DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey on 2009 Revised Elementary Mathematics Textbooks -focusing to 'number and operation' of 3~4th grades-

2009 개정 초등수학 교과서 관련 조사 연구 -3~4학년군 '수와 연산' 영역을 중심으로-

  • Received : 2015.01.15
  • Accepted : 2015.03.02
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to provide an opportunity for better understanding and application of 2009 revised elementary school mathematics textbooks through survey data and focus group interview on structures of textbooks. First, We collect online survey results which 2333 elementary school teachers participated. Next, We interview focus group(8 teachers) about shapes of textbooks, quantity of learning contents, activities and problems for evaluation in the mathematics lessons. Storytelling is especially issued in the 2009 revised mathematics curriculum. We intensively discuss learning and teaching methods with application of storytelling textbooks; interests of students, role of storytelling textbooks etc. As results of analysis, the positive rate to use the 2009 revised textbooks is relatively high about shapes and activities of textbooks. But there is more considered about storytelling method. Storytelling may be positive on improvement of learning interests and participation of students. In order to develop these advantages, studies in relation of storytelling are more proceeded and teaching materials for teachers are required effectively in order to applicate to the elementary school.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2012). 수학교육선진화방안. 보도자료.
  2. 교육부 (2014). 초등학교 교사용 지도서 수학 3-1. 서울 : (주)천재교육.
  3. 교육부 (2014). 초등학교 교사용 지도서 수학 4-1. 서울 : (주)천재교육.
  4. 교육부 (2014). 초등학교 수학 3-1. 서울 : (주)천재교육.
  5. 교육부 (2014). 초등학교 수학 4-1. 서울 : (주)천재교육.
  6. 권종겸.이봉주 (2013). 스토리텔링 교수.학습에 대한 초등 현직교사와 예비교사의 인식 분석. 한국수학교육학회 수학교육논문집 27권 3호, 283-299.
  7. 권종겸.이영혜.이봉주 (2013). 초등학교 1.2학년 스토리텔링 기반 수학교과서 적용을 통한 교사의 인식 변화. 대한수학교육학회 학교수학 15권 4호, 683-699.
  8. 박교식 (2012). 2007 초등수학과 교육과정과 2011 초등수학과 교육과정의 비교.분석: 변화 내용을 중심으로. 한국초등수학교육학회지 15권 3호, 579-598.
  9. 박만구 (2013). 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 활용의 실제. 한국수학교육학회 2013 춘계학술대회 프로시딩, 513-531.
  10. 박소화(2012). 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 유형 탐색. 박사학위논문, 서울대학교.
  11. 방정숙.정유경.김상화 (2011). 초등학교 교사들의 수학교육 목적 인식 실태 조사. 초등수학교육 14권 3호, 277-291.
  12. 손수연 (2014). 초등학교 1, 2학년 교사의 스토리텔링 수학 수업 실태 조사 분석. 석사학위논문. 경인교육대학교.
  13. 안병곤 (2014). 초등수학교과서에서 스토리텔링에 대한 효과. 한국초등수학교육학회지 18권 1호. 19-35.
  14. 이지현.이기돈 (2013). 수학 교수학습에서 스토리텔링의 의미에 대한 탐색. 한국수학교육학회 수학교육 52권 2호, 203-215.
  15. 장현희 (2014). 스토리텔링 기법을 적용한 수학지도방안 연구-최대공약수와 최소공배수를 중심으로-. 석사학위논문. 경희대학교.
  16. 장혜원.김동원.이환철 (2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석. 대한수학교육학회 학교수학 15권 4호, 759-783.
  17. 조장호 (2014). 초등학교 수학 교과서에 사용된 스토리텔링 서사구조 분석. 석사학위논문, 서울교육대학교.
  18. 홍경아 (2014). 초등수학교육에서 스토리텔링 활용의 효과에 관한 연구. 석사학위논문, 대구교육대학교.

Cited by

  1. 2009 개정 교육과정에 따른 초등수학 교사용 지도서 검토 연구 vol.32, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7858/eamj.2016.015