Abstract
The purpose of this study was to analyze STEAM learning/teaching program that relates robots and to develop and redesign STEAM teaching/learning program with a robot for elementary and secondary schools. 'Learning with a robot' is considered as one of the best candidates for STEAM education. This article mainly concerns a robot that can be helpful to improve students' interests in learning science and mathematics in schools. As the results of the STEAM learning/teaching program analyzing, the program for elementary schools contained more contents of liberal arts and fine arts, and the program for secondary schools contained more contents of science, technology, and math. In the middle school program, context for learning, class activities of creative design and emotional touch, evaluation, and job and career information were evenly implemented. In the elementary and high school program, there were few information about robotics career. We extracted all robot utilizable subjects and units from school curriculums, and redesigned contents which can be applicable to regular classes for schools. As the result of this study, we conclude that 'learning with a robot' can encourage students' interests in STEM area.
이 연구에서는 로봇 연관 STEAM 교수학습 프로그램을 조사 분석하고, 초 중등학교를 위한 로봇 STEAM 교수학습 프로그램 내용을 제안하였다. 프로그램을 분석한 결과, 예술과 인문사회 분야의 내용이 가장 많은 것으로 조사되었고, 과학, 기술, 수학의 순서로 포함되어 있었다. 학교급별 STEAM 교수학습 프로그램 내용 융통합이 유사한 패턴이 나타났다. 중학교의 프로그램은 STEAM 교육에서 추구하는 상황 제시, 창의적 설계, 감성적 체험, 평가, 진로 등의 요소들을 균등한 비율로 포함하고, 초등학교와 고등학교의 프로그램은 진로와의 연계 내용이 적게 포함되어 있는 것으로 나타났다. STEAM 교육의 지향과 활동요소를 총체적으로 고려한 로봇 STEAM 교수학습 프로그램의 학교급별 내용을 제안하였다.