Abstract
The study aims at constructing adaptation model, CampusQual, to evaluate the services which Tsinghua provides for Korean Students. The study is based on ServQual's "expectation-feeling difference" via conducting a survey on satisfaction on their campus life. We implement a survey including 30 questions in 5 sections: demographic statistics, study & information literacy, campus life, social & culture and regulations. Then through CampusQual model, we analyze the Korean students' adaptation level. CampusQual is a new service model that would enable Korean students to better live and study in universities in China. It also provides feasible suggestions and guidance for administrators on improving campus services for Korean Students.
본 연구는 기존의 ServQual 평가모델을 기초로 대학 캠퍼스에 적용가능한 CampusQual 평가모델을 개발하여 중국 칭화대학교에 재학 중인 한국 학생을 대상으로 교내 학습, 정보활용과 대학생활 등에 적응도 조사를 수행하였다. 이 평가모델에는 인구통계학적 변인, 학습과 정보활용, 교내생활적응, 시설환경, 사회교류관계, 관련된 학교제도와 규정을 포함하는 총 5개 분야 30개의 변인들에 대한 설문문항을 포함하고 있다. 만족도, 요구도, 적응도로 구분되는 평가결과는 CampusQual 평가모델에서 제시한 수식으로 계산하였다. 평가결과를 기반으로 한국 유학생이 칭화대학교에서 학업과 생활을 보다 원활하게 수행해 나가는데 필요한 새로운 캠퍼스 서비스 방안을 제시한다.