Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
DOI QR Code
As Internet and IT have been developed, people have been exposed to large amounts of information. So, many online information providers recommend relevant information to users to relieve an information overload. However, information recommendation which is based on the taste and preference of a user can lead to a problem of unbalanced information consumption. Prior research about online information has not investigated the side-effect of a recommendation function. This research suggests IT solutions for alleviating unbalanced information consumption behavior. Based on adaptation level theory and expectancy theory, we proposed self-reference point diagnosticity interface and social-reference point diagnosticity interface to help people to consume information following their own information consuming goal. We hypothesized positive impacts of these two interfaces on the self-awareness about information consuming pattern. And we predicted that self-awareness has a positive impact on the motivation and actual behavior to conform the ideal information consuming pattern which the user sets. Laboratory experiment was executed as a research method. As a result, the self-reference diagnosticity interface leaded to higher self-awareness and mitigated the unbalanced information consumption. But, the social-reference diagnosticity interface and the motivation to improve the information consuming behavior had no significant results. Academic and practical implications are discussed.
인터넷과 정보기술의 발달로 사람들은 많은 정보에 접하게 되었으며, 정보 제공 사이트들은 사용자들에게 적합한 정보를 추천해 줌으로써 정보 과잉의 문제를 해결해 왔다. 하지만, 사용자의 취향과 선호에 기반한 정보 추천은 편향된 정보만을 소비하게 되는 정보 편식의 문제점을 일으킬 수 있다. 이러한 추천시스템의 부작용에 대해서는 연구가 거의 행해지지 않아 왔다. 본 논문은 정보 편식을 완화시키는 정보 시스템적 솔루션에 초점을 맞췄다. 적응수준이론과 기대이론을 기반으로 사용자 자신의 정보 소비 행태를 준거점으로 구체화시킨 자기 준거 진단 인터페이스와 타인들의 정보 소비 행태를 준거점으로 자신의 정보 소비를 보도록 도와주는 사회적 준거 진단 인터페이스를 제안하였다. 이러한 두 개의 인터페이스가 정보 소비 행태 자각에 어떤 영향을 미치며, 행동의 자각이 정보 편식을 개선하려는 동기와 실제 행동에 영향을 미치는지를 알아보았다. 인터페이스의 효과는 실험을 이용하여 검증하였다. 분석 결과, 자기 준거 진단 인터페이스가 정보 소비 행태 자각과 정보 편식을 개선하는 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 정보 편식을 개선하고자 하는 동기에는 유의한 결과를 보이지 않았다. 본 연구는 사람들이 선호하는 정보를 제공하는 것에만 관심을 기울였던 기존 연구들과는 달리 추천 시스템의 부작용인 정보 편식의 완화에 관심을 가진 연구라는 의의를 가진다.
Supported by : 한국연구재단