DOI QR코드

DOI QR Code

기독교인의 사회관계망 서비스에 대한 만족과 신뢰 및 지속 이용의도에 관한 연구

A Study on Factors Influencing the Continuance Usage Intention of Social Network Service

  • 투고 : 2015.06.05
  • 심사 : 2015.06.15
  • 발행 : 2015.06.30

초록

Spread of internet service had a huge effect on usage and spread of SNS world widely. Variety of the service has increased from human network managing to commerce, education, payment method and so on. Also, it is expanding its service territory to not only PC area but also that of mobile equipment with development of information technology. Spread of use on SNS provides existing corporations the expansion of service area. Late SNS starter companies are advancing in diverse way for attracting users by serving shopping, games and other services with association with SNS. Therefore, analysis on consumers' thought and pattern which analyze users' demand, service's function and contents and other factors in order to reflect on plans and operations of SNS is needed. On this perspective, this research is suggesting properties that are crucially related to sustained usage of SNS and study factors of SNS's characteristics that influence trust and satisfaction on SNS and continuous usage intent of SNS.

키워드

참고문헌

  1. 강동원, "개방형 SNS와 폐쇄형 SNS에서 프라이버시 염려가 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 석사논문, 2014.
  2. 곽비송, "외식기업의 SNS 특성이 기술수용태도와 행동의도에 미치는 영향", 동의대학교 대학원 박사논문, 2013.
  3. 김만진, "모바일 서비스 품질평가 요인에 관한 연구", 중앙대학교 대학원 석사논문, 2008.
  4. 김민수, "소셜 커머스 사이트(SCS)이용 동기와 명성이 고객참여, 신뢰 및 행동의도에 미치는 영향", 영남대학교 대학원 박사논문, 2012.
  5. 김문섭, 이형탁, "스마트폰 구전에 있어서 브랜드-자아 일치성과 동조성의 역할에 관한 연구 : 단말기와 이동통신 서비스의 영향력 비교를 중심으로", 광고학 연구, 제23권 제1호, 2012, pp. 281-299.
  6. 김병곤, 박순창, "데이터 웨어하우징의 품질과 효과 : 교회경영 관점", 로고스경영연구, 제8권 제2호, 2010, pp. 59-80.
  7. 김연미, 한진수, "호텔 웹 광고의 광고속성이 광고태도와 브랜드태도, 구매의도에 미치는 영향", 지식경영연구, 제12권 제1호, 2011, pp. 1-46.
  8. 김용연, "정보시스템 수용 후 사용상황에서 사용자평가에 관한 연구", 서울대학교 대학원, 박사논문, 2007.
  9. 김용영, 오상조, 안중호, 장정주, "정보기술 수용 후 주관적 지각 형성 : 사용 경험에서 형성된 습관, 기대일치, 자기효능감의 역할", 경영정보학연구, 제18권 제1호, 2008, pp. 25-51.
  10. 김준희, "기업 모바일 소셜 네트워크 서비스 특성요인이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 호서대학교 벤처전문대학원 박사논문, 2012.
  11. 김태근, "인터넷 커뮤니티의 형성 및 신뢰와 몰입이 전환 행동에 미치는 영향", 대전대학교 대학원 박사논문, 2004.
  12. 노미진, "모바일 특성이 모바일 서비스 수용에 미치는 영향 : 서비스 유형을 중심으로", 경북대학교 대학원 박사논문, 2005.
  13. 류승연, "인지된 유용성, 사용 용이성, 유희성, 주관적 규범이 사내 SNS 확대 사용의도에 미치는 영향", 연세대학교 대학원 석사논문, 2014.
  14. 박병욱, 서현석, 나윤규, "블로그 특성이 브랜드 태도에 미치는 영향", 마켓팅논집, 제16권 제3호, 2008, pp. 1-40.
  15. 손달호, "SNS의 사회인지요인이 사용의도에 미치는 영향", 정보시스템연구, 제23권 제3호, 2014, pp. 73-97.
  16. 신종국, 박민숙, 마신, "유대관계강도, 집단동조성, 제품관여도에 따른 한국과 중국 소비자들의 구전효과 차이", CHINA 연구, 제19권, 2011, pp. 247-277.
  17. 심선희, "정보 프라이버시 염려가 SNS 사용자간의 상호작용성에 미치는 영향", 부경대학교 대학원 박사논문, 2014.
  18. 원일석, "SNG의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구 : 온라인 게임과 SNS와의 공통요인 비교를 통해서", 상명대학교 대학원 박사논문, 2014.
  19. 이미선, 문형남, 강윤정, "인터넷지도 컨텐츠 특성, 신뢰, 사용자 만족이 사용의도에 미치는 영향연구", e-비즈니스연구, 제11권 제1호, 2010, pp. 405-430.
  20. 이희정, "SNS내 상호작용 영향 요인과 소비자의 정보 구전의도에 대한 연구", 서울대학교 대학원 박사논문, 2012.
  21. 주재훈, "소셜 네트워크 서비스에서 지식공유에 대한 속성신뢰의 매개효과", 경영학연구, 제43권 제3호, 2014, pp. 589-612.
  22. 정용균, "인터넷 쇼핑몰에서의 주관적 신뢰와 객관적 신뢰의 결정 요인에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제10권 제1호, 2009, pp. 131-157.
