DOI QR코드

DOI QR Code

도서관 열람환경에서의 어린이 인지정보처리에 관한 연구

A Study on Interpretations of Children's Cognitive Information Processing in Reading Environment of Library

  • 한귀연 (상명대학교 실내디자인학과) ;
  • 윤성규 (상명대학교 대학원) ;
  • 한영호 (상명대학교 실내디자인학과)
  • 투고 : 2014.10.31
  • 심사 : 2015.01.13
  • 발행 : 2015.02.28

초록

The library means to children a place where they find information necessary for them among a variety of knowledge and information to address their intellectual curiosity, which makes their lives wise and mature. There are not enough research materials understanding children's cognitive systems and behaviors in studies of a children's library with this necessity. This study divided and analyzed the behaviors of children, who were users into three types of reading in terms of information processing. First, it observed the types of reading depending on the stage of their cognitive development; Second, it analyzed the patterns of their behaviors through plays; and lastly, it presented the phases of their behaviors depending on the degree of an assistant's intervention. As a result of the study, the sensory system used and the space preferred differed depending on the stage of their cognition; there were differences in the patterns of their behaviors in each age group depending on the type of play; and there were differences in the children's ability of information processing depending on the assistant's ability. It is anticipated that there will be improvements of children's reading ability at the reading room in a better environment if the three types are considered in terms of information processing.

키워드

참고문헌

  1. 국립어린이청소년도서관, 독서교실 운영매뉴얼, 2011
  2. 국립어린이청소년도서관, 어린이담당사서 기초, 2009
  3. 박창호 외, 인지공학심리학 인간-시스템 상호작용의 이해, 시그마프레스, 2007
  4. 이정모, 인지과학 학문간 융합의 원리와 응용, 성균관대학교 출판부, 2012
  5. Brian A.Wandell, Foundations of Vision, Sinauer Associates Inc. 1994
  6. Christopher D. Wickens 외, 박창호 외 역, 공학심리학, 시그마프레스, 2007
  7. Christof Koch, 의식의 탐구, 김미선역, 시그마프레스, 2006.
  8. David R, Shaffer, Katherine Kipp, 송길연 외 역, 발달심리학 제 8판, CENGAGE learning, 2012
  9. E. bruce Goldstein, 김정오 외 역, 감각과 지각, CENGAGE Learining, 2007
  10. Eric R. Kandel 외, 김종만 외 역, 신경과학의 원리, HN사이언스, 2011
  11. Laura E. Berk, 이옥경 외 역, 생애발달 I, 제 4판, 시그마프레스, 2009
  12. Laura E. Berk, 이종외 외 역, 아동발달, 제 7판, 시그마프레스, 2008
  13. Matthew H. Olson, B. R. Hergenhahn, 김효창 외 역, 학습심리학, 제8판, 학지사, 2009
  14. Fergus P. Hughes, 유미숙 외 역, 놀이와 아동발달, 제4판, 시그마 프레스, 2012
  15. Robert Sommer, 개인의 공간, 이경회 외 역, 기문당, 1996
  16. Sharon Grimes, (어린이 독서 능력향상을 위한) 사서의 역할, 국립어린이 청소년도서관, 2010
  17. Tony Cassidy, Environmental Psychology, Psychology Press, 2001
  18. 內田祥哉, 건축의 환경심리, 국제, 1984
  19. 강건해, 어린이도서관에서 아동의 독서공간과 행태에 관한 연구, 울산대 석사논문, 2007
  20. 김희정, 아동발달 심리학적 개념으로 접근한 공공도서관내 어린이 열람실 디자인에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2005
  21. 임채진, 곽혜진, 윤성규, 어린이 과학관의 관람행태와 인지특성 을 고려한 전시유형에 관한 연구, 문화공간건축학회 논문집 통권 제42호, 2013.6
  22. 임채진, 정수영, 윤성규, 관람객의 관람행태에 영향을 미치는 전시의 수용구조 유형과 특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 29권 제4호, 2013.4
  23. 이예지, 황희준, 아동발달을 지원하는 어린이도서관 공간의 물리적 특성에 관한 연구, 한국문화공간건축학회논문집 36호, 2011.12
  24. 이정미, 곽동화, 임채진, 어린이도서관에 있어서 이용자 요구특성과 공간구성에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 제16권 6호, 2007.12
  25. 전세란, 공공도서관 아동열람실의 환경행태 특성 평가, 한양대 석사논문, 2007
  26. 정수영, 임채진, 윤성규, 관람객과 전시물의 전시정보전달 프로세스를 고려한 전시특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 28권 제4호, 2012.4
  27. http://www.libsta.go.kr/index.do 국가도서통계시스템, 2013년도 ('12년 실적) 공공도서관 통계조사 결과보고서