여 보안엑스포의 활성화에 실증적 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 연구의 대상의 표집은 일산킨텍스에서 2014년 3월 12일~14일 3일간 개최한 '세계보안엑스포2014'의 참관객을 모집단으로 선정하였으며, 표본추출은 편의표집(convenience sampling)을 이용하여 320부의 설문지를 연구대상을 분석에 이용하였다. 조사도구는 서비스 품질과 참관 후 행동을 국내 외 선행연구를 재구성하여 사용하였으며, 자료 처리는 SPSS 18.0을 이용하여 유의 수준은 (.05)에서 신뢰도 분석, 요인분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 보안엑스포 참관객의 서비스 품질과 참관 후 행동 하위 요인 간의 관계가 모두 정(+)의 상관을 보이고 있어 각 요인간 관계의 방향이 일치하였다. 둘째, 보안엑스포 참관객의 서비스 품질과 참관 후 행동 간의 관계를 분석한 결과 지각된 환경, 제품, 인적서비스는 구전활동에 영향을 미친다. 셋째, 보안엑스포 참관객의 서비스 품질과 참관 후 행동 간의 관계를 분석한 결과 지각된 환경, 제품, 비용은 재 참관에 영향을 미친다.

Keywords