  23. 차승봉, "대학생의 Social Network Service 참여와 학습성과에 관한 구조방정식 모델", 건국대학교 대학원 박사논문, 2011.
  24. 최민수, "개인의 혁신성, 사회적 영향력, 사용자 인터페이스 요인이 스마트폰 수용에 미치는 영향에 관한 연구", 이화여자대학교 대학원 박사논문, 2011.
  25. 한태숙, "호텔기업의 SNS 속성이 태도, 만족, 그리고 구매의도에 미치는 영향", 세종대학교 대학원 박사논문, 2013.
  26. Aaker, D. A., Batra, R., and Myers, J. G., Advertising management, Prentice-Hall, 1992.
  27. Akter, S., D'Ambra, J., and Ray, P., "Development and validation of an instrument to measure user perceived service quality of Health", Information and Management, Vol. 50, 2013, pp. 181-195. https://doi.org/10.1016/j.im.2013.03.001
  28. Boyd, D. M. and Ellison, N. B., "Social Network Sites : Definition, History, and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13, 2008, pp. 210-230.
  29. Brown, J. J. and Reingen, P. H., "Social Ties and Word-of-Mouth Referral Behavior", Journal of Consumer Research, Vol. 14, 1987, pp. 350-362. https://doi.org/10.1086/209118
  30. Cebi, S., "A quality evaluation model for the design quality of online shopping websites", Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 12, No. 2, 2013, pp. 124-135. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2012.12.001
  31. Chen, Y. F., "See you on facebook : Exploring influences on facebook continuous usage", Behaviour and Information Technology, Vol. 33, No. 11, 2014, pp. 1208-1218. https://doi.org/10.1080/0144929X.2013.826737
  32. Davis, F. D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  33. Davis, F. D., Bogazzi, R. P., and Warshaw, P. R., "Extrinsic and intrinsic motivation to use computer in the workplace", Journal of Applied Social Psychology, Vol. 35, No. 8, 1992, pp. 1111-1132.
  34. Day, R. L., "Modeling choices among alternative response to dissatisfaction," Advance in Consumer Research, Vol. 11, 1984, pp. 496-499
  35. DeLone, W. H. and McLean, E. R., "Information system success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol. 3, No. 1, 1992, pp. 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  36. Ducoffe, R. H., "Advertising value and Advertising on the web", Journal of Advertising Research, Vol. 36, 1996, pp. 21-36.
  37. Fishbein, M. and Aizen, I., "Belief, attitude, intention and behavior : An introduction to theory and research", Addison Wesley Publishing, 1975.
  38. Han, J. H., Kang, S. B., and Moon, T. S., "An Empirical study on perceived value and continuous intention to use of smart phone, and the moderating effect of personal innovativeness", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 23, No. 4, 2013, pp. 52-84.
  39. Huang, E. Y., Lin, S. W., and Fan, Y. C., "M-S-QUAL : Mobile service quality measurement", Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 14, No. 2, 2015, pp. 126-142. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2015.01.003
  40. Huang, L. Y., Hsieh, Y. J., and Wu, Y. C. J., "The mediating role of online experience", Information and Management, Vol. 51, 2014, pp. 774-782. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.05.004
  41. Jarvenpaa, S. L. and Todd, P. A., "Comsumer reactions to electronic Shopping on the world wide web", Journal of education commerce, Vol. 1, No. 2, 1997, pp. 59-88.
