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A Study on the Development of Guide to Overcome Risks When Buying Wines

와인 구매 리스크 극복을 위한 가이드 개발 방안에 관한 연구

  • Yoon, Yong (Dept, Graduate School of Business Administration, Inha Univ) ;
  • An, Oug Hyun (Dept, Graduate School of Business Administration, Inha Univ) ;
  • Kim, Youn Sung (College of Business Administration, Inha Univ)
  • Received : 2015.06.15
  • Accepted : 2015.07.24
  • Published : 2015.08.31

Abstract

The Korean wine market is growing year by year recently especially in Off-trade market. It shows not just a part of the very few consumer-driven trend. The purchases of wine is always not so easy because the risk factors and failure points occur when buying wines. Most of wine consumers feel difficulties when buying wines at phase of previous step, buying step and after buying step. Wine consumers can be divided into the wine experts, wine lovers, novices, outsiders. To guide an wine buying with less failures to each representative of wine consumer characteristics and needs, user persona and scenario for the reduced failure were derived.

국내 와인 시장은 매년 대중적 오프-트레이드(Off-Trade) 시장을 중심으로 꾸준히 성장하고 있는데, 이는 와인이 더 이상 일부 애호가 중심의 소비 경향만은 아님을 보여준다. 일반적으로 와인 제품을 구매하는 일은 구매 시 다양한 실패 포인트로 인해 어려움을 겪는 것으로 알려져 있다. 많은 와인 구매자는 와인 구매 전 단계, 구매 도중, 구매 후 과정에서 각기 다른 어려움을 느낀다. 와인구매 그룹은 보통 와인전문가, 와인애호가, 초보자, 문외한 집단으로 구분할 수 있다. 각 집단의 특성마다 지각하는 위험을 분석하고 필요한 와인 구매 시 실패를 줄일 수 있는 방안을 찾기 위해 구매 집단을 리크루팅하였으며, 구매자 페르소나(Persona)를 모델링하고 구매 실패 요인을 극복할 수 있는 시나리오를 도출하는 가이드 개발을 도모하였다.

Keywords