DOI QR코드

DOI QR Code

Games Development Methodology as a Teaching Tool for Elementary School: Case Study of Developing History Learning Game

초등 교과 학습 도구로서의 게임 개발 방법론: 역사 게임 개발 연구 사례를 중심으로

  • Received : 2015.03.11
  • Accepted : 2015.03.31
  • Published : 2015.04.20

Abstract

This paper introduces an educational game development method for the purpose of designing game as part of school curriculum activities, base on experimental case of making history learning game for private elementary schools in Korea. Our first approach was to define a game as a educational learning tool like any other media and mediating platform such as smart phones or other applications. We regard user as a player, and students as a end user and decision making-customers. Unlike other game development process we brought service design methode to the development process, making a game platform that is specially designed for teachers' teaching tool, which is easy and effective to use to ther subject of teacher's intention. Based on our research case, we suggest educational games development methodology which can be better suited for games with school curriculum in learning environment.

본 연구는 초등학교 교과 커리큘럼의 일부로, 교육용 게임을 개발 시 필요한 "게임제작 방법론"을 서울 사립 초등학교 역사수업에 도입 된 교육용 게임 개발 사례를 중심으로 소개하고자 한다. 교육용 게임 개발 시 학습효과를 높이는데 도움을 주는 스마트 디바이스와 같은 매체들을 학습 도구로 정의하고, 플레이어를 사용자로 간주하여, 기존의 게임 개발 프로세스와는 다르게 학생과 교사를 최종 사용자와 의사 결정자라는 관점에서 UX 디자인 중심의 개발을 실행하였다. 게임의 플랫폼은 UX디자인 중에서도 사용자를 위한 서비스 경험 디자인 중심의 개발 과정을 도입하였다. 이를 통해 의사 결정권자인 선생님들이 게임이라는 학습 도구를 쉽고 효율적으로 사용하도록 게임 플랫폼 설계 단계부터 사용자 중심으로 디자인하였다. 최종 결과물인 게임과 게임 플랫폼을 통해 교사들이 의도한 학습 방향으로 학습 진행이 원활하게 이루어지도록 유도하여, 학습효과 역시 최종 사용자인 아동들의 학습 동기와 성취도를 높여 주고자 하였다. 본 연구는 해당 사례를 통해 국내 사립학교 학습 환경과 교과에 도입 가능한 수준의 교육용 게임 모델을 제시 하고, 이를 위한 실질적인 교육용 게임 개발 방법론을 제안 하고자 한다.

Keywords

References

  1. Kirriemuir, J., & McFarlane, A.. "Literature review in games and learning"., 2004.
  2. Jung Hun Leem. "Digital Textbook-Based Instruction in Elementary School: Main Issues and Future Tasks." Journal of Korean education 9.1 pp87-114, 2010
  3. Cross, Karen, Adrienne Warmack, and Brad Myers. "Lessons Learned: Using Contextual Inquiry Analysis to Improve PDA Control of Presentations", 1999.
  4. Hartson, Rex, and Pardha S. Pyla. The UX book: process and guidelines for ensuring a quality user experience. Elsevier, 2012.
  5. http://imgarcade.com/1/agile-methodology-sprint/Pearson Education, 2010.
  6. Keith, Clinton. Agile game development with Scrum. Pearson Education, 2010.
  7. Ferreira, Jennifer, Helen Sharp, and Hugh Robinson. "Agile development and user experience design integration as an ongoing achievement in practice." Agile Conference (AGILE), 2012. IEEE, 2012.
  8. Gothelf, Jeff. Lean UX: Applying lean principles to improve user experience. "O'Reilly Media, Inc.", 2013.
  9. Tae-Yeon Kim, Jung-Hyun Wi, Soon-Hyung Yi "he Academic Effect of G-learning Method on the Motivation of Mathematics of Elementary School Students." Journal of Korea Game Society, 11.3, pp55-62, 2011.
  10. Chong-San Kwon, Tack Woo, A Research on Gamification Methodology for Korean Language Education. Journal of Korea Game Society, 13.1, pp61-74, 2013. https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.1.61

Cited by

  1. Development and Evaluation of a Game-Based Lesson Plan Applied to the ‘Food Culture’ Unit of the High School Home Economics Class vol.54, pp.3, 2016, https://doi.org/10.6115/fer.2016.026