  42. Karahanna, E., Straub, D. W., and Chervany, N. L., "Information Technology Adoption Across Time : A Cross-sectional Comparison of Pre-adoption and Post-adoption Beliefs", MIS Quarterly, Vol. 23, No. 2, 1999, pp. 29-34. https://doi.org/10.2307/249407
  43. Kollock, "Social Dilemmas : The Anatomy of Cooperation", Annual Review of Sociology, 1998, pp. 183-214.
  44. Lewis, F. L., Neural network control of root manipulations and nonlinear systems, CRC Press, 1999.
  45. Lin, C. S., Wu, S., and Tsai, R. J., "Integrating perceived playfulness into an expectation-confirmation model for web portal context", information and Management, Vol. 42, No. 5, 2005, pp. 683-693. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.04.003
  46. Lin, H., Fan, W., and Chau, P. Y. K., "Determinants of users' continuance of social networking sites : A self-regulation perspective", Information and Management, Vol. 51, 2014, pp. 595-603. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.010
  47. Lin, K. and Lu, H. P., "Why people use networking site : An empirical study integrating network externalities and motivation theory", Computers in Hunan behavior, Vol. 27, 2011, pp. 1152-1161. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.12.009
  48. Mao, J., "Social media for learning : A mixed methods study on high school students' technology affordances and perspectives", Computers in Human Behavior, Vol. 33, 2014, pp. 213-223. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.002
  49. Moon, J. W. and Kim, Y. G., "Extending the TAM for a world-wide-web context", Information and Management, 2001, pp. 217-230.
  50. Oliver, R., "A conceptual model of service quality and service satisfaction : compatible goals, different concept", Advances in Service Marketing and Management, 1993.
  51. Reingen, P. H. and Kernan, J. B., "Analysis of Referral Networks in Marketing : Methods and illustration", Journal of Marketing Research, Vol. 23, 1986, pp. 370-378. https://doi.org/10.2307/3151813
  52. Rogers, E. M. and Bhowmik, D. K., "Homophily-Heterophily : Relational Concepts for Communication Research", Public Opinion Quarterly, Vol. 34, 1970, pp. 523-538. https://doi.org/10.1086/267838
  53. Shiau, W. L. and Luo, M. M., "Continuance Intention of Blog Users : The Impact of perceived Enjoyment and User Involvement", PACIS, 2010, pp. 85-96.
  54. Solman, G., "Surveying the Scenesters : China in the Web 2.0 World", Ad week, Vol. 48, 2007, p. 8.
  55. Van der Heijden, H., "User Acceptance of Hedonic Information Systems", MIS Quarterly, Vol. 28, No. 4, 2004, pp. 695-704. https://doi.org/10.2307/25148660
  56. Wang, Z., Walther, J. B., Pingree, S., and Hawkins, R. P., "Health Information, Credibility, Homophily, and Influence via the Internet : Web Sites versus Discussion Groups", Health Communication, Vol. 23, 2008, pp. 358-368. https://doi.org/10.1080/10410230802229738
  57. Zhang, C., Hahn, J., and De, P., "Research note : continued participation in online innovation communities : does community response matter equally for everyone?", Information Systems Research, Vol. 24, No. 4, 2013, pp. 1112-1133. https://doi.org/10.1287/isre.2013.0485