초록
이 연구는 간호대학생들의 혈액 및 체액의 노출실태와 표준주의에 대한 지식, 인지도와 수행도를 파악하여 감염교육을 위한 기초자료로 제시하고자 시도하였다. 연구대상자는 J지역의 간호학과 3, 4학년 간호대 학생 309명이었다. 대상자의 혈액과 체액에 대한 노출경험은 71.5%이었다. 표준주의에 대한 지식 평균점수는 $20.59{\pm}2.05$점이고, 학년, 감염교육 유무 등에서 통계적으로 유의하였다. 인지도의 평균점수는 $4.67{\pm}.36$점이고 연령, 사후조치 없음의 이유 등에서 통계적으로 유의하였고, 수행도 평균점수는 $4.25{\pm}.70$점이며, 혈액 및 체액 접촉에서 유의하였다. 대상자의 표준주의에 관한 지식, 인지도와 수행도와의 관계는 각각 양의 상관관계로 나타났다. 표준주의 수행도에 영향을 미치는 요인으로는 표준주의 인지도(${\beta}=.274$)만이 유의하게 나타나, 표준주의 수행도 변인의 8.6%를 설명하였다. 표준주의의 인지도와 수행도가 낮은 점수의 영역을 중점적으로 보완한 다양한 감염관리 프로그램의 개발이 필요하며, 학생들에게는 임상실습 진입 전, 감염예방에 대한 교육이 강화되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the actual situation of nursing students' exposure to blood and body fluids, and their knowledge, awareness and performance of standard precautions in an attempt to offer basic data for education of nursing students concerning infection control. The participants of this study were 309 juniors and seniors enrolled in the nursing colleges in J province. Of the participants, 71.5% turned out to have experienced exposure to the blood and body fluids of patients. The mean score of the knowledge about standard precautions was $20.59{\pm}2.05$, whereas grade, infection control education were statistically significant. The average awareness of standard precautions scored $4.67{\pm}.36$, and age, no follow-up measures were statistically significant. The mean sore for the performance of standard precautions was $4.25{\pm}.70$, while exposure to blood and body fluids was found to be statistically significant. There was positive correlation between the participants' knowledge, awareness and performance. The awareness(${\beta}=.274$) of standard precautions only stood out significantly among the factors affecting the performance of standard precautions, accounting for 8.6% in the performance variance of standard precautions. The study found it necessary to develop the infection control program in diverse ways by complementing especially the areas which used to show low awareness and performance of standard precautions. It is thus suggested to intensify education for students about infection control prior to starting clinical training.